Skip to content

Blog

Wees geen dief van je eigen portemonnee

bespaar op je betaalmethodes
9138
3
3

Nederlandse consumenten weten de weg naar het digitale winkelen goed te vinden, getuige het recordaantal online verkopen voor binnenlandse webwinkels. In heel 2018 zijn naar verwachting 230 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van circa 25 miljard euro. Nog nooit zagen Nederlandse ondernemers zoveel omzet in hun kassa’s vloeien.

Bovenstaande cijfers zijn vooralsnog schattingen, maar worden begin eind maart/begin april definitief als Thuiswinkel.org haar jaarlijkse E-comm Markt Monitor presenteert. Dat we als BV Nederland over heel 2018 op een nieuw ‘online record’ afstevenen lijkt wel duidelijk, getuige de ruim 105 miljoen online orders die online ondernemers in de eerste zes maanden van afgelopen jaar de kassa zag passeren.

Toenemende druk op administratieve kosten voor ondernemer

De toename in het aantal online verkopen is natuurlijk mooi nieuws voor merchants, er is tenslotte nog ruimte om een (goede) boterham te verdienen binnen de e-commerce. Aan de andere kant zorgt de toename in sales ook voor een sterk verhoogd aantal transacties in de webshop, en dus voor druk op de administratieve kosten.

Veel webwinkels hebben voor de verwerking van het betaalverkeer een payment service provider in de arm genomen. Deze partijen leveren een digitaal afrekensysteem, verzorgen het aanbod aan betaalmethoden, verwerken de transacties en doen de administratieve afhandeling van de betalingen in webshops.

Erg handig natuurlijk, maar voor deze dienstverlening rekenen psp’s kosten per betaling, de zogenoemde transactiekosten. Sommige psp’s rekenen daarnaast ook maandelijkse kosten en/of eenmalige aansluitkosten, veelal omdat er ook aanvullende diensten voor bijvoorbeeld credit management of het verwerken van recurring payments worden geleverd.

De transactiekosten zie je echter iedere maand weer terug op de balans. En hoewel de verhoogde omzet enigszins vertekent, ben je door het toegenomen aantal transacties ook meer kwijt aan de afhandeling van jouw betalingsverkeer. Zonde van je geld!

Het evalueren van je betaalsysteem en betaalmethoden loont

Het evalueren van je betaalsysteem en –oplossingen loont de moeite, want daar zitten vaak verbeterpunten die relatief eenvoudig te verhelpen zijn. Dat wordt onderstreept door een onderzoek van Baymard Institute, dat signaleert dat juist in de eindfase van je sales-funnel relatief veel afhakers zitten. Dit zijn bezoekers die jouw website dus uiteindelijk niet-betalend verlaten.

Er zijn op het gebied van ‘online betalen’ de afgelopen jaar veel ontwikkelingen geweest. Nieuwe betaalmethoden, een verschuiving naar betalen via de smartphone en de komst van nieuwe payment service providers. Dit maakt migreren naar een nieuwe betaalprovider eenvoudiger, en door de toenemende concurrentie zijn er inmiddels flinke besparingen te realiseren.

Vergelijk het met je zorgverzekeraar of energiemaatschappij. Ook in die markt is de concurrentie hevig en loont het de moeite om te vergelijken, te heronderhandelen of te migreren.

Good,better and best betaalmethodes vergelijken

Besparen op online betalen een optie?

Het kennis- en informatieplatform Internetkassa.nu biedt een veelheid aan informatie over de beste payment service providers, betaalmethoden en transactie-tarieven. Daarnaast breng je via de onafhankelijke ‘payment provider vergelijkingstool’ snel en kosteloos in kaart of je direct kunt besparen op de administratieve kosten van jouw online onderneming.

Hoewel de check-out in optimalisatietrajecten vaak onderbelicht blijft, halen conversieverbeteringen juist daar een hoog rendement; een rendement dat ook nog eens direct terugvloeit in de portemonnee van de ondernemer. Een evaluatie én optimalisatie van jouw betaaloplossingen en check-out-proces is dus effectief, en resulteert vaak in een verbeterde klantrelatie en lagere kosten voor de ondernemer. Win-win dus!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Het gaat vooral om bewustwording. Let wel; daarbij hoeft prijs (“de goedkoopste”) niet altijd het uitgangspunt te zijn. Prijs is zeker een factor, maar redeneer ook vanuit de wensen en behoeften van de klant; welke betaalmethoden wil mijn klant gebruiken, biedt de psp aanvullende diensten waarmee ik de conversie kan verhogen en optimaliseert de kassa het gemak in de customer journey? Die elementen kunnen een meerprijs betekenen, maar wél het rendement van jouw betaalflow verhogen. Weeg de pro’s en con’s dus goed af, zo kom je tot een uitgebalanceerd betaalsysteem tegen de juiste kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *