Van 8 tot 6 bij Tyrant Airsoft

Kort geleden schreven we zelf een blog met de titel “van 8 tot 6 bij Stichting WebwinkelKeur“, hierna hebben we ook onze leden gevraagd om te schrijven waar zij de dag mee vullen. Tyrant Airsoft is hierbij de eerste webwinkelier aan het woord, zij vertellen wat zij zoal dagelijks doen om zo een beter beeld te geven bij wat er nu allemaal komt kijken bij een webwinkel. Zelf ook een blog schrijven over jouw webwinkel? Neem gerust even contact met ons op. Graag zetten we deze series voort om beginnende webwinkels en andere geïnteresseerden een beter beeld te geven bij de werkzaamheden achter de webwinkel.

Tyrant Airsoft is een webshop, sinds 16 Februari 2012 online (www.tyrantAirsoft.com) en lid van WebwinkelKeur vanaf het eerste moment. Reeds in Augustus 2011 zijn de voorbereidingen begonnen.

In dit blog willen wij meer inzicht geven in hetgeen een webwinkelier zoal tegenkomt in zijn dagelijkse werkzaamheden. De webshop is inmiddels de opstartfase voorbij en wij werken nu vooral aan de optimalisatie van de webshop zelf, het verbeteren en uitbreiden van ons productaanbod en waar kan willen we de order afhandeling zo veel mogelijk stroomlijnen/automatiseren. Belangrijk bij dit process is feedback van onze klanten, dit proberen wij via een vragenlijst, socialmedia etc te vergaren. Schroom niet om aan het einde van deze blog feedback te geven op onze webshop ;-).

Alvorens we de dag doornemen is een kleine uitleg op zijn plaats. Namelijk: Wat is Airsoft eigenlijk? Airsoft is een vrij nieuwe sport in Nederland die lijkt op Paintball maar dan ruiger en vooral veel realistischer! Momenteel is het zo dat de sport buiten Nederland, met name in Belgie beoefend wordt omdat de Airsoft replica’s nog niet toegestaan zijn in Nederland. Deze replica’s verkopen we dan ook nog niet, maar wel al het andere zoals accessoires, ammunitie en onderdelen welke een echte Airsofter nodig heeft. Meer interesse in Airsoft? Kijk eens op www.nabv.nl of www.nlAirsoft.com.

Tyrant airsoft

8.30

De dag begint vanuit huis in Tilburg. Ons fulfilmentcentrum hebben wij ingericht in Tiel.

Tijd om te beginnen met de dagelijkse e-mail, bestellingen en zendingen. Ook werken wij actief met een SKYPE klantenservice, welke ook via een 013 nummer te bereiken is.

Controle of alles soepel is verwerkt en of klanten helemaal tevreden zijn. Productvragen, vragen over Airsoft in het algemeen, vragen over onze acties komen allemaal voorbij. Hier nemen wij geruim de tijd voor omdat wij klantenservice hoog in het vaandel hebben staan.

Ook sluiten we alles even kort met toeleveranciers mochten er vragen zijn of er vanuit ons fine-tuning noodzakelijk is.

09:15

De webshop is aanbeland in fase 2, het voornaamste geregel in de opstartfase is achter de rug. Nu zijn we vooral bezig om het merk en de webshop goed op de kaart te zetten in deze niche. Dat is aan ons wel toevertrouwd als (bijna) afgestudeerd marketing specialisten. Wij zien leuke ideeën en hebben aardige plannen om de webshop goed in de markt te zetten.

10.15

Politie aan de deur! Geen paniek, gezien onze branche hebben wij veel te maken met wet- en regelgeving. Wij hebben een overleg gehad met politie wat nu exact wel en wat niet is toegestaan in Nederland. Omdat wij ons productaanbod verder willen uitbreiden willen wij hier zekerheid over hebben. Helaas is er rondom Airsoft nog veel onduidelijk en veel accessoires vallen in een grijs gebied. Wij zien echter wel mogelijkheden en kansen om ons aanbod nu al uit te breiden, daar zullen wij ook zeker gebruik van maken.

Airsoft granaat
Airsoft granaten zijn wel legaal verkrijgbaar in Nederland, replica geweren niet

11.00

De nieuwsbrief, wij verzenden maandelijks een nieuwsbrief naar onze mailinglijst en klanten. Dit om de klant continu op de hoogte te houden van ontwikkelingen bij Tyrant Airsoft, nieuwe producten, nieuws rondom wetgeving en verbeteringen aan de webshop. Klanten ervaren dit als zeer prettig en wij zien ook dat het een boost geeft aan de webshop. Interesse in Airsoft en onze producten? Schrijf u gerust in!

11.30

Statistieken, snel voor de lunch nog even de webshop statistieken bekijken. Dit doen wij wekelijks om te kijken of alles naar verwachting gaat. Ook dit nemen wij mee in ons proces om de webshop te verbeteren. Bij grotere volumes overwegen we ook geavanceerde conversie analyse toe te passen. Naast Google Analytics zijn we nu ook gestart met Bing Webmaster Tools, hoewel we er geen grote verwachtingen van hebben willen we toch eens kijken wat Bing te bieden heeft. Je moet toch alles benutten 😉

12.30

Tijd voor lunch, er is een Plus en Albert Heijn in de buurt. Maar echt een aanrader hier in Tilburg is Pim’s Broodjeszaak. Voor de liefhebber; https://www.facebook.com/pimsbroodjeszaak :D.

Pims Broodjeszaak
Pims Broodjeszaak

13.00

Na de lunch hebben we eens kritisch gekeken naar ons advertentie beleid. Wij hebben nu een drietal advertenties uit staan op Airsoft community websites (meer zijn er op dit moment ook niet, dus we benutten alles dat we kunnen). Vooral gekeken naar het aantal leads en de bounce rates. De advertenties presteren over het algemeen goed maar we houden dan ook goed contact om mogelijkheden om het aantal leads te verbeteren in de gaten te houden. Wat opvalt is dat het bounce percentage naar onze webshop zeer laag ligt, een heel goed teken!

14.00

De toekomst van Tyrant Airsoft. Wij zijn een van de eersten op de Airsoftmarkt in Nederland en willen snel verder groeien. We bekijken mogelijkheden in Belgie, B2B mogelijkheden en bereiden ons voor op een eventueele legalisatie hier in Nederland. Grootse plannen, snel door om deze te realiseren.

15.30

Nog even een korte afspraak met onze drukker! Niet onbelangrijk, naast het promo-materiaal wat we al hebben liggen willen we graag extra stickers en briefpapier. Wat puntjes op de spreekwoordelijke i want je bent nooit klaar met marketing. We hebben zelfs een patch laten maken (veel gebruikt tijdens Airsoft) welke we gratis meezenden bij iedere bestelling. Je kunt maar 1 keer een goede indruk maken en dat doen we graag goed.

16.30

Tijd om de webshop nog wat bij te werken met een blog. Ook hebben we reeds feedback van klanten verwerkt en is nu de voorraad status zichtbaar in de webshop. Voor het CMS en de shop is weer een kleine update, ook meteen afgehandeld. Verder constateren we dat we bijna tegen onze limiet qua schijfruimte aan zitten. Een goed teken maar wel binnenkort het pakket even vergroten.

17.30

Het einde van de dag, deze sluiten we af met het nalopen van alle social media activiteiten. Facebook en Twitter zijn onze voornaamste kanalen en daar besteden we dan ook aardig wat tijd aan. De laatste email beantwoord en de deur achter ons dicht, de SKYPE klantenservice blijft aan omdat dat ook prima op je mobiel kan! De webshop is 24 uur per dag open en wij willen de klant maximaal van dienst zijn.

Tot slot

Dit was een doorsnee van onze werkzaamheden, vaak komt er altijd nog iets onverwacht tussendoor. Nog snel een rekening voor een lidmaatschap van Hoofdbedrijfschap Detailhandel overmaken, je zit er niet op te wachten, het levert niks op maar je komt er helaas niet onder uit.

Wij blijven hard werken om onze shop, aanbod en dienstverlening te optimaliseren en hopen zo de klant optimaal te bedienen zoals het een Airsoft specialist betaamt. Zoals gezegd zijn wij altijd op zoek naar opbouwende kritiek betreft onze webshop. Wij groeien ontzettend hard en kunnen uw bezoek en mening absoluut gebruiken!

Zelf ook vertellen over jouw webwinkel? Laat het ons weten en wellicht verschijnt jouw blog binnenkort bij WebwinkelKeur.