Webwinkel keurmerk verhoogt de conversie

Of een keurmerk de conversie verhoogt is iets waar veel discussie over is geweest de laatste tijd. Uit recent onderzoek van Herensokken.nl blijkt echter dat het tonen van een keurmerk 20% extra conversie oplevert. Middels een A/B test waarbij aan de helft van de klanten het keurmerk logo getoond werd en aan de andere helft niet werd het duidelijk dat bij de nieuwe klanten de conversie met 23,5% verhoogd werd, bij terugkomende klanten was dit (slechts) 8,5%. Dit verschil valt eenvoudig te verklaren. Bij aankopen draait het om risico versus vertrouwen. Klanten die al eerder bij u besteld hebben of u kennen ervaren minder risico, het keurmerk heeft voor deze klanten weinig meerwaarde, ze weten immers al dat u betrouwbaar bent. Voor nieuwe klanten is dit echter anders, ze komen voor het eerst bij u terecht en moeten overtuigd worden van uw betrouwbaarheid. Een keurmerk blijkt hierbij een goede toegevoegde waarde.

Zoals al eerder aangegeven via Facebook zouden wij deze test graag herhalen. We hebben al enige reacties binnen gekregen, maar de webwinkels voldeden niet geheel aan onze eisen. Graag zouden we het effect van een keurmerk testen op een webwinkel met een aantal honderd unieke bezoekers per dag welke algemene producten aanbieden. Te denken valt dan aan kleding, elektronica, boeken, etc. Kortom, niet teveel een niché winkel, omdat dit wellicht de resultaten teveel kan beïnvloeden.

Heb jij een webwinkel en wil je gratis meedoen aan de test? Wij verzorgen voor jou gratis een A/B test met de nodige keurmerk materialen. Vervolgens zouden we graag een langere periode meten 2-3 maanden om zo tot betrouwbare resultaten te komen. Neem bij interesse graag even contact met ons op via ons contactformulier. Alvast bedankt!