garantie bij ingebruikname 3 maanden na aanschaf

DWQA QuestionsCategorie: Juridischgarantie bij ingebruikname 3 maanden na aanschaf
Frank asked 2 jaar ago
Ik heb via Expert.nl een TV aangeschaft. De tv heb ik echter pas 3 maanden later in gebruik genomen (doos was keurig heel). Bij de ingebruikname (stroom erop) blijkt direct dat het scherm defect is. De verpakking en het scherm zijn uiterlijk nog gewoon onbeschadigd. De conclusie is nu schade door druk van buitenaf. Waar en wanneer dit is gebeurd is door niemand de bewijzen. Wat zijn als consument nu mijn rechten, mede gezien het feit dat ik de TV pas later in gebruik heb genomen en het defect daardoor niet eerder heb kunnen zien? Uiteraard heb ik het defect wel direct gemeld, maar expert wijst mijn garantie af. Dit had ik binnen 2 maanden na levering moeten doen. Dit laaste is niet juist want dat betreft de meldperiode na constatering van het defect. Heb ik nu nog recht op mijn wettelijke garantie bij de verkoper?
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Frank,   Het moet erg vervelend zijn geweest om erachter te komen dat de televisie bij ingebruikname defect bleek te zijn. Volgens artikel 7:18 lid 2 BW wordt er vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. De aard van de afwijking, namelijk een defecte scherm door druk van buitenaf, kan zich hierin wel verzetten. Ik raad je aan om jouw klacht in te dienen bij de geschillencommissie zodat er een uitspraak hierover kan worden gedaan.   Ik hoop dat je hier verder mee komt en wens je een fijne avond toe.