Terugblik 2023 en plannen voor 2024

Banner Team WebwinkelKeur

Het is inmiddels een goede traditie om elk jaar een blog te schrijven over het afgelopen jaar en de plannen voor het komende jaar. En wat een jaar was het! Als ik alles zo op een rijtje zet hebben we ons prima vermaakt en mooie stappen gezet.

Waar ik het meest blij mee ben is het team. Een club fijne mensen die er samen de schouders onder zetten. Ik voel me echt een geluksvogel dat ik met dit team verder mag bouwen aan onze missie: het internet een veilige plek maken om online te shoppen!

WebwinkelKeur Enschede

Verhuizing

De meest in het oog springende verandering voor onszelf is onze verhuizing. Van een knus oud woonhuis aan de Bisschopstraat zijn we verkast naar een prachtig modern kantoor aan de Moutlaan in Enschede. Deze creatieve hotspot, bekend onder de naam CeeCee, herbergt een mooie verzameling creatieve technische bedrijven. Vanaf dag één voelden we ons thuis. Samen hebben we het interieur aangekleed met onder andere pallets aan de muur, jungle behang, complete grasmatten aan de wand en een XXL eettafel voor de dagelijkse lunches. Echt een fijne plek om WebwinkelKeur verder uit te bouwen en onze volgende mijlpalen te bereiken.

Contact met onze leden

Dit jaar zijn we gaan werken met de klantenservice-software van Belco. We waren al goed bereikbaar via de mail maar sinds augustus kun je, als je vragen hebt, ook direct een chat beginnen. We zien inmiddels dat hier goed gebruik van gemaakt wordt en dat jullie vragen op deze manier snel beantwoord kunnen worden.

2023 in cijfers

Groei
Het afgelopen jaar is het ledenaantal van WebwinkelKeur met ongeveer 300 webshops gegroeid. Met inmiddels 9.500 leden komt de magische mijlpaal van 10.000 leden in zicht. Iets om trots op te zijn, net als op ons rapportcijfer, dat momenteel op een 9,6 staat. Dank ook aan jullie, want we zien dat jullie ons vaak spontaan aanbevelen aan andere webwinkeliers!

Keuringen
In 2023 hebben zich in totaal 2.302 webshops aangemeld voor het keurmerk van WebwinkelKeur. Inmiddels zijn daarvan 1.609 shops goedgekeurd, zij hebben het keurmerk ontvangen.

Bemiddeling
Afgelopen jaar werden er 1233 geschillen ingediend. Bij 2/3e daarvan hebben we bemiddeld omdat de webwinkelier en klant er samen niet uitkwamen. In de meeste gevallen leidt dit tot een oplossing. In 41 gevallen lukte dit niet en zijn deze zaken voorgelegd aan de onafhankelijke geschillencommissie DigiDispuut. In 64% van de gevallen pakte dit gunstig uit voor de eiser.

Reviews
In 2023 hebben jullie via WebwinkelKeur maar liefst 760.200 reviews verzameld! De 1.263 ontvangen moderatie-verzoeken leidde in meer dan de helft van de gevallen tot een aanpassing of verwijdering van de betreffende review.

Afstemming met ACM

Afgelopen jaar hebben we de band met ACM versterkt en samen met hen gekeken naar de aanpak van fake reviews. Ook wij zien dat dit een steeds groter probleem wordt, met name bij de grote Amerikaanse platforms. Tegelijk zien we hier een grote kans voor keurmerken die reviews verzamelen. Doordat er bij de poort al gecheckt wordt wie de ondernemer is en of de intenties goed zijn, zie je dat de verzamelde reviews zeer betrouwbaar zijn. Wat ons betreft is het goed nieuws dat ACM hier nu extra streng op gaat controleren! Je leest er meer over in dit blog: https://www.webwinkelkeur.nl/hoe-fake-reviews-kunnen-leiden-tot-een-boete/

Aanscherpen review beleid

Eén van de andere zaken die we hebben doorgevoerd, is het direct tonen van negatieve reviews. Als er een moderatie wordt aangevraagd dan wordt de review alsnog in quarantaine geplaatst totdat we hebben gecontroleerd of deze wel of niet terecht was. Ook is het nu mogelijk om reviews te rapporteren die mogelijk niet kloppen. Hiermee worden de reviews betrouwbaarder en voldoen we aan de Europese richtlijnen.

Belangrijkste nieuwe regels en wetgeving

• Het verbod op nepkortingen is per 1-1-2023 ingegaan. Hier vind je meer informatie.
  • Er wordt steeds scherper gekeken naar duurzaamheidsclaims. Daarover schreven we dit blog.
  • De verkoop van producten in het buitenland is vanaf 13 dec 2024 ook aan strengere regels gebonden. Je leest er hier meer over.
  • Plastic verpakkingen in Frankrijk worden aan banden gelegd. We praten je bij in dit blog.
  • Krijg jij een minimumprijs opgelegd door jouw leverancier? In de meeste gevallen is dit niet toegestaan. Lees er hier meer over.

Dashboard Redesign WebwinkelKeur

Dashboard redesign

Het was bijna niet te missen: het afgelopen jaar zijn bijna alle onderdelen van het WebwinkelKeur-dashboard vernieuwd. We denken dat de gebruiksvriendelijkheid van het dashboard hiermee flink verbeterd is. De komende tijd willen we een aantal handleidingen toevoegen aan de kennisbank op de website, waarin je duidelijke antwoorden vindt op veelgestelde installatie-vragen. Het doel is dat je alles makkelijker zelf kunt vinden en kunt uitvoeren.

Zachte landing

De komende maanden gaan we ook werken aan een betere onboarding van nieuwe leden. De aanmeldprocedure wordt daarom vereenvoudigd. Nieuwe leden worden verwelkomd met een nieuwe serie e-mails waarin eenvoudig wordt uitgelegd wat ze van WebwinkelKeur kunnen verwachten, hoe ze goedgekeurd kunnen worden en hoe ze alle tools kunnen installeren. We zien nu nog dat een te groot aantal webshops afhaakt in de eerste weken na het aanmelden. Ons streven is dat elke webshop die aan onze richtlijnen wil voldoen, goedgekeurd kan worden.

Haal alles uit WebwinkelKeur

Als een webwinkelier eenmaal lid is, willen we ook graag dat ze alles uit hun lidmaatschap halen wat erin zit. Er zijn nog veel leden die geen keurmerk tonen, de sidebar niet gebruiken of geen reviews verzamelen. Dat is naar onze mening een gemiste kans. Door middel van e-mails, webinars en gerichte informatie willen we deze leden helpen om met de juiste inzet van de beschikbare tools hun succes te vergroten.

Valued Shops Logo

Verkopen in het buitenland met Valued Shops

Inmiddels gebruiken al meer dan 500 leden het Europese keurmerk Valued Shops om hun betrouwbaarheid ook aan buitenlandse klanten te tonen. Tot nu toe hebben we hier in mijn ogen te weinig aandacht aan besteed. Ik vermoed dat zeker de helft van jullie al actief is buiten de grenzen of daar kansen ziet. Wij willen dit beter gaan ondersteunen. Daar hebben we ook al heel veel voor ontwikkeld, zoals meertalige reviews, een ledenpagina in meerdere talen en het internationale Valued Shops keurmerk dat ieder lid kan gebruiken die aan onze richtlijnen voldoet. Deze zaken zijn momenteel onderdeel van het PRO-pakket. In de toekomst willen we dit uitbreiden met informatie voor de meest populaire landen en juridische documenten waarmee je ook aan de specifieke regels per land voldoet. Hiermee bieden we nog meer waarde aan leden die ook in het buitenland succesvol willen zijn.

Product reviews

Een van de mooie functies van onze software is dat je naast shopreviews ook productreviews kunt verzamelen. De klant krijgt een lijstje met alle gekochte producten te zien waarbij sterren en reviews geschreven kunnen worden. Inmiddels gebruiken ruim 500 leden deze functie. Gezien de grote voordelen die je hiermee kunt behalen is deze mogelijkheid waarschijnlijk voor veel meer van jullie interessant. Productreviews boosten niet alleen de omzet: doordat de klant betere keuzes maakt, wordt ook het aantal retouren beïnvloed. Daarnaast is het een kans om klanten te inspireren om een duurder en beter gewaardeerd product te kiezen. Kortom, ik denk dat we meer aandacht moeten besteden aan de voordelen van productreviews voor jullie webshops.

Onze leden beter leren kennen

Onze live uitzendingen en bezoekjes aan leden zijn een leuke manier om WebwinkelKeur-leden te ontmoeten en ze in de spotlights te zetten. Maar vooral ook om steeds beter te begrijpen wat jullie belangrijk en waardevol vinden. Daar gaan we het komende jaar dus graag mee verder. Vind je het leuk om mee te werken aan een video-item of een uitzending? Laat het ons weten! Mail naar info@webwinkelkeur.nl.

Je kunt de meest recente uitzending van Webwinkel Insight hier terugkijken. Alle Op Bezoek Bij-video’s vind je hier.

Nieuwe website

De schetsen liggen al klaar om de website een flinke upgrade te geven. Klaar voor mobiel, met meer visuele voorbeelden en kortere teksten. Waar we vroeger dol waren op linkjes in elke tekst, krijgen gebruiksgemak en snelheid nu de prioriteit. We zien dat webbezoekjes steeds korter zijn. Daarnaast zijn jullie al druk genoeg en zitten jullie waarschijnlijk niet te wachten op lange pagina’s vol met tekst. De kennisbank wordt uiteraard ook aangepakt, daarvoor maken we o.a. veel korte how-to-video’s.

Teamspirit

Een van de komende hoogtepuntjes is een trip naar Bulgarije met het hele Nederlandse team. We gaan er op bezoek bij ons development team, dat gevestigd is in Sofia. In deze vier dagen zullen we, naast het reguliere werk, een aantal leuke teambuilding-activiteiten ondernemen en aan de slag gaan met onze persoonlijke ontwikkeling.

Samenwerking met partners en leden

Het komende jaar blijven we intensief samenwerken met diverse partners binnen het e-commerce speelveld. Op de planning staan het samen maken van live-uitzendingen en een aantal fysieke events. Daar betrekken we jullie graag bij, dus hierover binnenkort meer!

Enthousiast geworden?

Wij hebben in ieder geval heel veel zin om al deze plannen te gaan waarmaken! Mocht je als lid een keer deel willen nemen of een gastblog willen schrijven op onze website, mail dan naar info@webwinkelkeur.nl. Ook voor verbeterpunten of goede ideeën zien we je mail graag tegemoet!

Ik wens jullie een succesvol 2024!

Vriendelijke groet,
Frank Hautvast