Algemene voorwaarden - garantie

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsAlgemene voorwaarden – garantie
Nancy asked 1 jaar ago

Goedemorgen,

Wij lezen dat in de algemene voorwaarden die wij hebben gegenereerd d.m.v. jullie website, er eigenlijk staat dat wij even lang garantie geven als de fabrikant. Meestal is toch bijvoorbeeld bij electronica, 2 jaar garantie en dan moet de consument het met de fabrikant regelen toch? Nu zitten wij in de bakproducten, dus daar ligt dat weer wat anders, maar dit is een voorbeeld.
Is dat wettelijk geregeld dat dat tegenwoordig voor de gehele loopduur door de webwinkel gedaan moet worden? Dus mijn vraag is eigenlijk: is dit stuk gebaseerd op een wet?

Het gaat om dit stuk:

Artikel 10 – Conformiteit en Garantie

• De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten
Marc Staf answered 1 jaar ago

Hi Nancy,

Goed dat je hier naar informeert, ik help je graag.

Jij als verkoper bent verantwoordelijk voor het product en de garantie. De klant doet immers zaken met jou en niet met de fabrikant. Als een product kapot gaat, moet jij dus zorgen voor reparatie of vervanging. Het is dan aan jou als verkoper om dit met de fabrikant te regelen.

Lees er meer over op de website van de ACM

Nancy answered 1 jaar ago

Beste Marc,

Nee, ik heb het over het aantal jaar wat wij als webwinkel verplicht zijn om garantie te verlenen naar de consumenten toe. Stel, een springvorm heeft 5 jaar fabrieksgarantie, mogen wij dan zeggen dat wij als webwinkel 2 jaar garantie geven, en mocht de consument daarna nog problemen krijgen, dat ze zelf contact moeten opnemen met de fabrikant?

Marc Staf answered 1 jaar ago

Het is belangrijk om het onderscheid te maken tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie

Wettelijke garantie heeft de klant altijd, dit hangt af van de normale levensduur van een product. Daarbovenop mag de fabrikant of de verkoper altijd extra garantie geven. Je mag hier dan je eigen voorwaarden aan stellen. Deze garantie mag natuurlijk nooit minder zijn dan de wettelijke garantie, dit heeft de klant immers altijd.

Als de fabrikant extra garantie geeft, dan kan de klant daar terecht (indien de wettelijke garantietermijn verstreken is) en ben jij als verkoper daar niet verantwoordelijk voor.