Skip to content

Blog

3 tips voor een hogere conversie tijdens de feestmaanden

3 tips voor een hogere conversie tijdens de feestmaanden

1609
0
0

Met de feestdagen in zicht wordt er weer veel online gewinkeld. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een computer, tablet of smartphone en bijna overal is een internetverbinding beschikbaar. Daarnaast zien steeds meer mensen de voordelen en het gemak van online winkelen. Afgelopen jaar deed 43% van de Nederlanders voor de feestdagen een online aankoop. Naar verwachting ligt dit aantal dit jaar nog hoger. Bron

Met de tips in dit artikel verhoog je de conversie in je webwinkel; je zorgt ervoor dat meer bezoekers ook daadwerkelijk een aankoop doen. Zo kun je optimaal profiteren van de drukte tijdens de feestdagen en verdien je meer met hetzelfde aantal bezoekers.

Een hogere omzet door Sinterklaas en Kerst

Om in de laatste maanden van het jaar een omzetstijging te realiseren, kun je verschillende dingen doen. Allereerst kun je het aantal bezoekers in je webwinkel verhogen. Bijvoorbeeld door te adverteren of door het verbeteren van je posities in zoekmachines. Dit laatste is vaak niet meer in korte tijd te realiseren, waardoor adverteren overblijft.

Naast adverteren kun je er ook voor zorgen dat de conversie in je webwinkel stijgt. Dat wil zeggen dat een groter deel van je bezoekers ook daadwerkelijk klant bij je wordt. Vaak is er door het doen van een aantal kleine aanpassingen al winst te behalen.

Conversie tip #1: Vertel waarom men bij jóu moet zijn

Wil je de conversie in je webwinkel verhogen, vertel bezoekers dan waarom ze juist bij jou moeten kopen. Wat maakt jouw webwinkel anders dan die van je concurrenten? Heb je bijvoorbeeld het meest volledige assortiment, bied je een unieke retourservice, een cadeauservice of zijn je prijzen lager? Dit zijn je Unique Selling Points (USP’s). Zorg ervoor dat deze direct duidelijk zijn voor je bezoekers, door ze op een prominente plek op je website te tonen. Maak bezoekers duidelijk waarom ze bij jou moeten kopen en niet bij een of andere webwinkelgigant, die misschien nét wat goedkoper is of dezelfde dag nog kan leveren. Leg de nadruk op je USP’s en laat ze op elke pagina terugkomen.

Snel leveren, veilig betalen en lage verzendkosten zijn tegenwoordig geen USP’s meer. De meeste webwinkels doen dit, het is zo’n beetje de standaard geworden. Bedenk daarom goed wat jouw webwinkel écht uniek maakt. Hiermee overtuig je bezoekers en neem je eventuele twijfels weg.

garergaergae
Gezelligheid in December

Conversie tip #2 Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk

Hoe vervelend is het als je een lang bestelformulier moet invullen, terwijl je snel even een cadeautje wilt bestellen? Of dat je lang moet zoeken naar zaken als de levertijd of verzendkosten. Wil je de conversie verhogen, maak het bezoekers dan zo gemakkelijk mogelijk. Toon belangrijke informatie als verzendkosten, levertijd en eventueel voorraadstatus direct op de productpagina’s. Bied daarnaast de mogelijkheid om af te rekenen zonder account. Veel klantvriendelijker. Vraag op het bestelformulier alleen die informatie die je nodig hebt om een bestelling te kunnen verwerken en verzenden. Door het bestelproces zo soepel mogelijk te laten verlopen voorkom je dat winkelwagens verlaten worden. En als je toch bezig bent om het bestelproces te optimaliseren, verwijder dan meteen alle afleidende onderdelen van de transactiepagina’s. Geef bezoekers geen reden om weg te klikken!

Conversie tip #3 Kom met speciale aanbiedingen

Iedereen houdt van korting, zeker tijdens de feestmaanden die voor veel consumenten toch al duur zijn. Overweeg daarom om een speciale Sint- of Kerstkorting te geven of bedenk een leuke actie. Reken bijvoorbeeld tijdelijk geen verzendkosten of geef korting bij het inschrijven op je nieuwsbrief.

Naast korting geven kun je het ook anders aanpakken en je daarmee wellicht van je concurrenten onderscheiden. Geef bijvoorbeeld een gratis product of een cadeautje bij bestellingen boven een bepaald bedrag. Of verloot een aantal kerstpakketten onder iedereen die in november en/of december een aankoop doet. Dit zorgt voor extra bestellingen en als je het drempelbedrag slim kiest, ook voor een hogere gemiddelde orderwaarde. Met een actie of korting kun je overigens prima adverteren, waardoor je niet alleen de conversie verhoogt, maar ook meer bezoekers naar je webwinkel trekt.

Bonustip: geef bij elke bestelling in december een tegoedbon van een bepaald bedrag, die alleen in januari of februari te verzilveren is. Zo kun je de dip in omzet die na de feestdagen vaak ontstaat wat verkleinen.

Pas deze tips toe op jouw webwinkel en verhoog daarmee nog voor de feestdagen de conversie. Heb je zelf ook een tip of juist een vraag? Reageer dan hieronder.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *