Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Waarom een webwinkel keurmerk?

11685
0

De laatste tijd is er veel geschreven over het nut of beter gezegd de nutteloosheid van keurmerken. Zoals altijd ligt de waarheid in het midden. Of een keurmerk meerwaarde biedt zal geheel van u als webwinkel afhangen, in deze blog leg ik graag uit waarom.

Vertrouwen
De meeste genoemde reden voor een keurmerk is vertrouwen, dat is dan ook de basis van het keurmerk. Een keurmerk dient onafhankelijk te zijn en de belangen van beide partijen te behartigen (consument en webwinkel). De manier waarop keurmerken dit doen wil nogal eens verschillen, veel keurmerken kiezen ervoor alleen hun keurmerk stempel te “verkopen” aan de winkelier, anderen nemen hun taak serieuzer. In de praktijk zien we echter dat de consument weinig kaas gegeten heeft van keurmerken en al snel vertrouwen stelt in een keurmerk stempel. Over het algemeen kan dus gesteld worden dat een keurmerk een factor is bij het winnen van het vertrouwen, ik benadruk daarbij “een”, want ook zonder keurmerk zijn er veel manieren om het vertrouwen van uw klant te winnen, een keurmerk kan echter wel degelijk helpen.

Bestaande of nieuw klanten
Om te kijken of een keurmerk voor u van meerwaarde is, is het vooral zaak om te bekijken wat uw doel is. Bedient u enkel een bestaande klantengroep of bekenden, dan zal een keurmerk weinig meerwaarde hebben. Klanten kennen u namelijk al en weten dat u te vertrouwen bent. Voor nieuwe klanten is het echter een ander verhaal, zij kennen u niet en nemen dus een risico, onder die omstandigheden is vertrouwen van groot belang. Onderzoek laat zien dat vertrouwen bij nieuwe klanten zelfs een grote invloed heeft of de bereidheid om te kopen dan prijs.

Alternatieven om vertrouwen te winnen
Het winnen van vertrouwen kan ook op alternatieve manieren. Denk daarbij aan het plaatsen van een foto van u zelf of uw bedrijfspand, het geven van snelle reacties op e-mail, het vermelding van klantervaringen of achteraf betaal mogelijkheden. Echter kan in die gevallen een keurmerk nog steeds die laatste extra vertrouwen boost geven.

Het tonen van de mens achter de website kan zorgen voor extra vertrouwen. Wehkamp probeert hier ook op in te spelen.

Keuze van keurmerk
Kiest u dan toch voor een keurmerk, kijk dan naar de meerwaarde die het keurmerk geeft. Hierbij kunnen we niet voor onze concurrenten spreken, vraag het dan ook waarin zei zich onderscheiden. In ons geval is dat naast onze aantrekkelijk prijsstelling een scala aan extra voordelen.

Bemiddeling bij Geschillen en bindende uitspraak
Net als veel andere keurmerken bieden we bemiddeling bij geschillen. In de meeste gevallen gaat het namelijk om miscommunicatie tussen winkelier en klant, door ons als onafhankelijk partij te betrekken kan er vaak een oplossing gevonden worden waarbij beide partijen tevreden zijn. Gaat het dan toch mis, dan kan de klant gebruik maken van een bindende uitspraak van Geschilonline.nl. Dit is niet alleen een voordeel voor de consument, ook u als winkelier beland niet in een oneindige woordenwisseling, u kunt zich beroepen op een onafhankelijke partij welke een uitspraak doet, dat geeft een stukje rust in de tent.

Klantervaringen
Uniek bij ons in de mogelijkheid tot klantervaringen, hierdoor kunnen we extra zekerheid bieden. Niet alleen wij als keurmerken beoordelen uw winkel, ook de gene die dit als best kan doen; namelijk u klant. Deze ervaringen kunt u tonen aan andere (toekomstige) klanten wat zorgt voor een boost in het klantvertrouwen. Bij klantvertrouwen maken we altijd gebruik van hoor- en wederhoor waardoor er dus een goed beeld van de echtheid van de klantervaring bestaat. Tevens bieden we een handige widget zodat u de klantervaringen direct op uw webwinkel kan tonen.

De ervaringen van klanten zijn een goede manier om de betrouwbaarheid van een webwinkel te meten

Mysteryshoppers
Als enige keurmerk controleren we onze leden door mysteryshopper bezoeken, op willekeurige momenten melden we ons als klant in uw webwinkel en beoordelen we daarmee de service. Hiermee ontstaat dus een betrouwbare review van uw dienstverlening.

Persoonlijk contact
Als laatste voordeel staat bij ons zelf een goed klantcontact ook hoog in het vaandel. Dit doen we door gebruik te maken van social media, maar ook door snelle bereikbaarheid per e-mail. Hierbij kunt u altijd aangeven of u de reactie goed, gemiddeld of slecht vond. Kortom, ook wij blijven graag scherp door klantervaringen.

We hopen dat deze blog niet teveel is overgekomen als zelf promotie, echter lezen we vaak reacties waarin de waarde van keurmerken wordt afgedaan. In veel gevallen zal dit terecht zijn, maar als hardwerkend keurmerk voelen we ons dan toch aangevallen. We bewijzen dan ook graag dat we toch meerwaarde kunnen bieden. We vernemen graag uw ervaringen!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn