2021: Meer dan 9.000 aangesloten webwinkels!

In de categorie ‘beter laat dan nooit’ onze jaarlijkse terugblik en vooruitblik 😉. Het was weer een bewogen jaar. 2020 stond in het teken van corona, maar ook 2021 bracht ons team door de pandemie grotendeels thuis door. Toch waren er veel mooie ontwikkelingen en mijlpalen. Zo groeide WebwinkelKeur naar meer dan 9.000 (!) aangesloten webshops, en hebben we onze software verder ontwikkeld. Zoals je van ons gewend bent delen we graag de hoogtepunten van het afgelopen jaar.

Product reviews voor meer platformen

In 2020 werd de product reviews functie voor WooCommerce gelanceerd, en in 2021 hebben we deze dienst uitgebreid naar Lightspeed en Shopify. We zijn van plan om de dienst nóg verder uit te breiden. Wil je product reviews graag gebruiken voor jouw webshop, maar is dit nog niet beschikbaar voor jouw software? Laat het ons weten via het formulier onderaan deze blog.

Reviews verzamelen met WebwinkelKeur

Een groot deel van de WebwinkelKeur leden gebruikt onze software ook om reviews te verzamelen. Wanneer je dat doet, wil je natuurlijk graag zoveel mogelijk reviews ontvangen.

Vandaar dat we dit jaar een aantal tests hebben gedaan. Zo hebben we getest wat de invloed was van verschillende emailservers op het aantal reviews dat je binnen krijgt, en zijn we momenteel ook druk bezig om de inhoud van het reviewverzoek te testen. De resultaten delen we natuurlijk weer met jou!

Test met nieuwe reviewmail
Test met nieuwe reviewmail

Een tweede label genaamd TrustProfile

WebwinkelKeur beloont goed ondernemerschap. Dit gaat verder dan een traditionele keuring. Onze software brengt namelijk ook extra informatiebronnen in kaart. Denk dan aan andere reviewplatformen, collega-keurmerken, securityscans en andere (openbare) bronnen. Dit doen we voor onze leden, maar voor consumenten is het ook fijn om de betrouwbaarheid van niet-leden te kunnen controleren.

Als WebwinkelKeur-lid merk je hier nu nog niks van, maar we hebben afgelopen jaar hard gewerkt om TrustProfile te lanceren. Dit is een open platform waarop we zowel de betrouwbaarheid van keurmerk-leden als niet-leden kunnen laten zien – voor nu vooral internationaal gericht.

TrustProfile - Een internationaal label
TrustProfile – Een internationaal label

In de toekomst profiteer jij hier ook van als WebwinkelKeur-lid. TrustProfile geeft ons namelijk de mogelijkheid om onze software verder te professionaliseren. En door dit internationaal uit te rollen in combinatie met partners, zullen consumenten de software van WebwinkelKeur steeds vaker herkennen en krijgt jouw keurmerk (ook internationaal) meer waarde.

Het Belgische Safeshops.be en het Kroatische eCommerce Hrvatska kozen in 2021 al voor de software van TrustProfile. Ook hebben we het internationale keurmerk Safe.shop overgenomen. Komend jaar verwachten we met TrustProfile nog meer mooie stappen te maken, waar ook jij – als WebwinkelKeur-lid – het voordeel van gaat merken.

Trots op het team achter WebwinkelKeur

De mensen maken WebwinkelKeur! Ook dit jaar verwelkomden we weer nieuwe gezichten. Vooral de klantenservice is uitgebreid, namelijk met de komst van Ismail, Connor, Marc en Kim. Op development is Vanya gestart en op marketing Dagmar.

Wanneer je veel thuis werkt, is het nog belangrijker om – wanneer het kan – samen te komen. Een gaaf hoogtepunt voor ons team dit jaar was dan ook het bezoek aan Sofia (Bulgarije), waar onze developers werken. Het complete team was een week bij elkaar en er werd hard gewerkt, maar er was natuurlijk ook tijd om elkaar te leren kennen.

Het WebwinkelKeur-team in Sofia, Bulgarije

Ook dit jaar wil ik het team weer bedanken voor hun inzet en het harde werk. Zeker tijdens piekmomenten was het niet altijd makkelijk. Bedankt dat ik ook nu weer op jullie kon rekenen!

Belonen van goed ondernemerschap

De missie van WebwinkelKeur is om goed ondernemerschap te belonen. Dat doen we onder andere door webshops die de regels netjes volgen, te belonen met ons keurmerk en webshops die een stapje extra zetten te belonen met extra badges.

Op het moment dat ik deze blog schrijf zijn er meer dan 9.200 webshops aangesloten bij WebwinkelKeur – een aantal waarvan ik vroeger alleen maar kon dromen.

Wat hebben we zoal gedaan in 2021? Een paar gegevens op een rijtje:

• Er zijn 9.158 juridische keuringen uitgevoerd. Met deze keuringen helpen we webwinkels om de wetten en regelgeving juist toe te passen.
  • Er kwamen 1.124 problemen van klanten binnen die er met de webwinkel niet uitkwamen. Bij 53 van deze geschillen is het ons helaas niet gelukt om beide partijen bij elkaar te brengen en is er een juridisch bindend advies gevraagd bij de geschillencommissie DigiDispuut.
  • Onze leden hebben 845.828 reviews verzameld. Deze ervaringen kunnen toekomstige klanten helpen bij het maken van een juiste keuze bij welke webwinkel zij hun product het beste kunnen bestellen.

Meer innovaties in 2022

Een terugblik is niet compleet zonder een kleine vooruitblik. We hebben veel mooie plannen om onze software nog beter te maken. Ik licht er graag een paar uit:

Overal een goede reviewscore

Dat je klanten pro-actief moet vragen om een review achter te laten, dat weten we allemaal. Toch kan het vervelend zijn dat je mooie reviews bij WebwinkelKeur hebt, maar klagers je zwart proberen te maken op externe platformen zoals Google en Facebook. Daarvoor willen we een oplossing bieden. We hopen het in 2022 mogelijk te maken om een deel van je klanten automatisch te vragen hun review achter te laten op andere platformen. Zo zorg je ervoor dat er niet alleen op WebwinkelKeur een realistisch beeld ontstaat van jouw klantenservice, maar dat je een mooie score hebt op het hele internet.

Meer vertrouwen met meer zekerheden

Wat WebwinkelKeur uniek maakt is onder andere het badge systeem. In 2022 willen we dit systeem verder uitbreiden. Bijvoorbeeld door de basic veilig browsen badge beschikbaar te maken voor leden die voldoen aan de basis eisen voor beveiliging. We hopen dat er in de toekomst zo nog meer badges volgen. (update: de basic veilig browsen badge is live!)

Product reviews voor meer softwarepakketten

We bieden onze productreviews inmiddels aan voor WooCommerce, Lightspeed en Shopify. We hopen dit voor meer softwarepakketten beschikbaar te maken. Maar dat is niet voor elk softwarepakket even makkelijk.

In tegenstelling tot normale reviews moet er voor productreviews een koppeling worden gebouwd die twee kanten op werkt. Ons systeem moet weten welke producten er zijn besteld en moet vervolgens verzamelde productreviews weer terugsturen naar jouw webwinkel. Vandaar dat elke koppeling veel werk vereist, en niet voor alle systemen even makkelijk is. We vinden het dan ook gaaf dat er developers zijn die zó blij zijn met onze software dat ze zelf koppelingen en integraties bouwen. Dat ondersteunen we graag! We hebben daarvoor de nodige documentatie. Neem gerust contact met ons op wanneer iets onduidelijk is, of wanneer je bijvoorbeeld graag een testaccount wilt om aan de slag te gaan met jouw eigen koppeling.

We blijven natuurlijk ook zelf het aanbod aan koppelingen uitbreiden. Dat doen we op basis van de vraag. Vul dus het formulier hieronder in om aan te geven voor welke software jij graag een koppeling ziet.

Steeds een beetje beter

Naast nieuwe functies blijven we natuurlijk ook sleutelen aan onze bestaande software om deze steeds beter te maken. Zo loopt er nu een test voor het optimaliseren van de reviewverzoeken, en ik kan je verklappen, de resultaten verbazen ons. Zo maken we WebwinkelKeur elke dag een beetje beter.

Op naar een mooi 2022!

We hopen dat ook jij een goed jaar gehad hebt! Voor het komend jaar wensen we je veel (online) succes en gezondheid. Op een jaar met mooie ambities en doen wat je leuk vindt!