Waarom ben jij ondernemer geworden?

Wat is de reden dat je ondernemer bent geworden? Is het zelfs mogelijk om dit te worden? Zoals dat bijvoorbeeld mogelijk is met een beroep als groenteman of vrachtwagenchauffeur. Is het zijn van een ondernemer wel een vak? Of is het meer een roeping?

De eerste stap: Wat is je ondernemersmotief?

Het ondernemersmotief is een goede graadmeter om het zakelijke succes in te schatten. Bijna iedereen kent inmiddels wel de befaamde TED-talk ‘start with why‘ van Simon Sinek. In de presentatie van Simon wordt een denkmodel geschetst welke uit gaat van drie niveau’s, namelijk dat van ‘datgene wat je doet’, ‘hoe je het doet’ en vervolgens ‘waarom je het doet’. Volgens Simon wordt vooral het laatste niveau onderbelicht, terwijl dit vaak de meetpaal is voor het zakelijke succes. Het antwoord op deze vraag kan bij tijd en wijle veranderen, waardoor het belangrijk is om deze vraag regelmatig aan jezelf te stellen.

Toen ik als ondernemer begon, ik was 21 en vooral als illustrator actief, ging ik vooral uit van de gedachtegang dat het ondernemerschap veel vrijheid/flexibiliteit zou opleveren. Het idee van zelf de zaken regelen en vooral ook het ‘hoe, wanneer en waarom’ sprak mij ontzettend aan. Ik merk echter regelmatig dat ondernemers niet verder komen dan ‘financieel gewin’. Dat is naar mijn idee net zo’n slechte ondernemersmotief als het ondernemerschap beginnen voor de status. Alhoewel bedrijven en scholen slim inspelen op deze ondernemersmotief is de realiteit immers veel minder mooi. Ondernemerschap is hard werken en het grootste gedeelte van de mensen die zich er aan wagen lukt het niet om er een succes van te maken. Kijken we als voorbeeld naar het jaar 2015 dan zien we de volgende cijfers van het centraal bureau van de statistiek terug:

163.000 nieuw ingeschreven ondernemingen
99.860 uitgeschreven ondernemingen

Dat zijn harde getallen. Het laat daarbij zien dat het ondernemerschap een rauw vak is. Het is niet alleen een kwestie van ‘doen’, maar vooral een kwestie van ‘blijven doen’. De kernkwaliteit ‘doorzettingsvermogen’ maakt onderscheidt in de de slagende en niet slagende ondernemer. Het is het vermogen om door te gaan waar anderen zouden stoppen.

Vaste zekerheden of een twijfelachtig bestaan: wat is jouw keuze?

Goed, het is duidelijk dat het ondernemerschap over het algemeen ‘een rauw vak’ is. Niet alleen moet je hard knokken voor je bestaan, maar ook komen er allerlei verantwoordelijkheden bij kijken waar je goed over moet nadenken of deze wel bij je passen. Als je ondernemersmotief schoon is, dan kunnen de lasten die bij het ondernemerschap komen kijken je nog steeds doen terugschrikken. In het begin van het blogbericht formuleerde ik al de vraag of het ondernemerschap een ‘vak’ is en of het niet veel meer dan een roeping zou zijn. Als het ondernemerschap een roeping is, dan komt daar vanzelfsprekend als interne motivatiefactor het doorzettingsvermogen bij. Je zou als persoon niet mogen terugschrikken van de eventuele lasten die er ook bij komen kijken. Vooral in het begin van het ondernemerschap, voordat je een succesvol bedrijf hebt opgericht, biedt loondienst je meer financiële zekerheid, minder premies en verzekeringen waar je zelf de zorg voor hebt te dragen, wellicht heb je daarbij ook nog betere werkomstandigheden en een hoger salaris. Allemaal zaken die zeker kunnen meespelen in de keuze tussen loondienst en ondernemerschap. Als deze zaken belangrijk voor je zijn dan is de keuze voor loondienst dan ook gauw gemaakt, lijkt me.

Vandaar dat het maken van een weloverwogen keuze voor het ondernemerschap zo belangrijk is. De vraag die je jezelf moet stellen is of je iemand bent die graag met risico’s geconfronteerd wordt en houdt van alles wat bij het ondernemerschap komt kijken. Daarbij kan je natuurlijk ook kiezen voor een gedeeld leven; part-time in loondienst en part-time als ondernemer. Je moet jezelf echter afvragen of dat niet afleidt van de focus die je als persoon hebt.

Afsluitend; zit het ondernemerschap in je DNA?

Uit onderzoek van Josette Dijkhuizen blijkt dat de meeste ondernemers zijn opgegroeid in een ondernemersgezin; 48% van de neiging om ondernemer te worden zou volgens het onderzoek genetisch bepaald zijn. Natuurlijk zegt dit niets over de kans om succesvol te worden, daar zijn ook andere factoren van belang, zoals: een gunstige omgeving (het nurture v.s. nature debacle), de motivatie en de wens om ook zelf de beste ‘ik’ te worden. ‘Toeval’ speelt ook een rol, je kunt bepaalde zaken tegenkomen waardoor je het ondernemerschap gaat overwegen. WebwinkelKeur is misschien daar wel een voorbeeld van, daar het ontstaan is uit onvrede met andere bestaande keurmerken. De oprichter moest eerst tegen iets aanlopen (‘slechte kwaliteit van bestaande keurmerken’) om vervolgens zichzelf tot actie geroepen te voelen (‘het neerzetten van een kwalitatief keurmerk’). Zelf geloof ik absoluut dat je persoonlijkheid bepaalt of je wel of niet geschikt bent voor het ondernemerschap. Afsluitend aan dit blogbericht wil ik jullie de volgende vraag stellen: ‘Waarom ben jij ondernemer geworden’? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Waarom ik ondernemer ben? Omdat dat moet. Omdat dat enige manier waarop ik onafhankelijk van een bas mijn vak kan uitoefenen. Ik wil geen ondernemer zijn, ik wil gewoon mijn vak uitoefenen. Ik ben lactatiekundige en ben daarmee een professionele begeleider van moeders en hun kinderen bij borstvoeding. Daarnaast geef ik, binnen mijn vakgebied, les en spreek ik op symposia en congressen. Ook ben ik publicerend auteur (artikelen en boeken). Als service naar mijn clienten heb ik een webwinkel met ondersteunende producten. Dat is mijn werk, mijn vak. Ondernemer ben ik tegen wil en dank en dat is zeker niet mijn vak. Als iemand roept ”He, ondernemer”, dan ben ik niet degene die omkijkt. Eerlijk gezegd was ik liever geen ondernemer, maar het alternatief, werken voor een baas is al helemaal geen optie. Te eigenwijs, te veel einzelganger, te weinig knecht-DNA en veel te duur.