DWQA QuestionsCategorie: Questionsmag je als webwinkel verzendkosten berekenen bij een order en kosten voor retourneren ook bij de klant neerleggen?
anneke wempe asked 3 jaar ago
Als een webwinkel verzendkosten aan de klant berekend voor een bestelling, en de klant het pakketje retourneert, kan het dat de klant dan weer voor de verzendkosten opdraait??
Ismail Akhan Staf answered 3 jaar ago
Beste Anneke, Bedankt voor je vraag. Indien een consument gebruik maakt van het herroepingsrecht door binnen 14 na ontvangst van de bestelling dit te melden bij de webwinkel, hoort de webwinkel de oorspronkelijk betaalde verzendkosten ook terug te betalen. De kosten voor het retourneren kan echter wel neergelegd worden bij de consument. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord en wens je een mooie dag toe.
Anneke answered 3 jaar ago
Dus als ik het goed begrijp mag de webwinkel maar één keer verzendkosten door de klant laten betalen... Dank voor je antwoord!
Ismail Akhan Staf answered 3 jaar ago
De verzendkosten voor de retourzending mogen inderdaad bij de klant worden neergelegd. Meestal is dit terug te vinden op de pagina waarin het retourbeleid is opgenomen.
petra answered 3 jaar ago
ik heb hetzelfde aan de han met webwinkel xxlthuis ik heb de verzendkosten betaald voor een prudukt wat e;ders 11 euro goedkoper was.ik kon kiezen om 5 euro korting of retoer.omdat het niet naar onze wens was gaat het retoer. Maar nu komt het de 6 euro voor de verzendkosten ben ik kwijt want ze betalen de verzendkosten niet terug,bovendien moet het pakketje vodoende gefrankeert terug. ik word gewoon bestolen.ik vind dit erg slechte zaak zal er ook nooit meer iets bestellen
Ismail Akhan Staf answered 3 jaar ago
Beste Petra, Wanneer je de koopovereenkomst hebt ontbonden hoor je de oorspronkelijk betaalde kosten van de bestelling te ontvangen, dus ook de kosten voor de verzending van het pakje richting jou. Het is echter niet de bedoeling dat de kosten van het retour sturen van het pakje ook voor rekening van de winkel komt. Indien de webwinkel aangesloten is bij een geschillencommissie kun je daar een geschil indienen. Helaas kon ik XXLThuis niet terugvinden in onze ledenlijst. Mochten zij het geld willen terugstorten kun je daar nog juridische maatregelen tegen nemen. Ik hoop dat je hier verder mee komt en wens je een mooie dag toe.
Marloes answered 1 jaar ago

Hallo,

Als een webwinkel verzendkosten berekend, en daarna retourneer je een gedeelte van de bestelling mogen ze dan ook zowel de verzend als retour kosten door berekenen?

Ismail Akhan Staf answered 1 jaar ago

Hoi Marloes,

Goed dat je informeert naar de kosten bij een deelretour. De verzendkosten zouden alleen moeten worden terugbetaald als de complete bestelling zou zijn geretourneerd. Bij een gedeeltelijke retour zijn de verzendkosten namelijk gemaakt voor het gedeelte die je wel wilt behouden.

De retourkosten horen ook bij een retour van de complete bestelling te worden betaald (als dit is aangegeven in het retourbeleid).

Het komt er dus op neer dat de consument bij een gedeeltelijke retour geen verzendkosten teruggestort krijgt en wel de retourkosten hoort te betalen.