DWQA QuestionsCategorie: JuridischGebruik van customer data verkregen via e-commerce marktplaatsen (zoals bol.com)
Tim asked 2 jaar ago
Beste, Ik vraag me af of men klantdata kan gebruiken voor een webshop als deze data is verkregen via de verkoop op ecommerce marktplaatsen zoals bol.com en amazon. Het idee is om geodata van (bijvoorbeeld bol.com) bestellingen te gebruiken t.b.v. customer matching in google shopping ads op de eigen webshop. Aangezien we geen inzicht hebben in de cookie keuzes van klanten op bol.com hoop ik wat meer informatie / best practices te vinden voordat we een poging wagen om deze data te gebruiken. Vriendelijke groet, Tim eexi.nl
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Tim, Marketingtechnisch is het een goed idee zoveel mogelijk data van je klanten te verzamelen. Goed dat je even de tijd hebt genomen om stil te staan bij de wettelijke beperkingen gegevensoverdracht. Het is namelijk niet toegestaan om dergelijke data te gebruiken zonder voorafgaande expliciete toestemming van de klant. Als je van de marktplaatsen de cookie keuzes door hebt gekregen zou je dit wel kunnen doen. De marktplaatsen moeten hiervoor wel eerst toestemming hebben gekregen of hebben verklaard dat zij deze informatie delen met de verkoper. Ik wens je veel succes met de shopping ads.