Duurzaamheid als conversiestrategie

Duurzaamheid als conversiestrategie webshop

Op steeds meer plekken in onze maatschappij komt duurzaamheid terug. Ook binnen de online retail merk je dat de roep naar duurzaamheid steeds groter wordt. Van het niet gebruiken van inpakmateriaal tot aan een klimaat neutrale levering. Het is een blijvende en sterk groeiende trend die voor webwinkels veel kansen biedt en in deze blog gaan we er een aantal met je bespreken.

De consument vraagt om duurzaamheid

Met iedere nieuwe generatie ontstaan er ook nieuwe behoeften. Waar er vroeger vaak naar de kwaliteit en functionaliteiten van het product werd gekeken om tot aankoop over te gaan wordt er nu steeds meer gekeken naar het bedrijf erachter. Hoe zetten zij zich in voor een duurzame planeet en op welke manier spreken zij zich uit? Van het aanbieden van CO₂ compensatie tot het implementeren van duurzame alternatieven in het productieproces. Het speelt allemaal mee.

Dit zie je vooral terugkomen bij generatie Z. Het gaat hier dan om kinderen die geboren zijn midden in de jaren 90 tot aan 2010. Zij beseffen dat de kracht van verandering in de portemonnee zit en hebben nu de leeftijd bereikt dat zij de arbeidsmarkt betreden. Het geld wat zij nu verdienen willen ze op een verantwoorde manier spenderen. 90% van generatie Z gelooft dat bedrijven actief moeten optreden tegen klimaatverandering Als webwinkelier wil je bewust zijn van een steeds groter groeiende beweging in waarde georiënteerd aankopen omdat het ook jouw potentiële klanten zijn.

Heb je zelf al manieren bedacht hoe jij deze nieuwe groep consumenten gaat overtuigen binnen jouw webwinkel te shoppen?

Duurzaamheid als bindende factor

De online retail is een competitieve markt en daarom is het belangrijk iedere (nieuwe) klant in potentie te zien als loyale relatie. Duurzaamheid blijkt daar een essentiële rol in te spelen. Met het inzetten van een MVO beleid kan je daar concrete vormen aan geven. MVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het kort houdt het in dat je als bedrijf waarde toevoegt op economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people) vlak. Ook wel de triple-P benadering genoemd. Het houdt in dat je in al je bedrijfsprocessen rekening houdt met deze drie P’s.

Het hebben van een MVO beleid vergroot de kans tot 87% dat de klant daadwerkelijk overgaat tot aankoop. 81% vertelt vervolgens vrienden en familie over jouw inzet.
Het werkt dus niet alleen als bindende factor maar kan ook een sneeuwbaleffect veroorzaken. Met maatschappelijk verantwoord ondernemen zorg je dat de waarden van jouw webwinkel overeenkomen met die van je klant. Vanuit de klantbeleving leidt het tot meer vertrouwen, tevredenheid, loyaliteit en toewijding.

Het uitwerken van een MVO beleid klinkt wellicht als een flinke onderneming maar je kunt door kleine stappen te zetten al snel resultaten bereiken. Dozen beter afstemmen op de afmetingen van het product kan bijvoorbeeld inpak materiaal besparen. Ook dat is onderdeel van een MVO beleid.

Zo zijn er tal van manieren om de juiste stappen te zetten. Ook hier denkt CO₂ok graag in mee!

Maak duurzaamheid tastbaar

co2ok duurzaam
Voorbeeld voor op jouw webshop.

Het is de kunst om jouw inzet voor duurzaamheid goed te vertalen richting je klant. Als de klant niet weet dat jij tegen klimaatverandering strijdt zal het ook niet tot positieve verandering in koopgedrag leiden. Bij CO₂ok maken we ons sterk om zoveel mogelijk CO₂ uitstoot te voorkomen binnen de online retail. We helpen webwinkels bij de analyse waar de CO₂ footprint verminderd kan worden. Alles wat overblijft compenseren we. Speciaal voor webwinkels hebben we een impact calculator ontwikkeld die het aantal ton in CO₂ compensatie weergeeft binnen de webwinkel. De hoeveelheid ton wordt dan vergeleken met het aantal kilometers vliegen wat daarmee gecompenseerd is. Zo is het voor de klant direct tastbaar dat jouw webwinkel zich inzet voor een duurzame planeet en maak je daarmee een duidelijke vertaalslag. Zie het voorbeeld daarvan hieronder.

Naast het zichtbaar maken van duurzaamheid is een stukje interactiviteit ook belangrijk. Vraag de klant bijvoorbeeld een kleine bijdrage te doen om de CO₂ uitstoot van zijn of haar bestelling te compenseren, wanneer het niet via een fietskoerier geleverd kan worden. Zo geef je ruimte aan duurzaamheid binnen de customer journey en wordt de klant actief betrokken. Bij het overwegen van een aankoop vindt 60% van de consumenten het belangrijk dat het bedrijf laat zien welke waarden zij hanteren. Het draagt dus bij aan de geloofwaardigheid van je webwinkel.

Tips

Om je alvast op weg te helpen willen we je een aantal tips meegeven om de voor- en achterkant van je webwinkel duurzamer in te richten. Een aantal daarvan hebben we al even kort behandeld maar hierbij alles op een rijtje.

1. Geef je klant de mogelijkheid om de CO₂ uitstoot (in vervoer en/of productie) van het aangekochte artikel te compenseren. Je klant betrekken bij het proces zorgt dat het duurzame verhaal een echte klantbeleving wordt.
  2. fiets koerierStem je verpakkingen zo goed mogelijk af op de afmetingen van het te verzenden product. Zo verspil je minder materiaal waardoor je er zelf ook langer gebruik van kunt maken.
  3. Probeer zoveel mogelijk met leveranciers binnen Europa te werken. Hoe meer je importeert buiten Europa hoe meer CO₂ uitstoot daar bij komt kijken.
  4. Werk zoveel mogelijk met fietskoeriers samen in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Het is enorm aan populariteit aan het winnen en levert minder CO₂ uitstoot op bij het leveren van pakketten.
  5. Bied duurzame alternatieven aan binnen dezelfde productcategorie. Bekijk hoe succesvol deze producten zijn in verband met de rest van het assortiment om te bepalen hoe duurzaam jouw doelgroep al is.

COok voor WebwinkelKeur leden

CO2ok gelooft in een duurzame planeet voor iedereen. Het is ons doel om de online retail te verduurzamen. De flinke groei van deze sector, en daarmee de groei in CO₂ uitstoot, vraagt om duurzame alternatieven en oplossingen. De tools die wij ontwikkelen creëren bewustzijn over de hoeveelheid CO₂ uitstoot die vrijkomt bij de productie en transport van producten.

Naast het bestrijden van klimaatverandering stimuleer je ook essentiële business aspecten binnen de webshop. Uit onze A/B testen blijkt dat we een conversie verhoging van 2 tot 4% verwezenlijken.

Speciaal voor WebwinkelKeur leden heeft CO₂ok twee pakketten ontwikkeld. Voor € 2,50 per maand kun je tot 500 verzonden of geretourneerde pakketten compenseren en voor € 5,00 per maand tot aan 1000. Bij beiden pakketten krijg je daar de impact calculator bij.

Om gebruik te maken van deze aanbieding kijk je binnen je WebwinkelKeur dashboard onder ‘Aanbiedingen’.