Skip to content

Blog

Buiten Bestelplatforms om eten bezorgen? Knallen met je online aanwezigheid!

online eten bestellen platform
7319
0
0

Er is al veel over gezegd en geschreven, het fenomeen van bestel-platforms! Als restaurateur, cateraar of bijvoorbeeld delicatessewinkel kan je je aansluiten bij talloze platforms die je een podium geven om je producten eenvoudig aan te bieden. Je krijgt een volledig eigen online “winkel” in het betreffende platform en profiteert mee van de landelijke of regionale bekendheid. Tegen een prijs, dat wel. Vaak lopen de kosten voor een dergelijk platform uiteen van een aantal procenten tot wel meer dan 10% per bestelling! Onderstaand vind je een aantal tips & tools om te zorgen voor je eigen online aanwezigheid en een aantal opties die je kunt overwegen. Als je een goed product hebt, heb je misschien geen bestel-platform nodig!

Hoe is jouw online aanwezigheid?

Dit gaat iets verder dan een website of social media profiel. Denk eens aan hoe een potentiele klant jouw website, Instagram of Facebook ziet. Is het aantrekkelijk, professioneel en duidelijk opgezet? Wekt het vertrouwen? Is alle benodigde informatie beschikbaar, van bijvoorbeeld prijzen tot levertijden, algemene voorwaarden & reviews? Dit zijn slechts een aantal punten die tot de eerste indruk behoren, en we weten allemaal dat de eerste indruk blijft hangen! Vaak beslissen potentiele kopers al binnen enkele seconden of ze bij jouw winkel bedrijf een product willen bestellen. De reden hiervoor varieert enorm en kan afhangen van bijvoorbeeld de eenvoudigheid van de website tot de prijzen van je producten. Houd er dus rekening mee dat jouw potentiele klanten je online opzoeken. Ze willen bijvoorbeeld zien hoe het eten eruit ziet.

Heb je een eenvoudig bestelsysteem?

Snelheid, transparantie en veiligheid zijn tegenwoordig een aantal van de belangrijkste speerpunten waarop een klant je beoordeelt. Zorg er dus voor dat je een duidelijk, herkenbaar en veilig bestelsysteem aanbiedt. Het hoeft geen app van duizenden euro’s te zijn. Een mooie webshop  is voldoende. Denk aan mooie professionele afbeeldingen, misschien zelfs video’s waarop jouw producten goed naar voren komen. Wees ook transparant in de omschrijvingen, levertijden en voorwaarden. Wanneer je deze punten netjes op jouw webshop hebt staan creëert dit direct een positieve verwachting bij de klant.

Wat willen jouw klanten?

Probeer van te voren te achterhalen waar je klanten precies naar op zoek zijn. Gaat het om een snelle maaltijd? Of willen ze kwalitatief hoogstaand dineren aan huis? Hebben ze bepaalde verwachtingen van de presentatie en bezorging? Houd hiermee rekening tijdens het inrichten van je webshop, je prijzen, levertijden en voorwaarden. Schep een verwachting die je waar kunt maken! Gebruik bijvoorbeeld reviews van voorgaande klanten zodat het duidelijk is op welke punten je goed scoort.

Voordelen van je eigen bestelsysteem.

Allereerst bespaar je hiermee kosten. Je hebt namelijk geen maandelijkse abonnementskosten of percentages per bestelling die je af dient te dragen. De kosten die je bespaart kun je later investeren in bijvoorbeeld marketing. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld complete online campagnes, maar ook aan een knappe maatwerk flyer of een mooi bedankkaartje bij elke bestelling. Dit is persoonlijk en wekt vertrouwen en sympathie op bij je klanten, gegarandeerd succes! Daarnaast kun je op diverse platforms & websites reclame maken voor jouw producten en laten zien hoe eenvoudig het is om rechtstreeks via jouw (nieuwe) webshop te bestellen.

Eten bezorgen anno 2021 – Corona.

Gezien de huidige omstandigheden & maatregelen zijn er veel ondernemers die kiezen voor de optie tot maaltijden afhalen en- of bezorgen. Vaak zoeken ze hiervoor hun heil bij één van de bestelplatformen. Het is begrijpelijk dat men in deze tijden een partner zoekt met maximale exposure om zo een goede online prestatie te leveren.

Een aantal voordelen van een bestelplatform in deze periode zijn:

  • Je hoeft zelf geen webshop of bestel mogelijkheid op te zetten
  • Je spreekt meer potentiele klanten aan
  • Je werkt met een vaak bekende of betrouwbare partner
  • Je hoeft geen investeringen te doen

Een aantal nadelen:

  • Vaak worden er (hoge) kosten in rekening gebracht door de bestelplatformen.
  • Je mist vaak persoonlijke aandacht & klantcontact.
  • Je bedrijf wordt genoemd tussen tal van andere bedrijven.
  • De kwaliteit van je product gaat er misschien op achteruit doordat de kwantiteit omhoog gaat.

Uiteraard zijn er nog tal van voor- en/of nadelen te benoemen. Het is zeker een gemakkelijke manier om te starten met, en om in te spelen op de huidige take-away markt. Het is ook een begrijpelijke keuze tijdens de Corona periode & lockdown. Het enige advies welke hiervoor geldt is om de voor- en nadelen te overwegen. Kan je dezelfde kwaliteit garanderen? Is jouw bedrijf & personeel geschikt voor een bezorgservice? Willen jouw klanten de maaltijden of producten kunnen bestellen? Of wachten ze liever tot jouw zaak weer open gaat? Uiteraard kan het ook een eerste stap zijn van een nieuwe richting!

Welke platformen zijn er zoal?

Tippr heeft een mooi overzicht gemaakt van een aantal verschillende platformen, de bijbehorende kosten en bezorggebied. Overweeg je een samenwerking aan te gaan met één van de partijen dan vind je hieronder een handige samenvatting.

Bestelplatforms eten

Bestelplatforms eten

Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Probeer je goed in te denken waar je allemaal rekening mee dient te houden als je gaat beginnen met het bezorgen van maaltijden. Er komt vaak meer bij kijken dan een take-away bakje, een brommer en bestelsysteem. Onderstaand vind je een greep uit een aantal punten waar je rekening mee kunt houden of aandacht aan kunt besteden als je kiest voor een bestelplatform in deze tijd.

  • Houd rekening met het assortiment.
    Wat ga je aanbieden – hoe ga je het bezorgen – hoe gaat het met de kwaliteit tijdens het bezorgen?
  • Houd rekening met bezorg methode.
    Ga je bezorgen met brommers, fietsen of auto’s? Hoe houd je de gerechten warm of gekoeld? Past een brommer bij je bedrijfsfilosofie, of kan je beter kijken naar een e-bike of elektrische auto?
  • Breng je producten onder de aandacht.
    Of je nu voor een eigen webshop of een bestelplatform kiest, breng je producten onder de aandacht! Flyers, social media, advertising campagne, of laat je een professionele webshop maken? Zorg ervoor dat men weet dat je nu je producten thuis kunt laten bezorgen.
  • Zorg voor bereikbaarheid.
    Zorg ervoor dat je bereikbaar bent, niet alleen telefonisch. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan WhatsApp? Of een chat functie op je website?
  • Wees transparant & duidelijk.
    Laat zien welke mogelijkheden, kosten, voorwaarden, levertijden, bezorggebied, voorwaarden er zijn.
  • Concurrentie.
    Houd er rekening mee dat je concurrenten hebt. Van snackbar tot sterrenzaak en van Jumbo tot Albert Heijn, er worden maaltijden, maaltijd boxen en kant-en-klare gerechten om zelf af te maken bezorgd door het hele land.
  • Niet vergeten;
    Houd rekening met de manier van bezorgen, veiligheid voor je personeel (wordt er met contant geld gewerkt) en ook zeker voedselveiligheid!

Tot slot.

Wel of geen bestelplatform; het blijft een keuze met voor- en nadelen. Lees jezelf goed in en zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan. Wees duidelijk en transparant naar je klanten toe. Als je kwalitatief hoogstaande maaltijden maakt maar dezelfde kwaliteit niet aan huis kunt bezorgen om welke reden dan ook, moet je dit dan wel willen? Of hoe los je dit op? Verwachten jouw klanten van jou dat je jouw producten bezorgd, of wachten ze liever tot jouw deuren weer open gaan?

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *