Klant bestelt iets opnieuw. Aankoop op afstand of niet?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischKlant bestelt iets opnieuw. Aankoop op afstand of niet?
A-wJo asked 3 jaar ago
Mijn klant bestelt een product opnieuw. De klant weet dan ook precies wat het kan verwachten als het dit product ontvangt. Klant stelt echter zelf het risico te hebben genomen heel erg laat te bestellen en dat zij had gehoopt het de volgende dag te ontvangen. Wij geven op de site aan dat dit vaak het geval is maar dat wij dit absoluut niet kunnen garanderen. Wij zijn namelijk ook afhankelijk van de post. Klant wil het product nu retourneren. Mijn inziens betreft dit geen aankoop op afstand. Immers de klant wist precies wat zij zou gaan ontvangen. Klant neemt zelf een risico en zadelt nu de webshop op met de kosten. Mijn inziens is de regelgeving hier niet voor bedoeld. De regelgeving is echter zéér (overbeschermend) voor de klant waardoor er op deze manier mijn inziens misbruik wordt gemaakt. Wat zijn nu onze rechten en hoe kunnen we dit voorkomen? Gezien dit in toenemende mate is, wordt het op een gegeven moment niet meer rendabel. Zeker omdat dit vaak klanten zijn die ook nog eens gebruik maken van gratis verzending (bestellen gewoon meer dan ze nodig hebben en retourneren dan alsnog een deel). Ik ga nu op één order circa 15 euro de boot in. En dit gebeurt dus wel vaker.
Connor Rakers Staf answered 3 jaar ago
Hallo A-wio,   Bedankt voor je vraag! Het lijkt er op dat je duidelijk hebt aangegeven wat de klant mocht verwachten van haar bestelling. Zoals je al zegt is de Nederlandse/Europese wetgeving erg beschermend tegenover de consument. De klant heeft het recht om binnen 14 dagen na ontvangst het product terug te sturen, zonder opgave van reden. Het is dus niet zo dat het retour geweigerd mag worden omdat de klant geen "goede" reden heeft. Wel kun je voorkomen dat je extra verzendkosten komt te zitten, want bij retour mag je in je algemene voorwaarden aangeven dat de verzendkosten voor de klant zijn. Dus in het kort: het betreft hier wel een koop op afstand en de klant mag binnen 14 dagen na ontvangst haar product retourneren, ongeacht de reden. Je mag hiervoor wel de verzendkosten uitsluiten middels je algemene voorwaarden. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag. Verder wens ik je nog een prettige dag toe! Met vriendelijke groet, Connor
A-Wjo answered 3 jaar ago
Hoi Connor, het draait mij niet zozeer om de opgaaf van reden. Maar als een klant iets al in handen heeft gehad en nu eenzelfde bestelt. Dan is het toch niet meer op afstand. De klant weet precies wat zij gaan krijgen. Dat blijft mij het hele vreemde hieraan.
Connor Rakers Staf answered 3 jaar ago
Hoi A-Wjo, Ondanks het feit dat de klant weet wat hij zal krijgen is deze wettelijk beschermd. De lijst met wettelijke uitzonderingen staat in art. 6:230p BW, en bevat geen uitzondering op het herroepingsrecht voor aankopen waarvan de klant al wist wat hij zou ontvangen. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ook wens ik je nog een prettige dag toe! Met vriendelijke groet, Connor