Autoriteit persoonsgegevens onderzoekt gebruik BSN in het BTW-nummer van ZZP’ers

De autoriteit persoonsgegevens (AP) heeft aangegeven onderzoek te verrichten naar het gebruik van het BSN-nummer in het BTW-nummer door de belastingdienst. Het BSN-nummer is het persoonlijke nummer dat iedereen ontvangt bij de inschrijving in de basisregistratie personen (BPR). De autoriteit persoonsgegevens wil onderzoeken wat de wettelijke grondslag is dat de fiscus hiervoor gebruikt.

Privacyrisico’s door het integreren van het BSN in het BTW-nummer

De autoriteit persoonsgegevens geeft aan het verzoek voor dit onderzoek te krijgen van ZZP’ers. Het BSN-nummer is een uniek nummer welke te herleiden valt tot een specifiek individu. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens gelden extra strenge regels omdat onzorgvuldig gebruik van het nummer privacyrisico’s met zich meebrengt.

“Met het BSN kan gemakkelijk een koppeling worden gemaakt tussen informatie uit verschillende bestanden”, stelt de AP. “Onzorgvuldig gebruik van het BSN brengt daarom privacyrisico’s met zich mee, bijvoorbeeld misbruik van persoonsgegevens en identiteitsfraude.”

Het BSN van zzp-ers is integraal opgenomen in het btw-identificatienummer. ZZP-ers hebben de verplichting om het btw-nummer aan (potentiële) klanten bekend te maken, bijvoorbeeld op hun webwinkel en op facturen.

Ben ik verplicht het BTW-nummer op mijn webwinkel te vermelden?

We hebben in het verleden al eens een blog geschreven dat inging op het gebruik van het BSN in het BTW-nummer. Toen hebben we ook aangegeven dat het niet wettelijk verplicht is om het BTW-nummer op de webwinkel te vermelden. Er telt echter wel een verplichting om het BTW-nummer aan de(potentiële) klanten bekend te maken. De ondernemer kan er zelf voor kiezen om dit op een andere manier te doen dan via de website. Het BTW-nummer hoeft dus niet aan elke willekeurige websitebezoeker getoond te worden. Het ACM blijft echter het BTW-nummer wel een verplichting noemen. Dat de autoriteit persoonsgegevens echter deze keuze maakt heeft ook ons tot reden gezet dat hier een uitzondering voor aangevraagd kan worden.

De voorwaarden hiervoor zijn:

• Je hebt een eenmanszaak waarbij je BTW-nummer jouw BSN bevat
  • Je verstrekt het BTW-nummer aan klanten op een alternatieve manier

We hopen zelf dat het onderzoek door de autoriteit persoonsgegevens leidt tot een aanpassing van de belastingdienst met betrekking tot het opnemen van het BSN in het BTW-nummer.