Kapot product - retour kosten voor de webshop?

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsKapot product – retour kosten voor de webshop?
LSV asked 1 jaar ago

Online fiets besteld, kwam te laat binnen, webshop gaf aan alleen zadel, trappers en stuur monteren maar kreeg bouwpakket binnen, onderdelen missen, AXA slot niet gemonteerd en kapot/krom, remmen werken niet, stang waar voorlamp aan zit steeds helemaal scheef en dan de ontzettend slechte service.
Ondeugdelijke product.  Zij willen alleen de onderdelen sturen die kapot zijn maar wat krom is en niet werkt willen ze niet repareren (hun woorden, die kan je zelf even recht zetten?!)
Gezegd dat ik de fiets terug wil sturen op kosten van de website omdat het niet is wat je ervan mocht verwachten. Na mijn eigen klacht ben ik online gaan lezen (helaas te laat) en lees heel veel dezelfde verhalen.
Nu willen zij de retour kosten niet betalen maar volgens mij zijn zij dit wel verplicht omdat ze een ondeugdelijk product verstuurd hebben en zich niet voorwaarden houden die op de website staan.
Klopt dit?

HI Lana,

Goed dat je hier naar informeert, dat klopt.

Wanneer een product non-conform is moet de verkoper voor een oplossing zorgen, eerst mag hij proberen het gebrek te herstellen of voor een vervangend product te zorgen. Pas als dat niet is gelukt of de verkoper dat niet wil mag je de koop ontbinden en moet je het product retour sturen. De kosten van het retoursturen komen dan voor rekening van de verkoper.

LSV answered 1 jaar ago

Beste Marc,

Bedankt voor je antwoord. Webshop geeft aan dat ze alleen de spullen willen opsturen die missen/kapot zijn. Maar het herstellen van de scheve stang waar de voorlamp op zit (geven ze aan dat ik die maar zelf even recht moet zetten) en de remmen die niet werken / aanlopen daar praten ze overheen. Maar hier ga ik niet mee akkoord (mag dat?) omdat als er dan wat kapot gaat is het mijn schuld terwijl zij de fiets rijklaar zouden afleveren en dit ook op de website zetten.
Daar staat dit:
Alle fietsen worden voor 85% afgemonteerd geleverd. Dit betekent dat onze gediplomeerde monteurs alle fietsen eerst volledig nalopen voordat de fiets aan u wordt overhandigd. Tijdens deze controle worden de versnellingen en de remmen afgesteld, worden de spaken gespannen en wordt er een kleine proefrit op de fiets gemaakt, zodat wij er zeker van zijn dat uw fiets 100% in orde is.

Via de mail zeggen ze zwart op wit dat de fiets de doos niet uit is geweest. Niets van hierboven is gebeurd.

Ik wil deze fiets niet meer met al zijn gebreken en heb er geen vertrouwen in dat dit nog goed komt.  Wat kan ik nu het beste doen?

Marc Staf answered 1 jaar ago

Als bepaalde functies van de fiets niet goed werken dan lijkt het me dat dit de conformiteit aantast, en je dus een terecht beroep doet op non-conformiteit. Om welke webwinkel gaat het? Zijn ze bij een keurmerk aangesloten?

Lana answered 1 jaar ago

City-bikes.nl

Helaas niet aangesloten.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Dat is jammer, dan kun je het beste de koop ontbinden en eisen dat je het geld terug krijgt. Op de website van het ACM vind je een voorbeeldbrief.

Lans answered 1 jaar ago

Dat is zeker jammer. Mag ik ook verwachten dat ze de fiets kosteloos retour nemen?

Wat moet ik doen als ze niet reageren op mijn verzoek om de fiets retour te nemen?

Heb via achteraf betalen gedaan. Klarna geïnformeerd en die heeft de betaling op pauze gezet maar de webshop reageert niet.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Ja, in geval van non-conformiteit moet de verkoper zorgen voor een kosteloze oplossing. Komt er geen oplossing dan mag de consument de koop ontbinden, het retour sturen is dan voor rekening van de verkoper.

Als de webwinkel niet reageert, probeer je op een andere manier je recht te halen. Heb je een rechtsbijstandverzekering? En anders kun je je klacht neerleggen bij het ODR-platform.