4 voorspellingen die niet uit kwamen

Het e-commerce landschap staat voor veel innovaties. Voorbeelden zijn bezorging van pakketjes middels drones, webwinkelen middels virtual of augmented reality en producten printen met een 3d-printer. Welke innovaties onze toekomst gaan veranderen proberen we graag te voorspellen, maar komen die voorspellingen ook echt uit? De toekomst zal het leren, in het verleden zijn er echter al veel voorspellingen gedaan die niet uit kwamen. In deze blog een klein overzicht.

Banen verdwijnen door automatisering

In de krant lezen we vandaag de dag dat er veel banen gaan verdwijnen door automatisering. Zelf denk ik dat er ook veel banen gaan verschuiven. Dit is echter niet een ontwikkeling die in het verleden niet speelde. Ook in het verleden werd er namelijk al gedacht dat veel banen zouden verdwijnen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de kapper en de boer. Hoewel beide natuurlijk zijn veranderd, is de ontwikkeling niet zo snel gegaan als in onderstaande tekeningen.

Al 100 jaar verdwenen dacht men dat de kapper zou worden vervangen door technologie
Al 100 jaar geleden dacht men dat de kapper zou worden vervangen door technologie
Hoewel de boer steeds meer achter de computer zit, is handmatige arbeid toch nog steeds noodzakelijk

Vervoer door de lucht

Ook honderd jaar geleden was men al bezig met vervoer door de lucht. Daar zag men grote kansen waaronder de vliegende bus, maar er werden ook gevaren voorspeld. Zo zouden criminelen door de lucht vluchten. Een vliegende politie was noodzakelijk.

Wie weet wordt vervoer door de lucht met de Uber Drone toch realiteit, de tijd zal het leren.

De vliegende bus, helaas nog steeds geen realiteit
De vliegende bus, helaas nog steeds geen realiteit
Vliegende agenten achtervolgen boeven door de lucht
Vliegende agenten achtervolgen boeven door de lucht

Leren blijft belangrijk

Wie heeft er geen hekel aan, telkens weer de boeken in moeten duiken voor nieuwe kennis. Waarom zouden we die kennis niet gewoon rechtstreeks in de hersenen uploaden? Zelfs in 1900 dacht men hier al over na, de hersenen blijken echter toch niet zo makkelijk te werken als we eerder dachten. Ook nu denken we soms dat het maar een kleine stap is richting het aansturen van apparaten of bijvoorbeeld een arm aansturen met je hersenen, in de praktijk blijkt dit vaak complexer en is het niet de hand die leert hoe de hersenen werken, maar de hersenen die leren hoe ze de hand aansturen. De stap naar echte hersenchips is nog lang niet gezet.

Kennis uploaden in je hersenen
Kennis uploaden in je hersenen

Onder water

Rond 1900 werd ook veel verwacht van de duiktechniek. We zouden al snel onder water kunnen leven. En laten we eerlijk zijn, wie gaat nu niet liever met de walvisbus in plaats van met de boot?

Reizen met de walvisbus
Reizen met de walvisbus

De toekomst

De toekomst (correct) voorspellen blijft moeilijk, hoe meer voorspellingen we doen hoe groter de kans dat we later kunnen zeggen dat een deel is uitgekomen. Het kan dan ook geen kwaad om een beetje te dromen. Veel van onze voorspellingen van vandaag zullen niet uitkomen, anderen wellicht wel. Of zoals Winston Churchil het verwoorde:

“It is always wise to look ahead, but difficult to look further than you can see.”

Meer van bovenstaande tekeningen o.a. gemaakt door Jean-Marc Côté vind je hier.