Webwinkeliers, bundel je krachten!

Bundel je krachten Webwinkel

Oh wat is het heerlijk dat je je eigen webwinkel helemaal zelf mag runnen. Toch? Nou, tot op zekere hoogte wel natuurlijk. Je bent niet voor niets gaan ondernemen! Als je de hele dag door verantwoording had willen afleggen aan anderen of in een vergaderzaaltje had willen brainstormen met een handjevol collega’s en een stapel post-its, dan was je wel in loondienst gegaan.

Alleen wordt bij die grote mate van zelfstandigheid wel standaard een verraderlijke valkuil meegeleverd, namelijk: dat mensen sociale dieren zijn en dus beter functioneren in groepen. Het solistische ondernemerschap dat het runnen van een webwinkel – zeker in de beginfase – vaak is, zorgt er dus voor dat je niet op de top van je kunnen presteert. Wat nu?

Zo boosten anderen jouw functioneren (en dus jouw onderneming)

Oké, even terug naar de basis: waarom zijn al die anderen dan precies zo essentieel voor jouw functioneren? Om een heleboel redenen.

1. Je hebt feedback nodig om te groeien

Feedback wordt nog veel te vaak gezien als ‘kritiek’, maar in feite is feedback hét
geneesmiddel voor al jouw blinde vlekken. Menselijk denken zit vol met zogeheten ‘biases’. Simpel gezegd zijn dit veronderstellingen waaraan jij alle informatie die binnenkomt en alles wat er in je leven gebeurt toetst. Deze biases maken het je verdomd lastig om een neutrale afweging te maken en een rationeel overwogen keuze te maken.

Niemand is immuun voor biases en vooral als zelfstandige ondernemer kunnen al deze blokkerende aannames je eigen groei en succes behoorlijk in de weg zitten. Daarom is het van essentieel belang om mensen om je heen te verzamelen die een frisse blik werpen op je strategie, plan of werk. Professionals die met je meekijken en je wijzen op haperingen en gaten in jouw eigen denken. De enige manier om je eigen blinde vlekken te spotten, is namelijk met de ogen van iemand anders.

2. Je moet feedback geven om te kunnen groeien

Wordt de waarde van feedback krijgen al behoorlijk vaak onderschat, dat is nog niks bij hoe weinig mensen onder de indruk zijn van de toegevoegde waarde van feedback geven. Tenminste: voor zichzelf. Want feedback geven doe je immers vooral voor de ander of eventueel als je persoonlijk belang hebt bij het eindresultaat, nietwaar?

Nee, niet waar. Of in ieder geval: niet helemaal. Natuurlijk geef je in eerste instantie feedback om een ander te helpen of om een resultaat te verbeteren. Alleen is feedback geven ook super waardevol voor je eigen professionele ontwikkeling. Waarom? Omdat je niet alleen aan moet geven waarom je iets goed of slecht vindt, maar dit ook zorgvuldig moet onderbouwen om ervoor te zorgen dat de ander je feedback accepteert als meer dan alleen ‘een kwestie van smaak’ of ‘een mening’. Zo zorgt feedback geven ervoor dat je veel kritischer leert kijken en beter leert onderbouwen waarom iets wel of niet werkt. En dat helpt je eigen onderneming ook weer verder natuurlijk.

3. Sociale druk maakt dat je doorzet

Heb je wel eens gezegd dat je dit jaar écht tien kilo gaat afvallen / een marathon gaat rennen / gaat leren hoe je je fietsband moet plakken? De reden dat we voornemens hardop uitspreken, is dat we ons er dan meer aan gebonden voelen en de kans dat we ze waarmaken dus ook radicaal toeneemt.

Het runnen van een webwinkel zit vol met kleine én grote voornemens: ik ga volgende maand een nieuw product lanceren, ik ga elke dinsdag een blog schrijven, ik ga vanaf nu écht nooit meer te lage prijzen vragen voor mijn producten omdat ik bang bent dat iedereen anders naar de concurrent gaat. Je hebt mensen nodig met wie je je plannen en doelen kunt delen. Anders is het soms veel te verleidelijk om – als het moeilijk wordt – met een reep chocola onder je dekbed te kruipen.

4. Als je je veilig voelt, ga je harder

Mensen houden van het idee van een sociaal vangnet. En webwinkeliers zijn net mensen. Dat betekent dat je meer durft als je weet dat er mensen zijn om je op te vangen als het misgaat. Of om samen met je te vieren als het lukt. Eigenlijk heel simpel. En toch zou je als je in je eentje dag in dag uit keihard aan het buffelen bent zomaar vergeten hoe ontzettend belangrijk dit is.

Waarom je vrienden geen goede peers zijn

Maar heeft het niet hetzelfde effect als je je plannen met je vrienden deelt en hen vraagt om je af en toe van gepeperde feedback te voorzien? Het antwoord is: dat zou handig zijn, maar nee. Je hebt mensen nodig die goed genoeg op de hoogte zijn van de context van het hebben van een webshop om je te kunnen ondersteunen op een manier die echt waarde toevoegt. En omdat jullie allemaal in hetzelfde schuitje zitten, is het dus ook een ontzettende win-win als jullie elkaar allemaal opzoeken!

Zo ontmoet je andere webwinkeliers

Natuurlijk kun je naar live netwerkevenementen. Maar daar moet je maar net zin in hebben. En trouwens: als webshopeigenaar ben je vast heel erg online georiënteerd. Online contacten opzoeken gaat dus juist met webwinkeliers ontzettend goed. Ga via sociale media op zoek naar andere webwinkeliers of beter nog: sluit je aan bij een online community waar webwinkeliers uit alle mogelijke niches zich verzamelen en elkaar helpen om verder te komen. Wedden dat de voordelen zich binnen no-time opstapelen? En wie weet komen er nog mooie samenwerkingen uit voort ook!