Duurzaamheid en mijn e-commerceverhaal

Zoek je inspiratie hoe je jouw webwinkel kan verduurzamen? Lees het verhaal van Marthijn van Oostveen. Een internet ondernemer met een duurzame webshop in houten producten.

Duurzaamheid en mijn e-commerceverhaal

Tijdens de coronaperiode kwam ik tot besef dat ik weer iets met e-commerce wilde doen. In het verleden heb ik meerdere (succesvolle) webwinkels gehad. Ik was er alleen alweer een tijdje uit, waardoor ik mij weer moest verdiepen in alle actualiteiten binnen het webwinkellandschap. Daarnaast ben ik mij meer gaan verdiepen in duurzaamheid.

Daar stond een belangrijke vraag bij centraal: Hoe kan ik weer online ondernemen, maar mijn impact zoveel mogelijk minimaliseren? Voordat mijn nieuwe webshop Houtwarenhuis.nl online stond, moest ik dus eerst naar de tekentafel. Zo heb ik alle bedrijfsprocessen onder de loep genomen en gekeken hoe ik het milieu zo min mogelijk kan belasten.

Handgemaakt en vervaardigd in eigen land

Een groot deel van mijn assortiment bestaat uit handgemaakte, houten producten. Het voordeel hiervan is dat deze producten in Nederland worden vervaardigd. Ze hoeven dus niet helemaal met een vliegtuig of schip vanuit China te komen. Daarnaast is het hout afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Je kunt bij deze producten denken aan borrelplanken en houten badplanken.

Duurzamere verpakkingsmaterialen

Bij het kiezen van verpakkingsmaterialen heb ik mij voorgenomen om geen plastic materialen te gebruiken. Ik had hier mijn twijfels over, omdat ik niet volledig wist of ik alles van papier kon krijgen. Maar na voldoende research en samples te hebben besteld, ben ik uitgekomen op de perfecte inpakmethode voor mijn producten. Zo gebruik ik uitsluitend verzenddozen en papieren tape met een FSC-keurmerk. Daarnaast gebruik ik als opvulmateriaal papierstroken en voor deverzendlabel gebruik ik papieren paklijstenveloppen. Ik heb mijn verzenddozen op maat laten maken, zodat loze ruimte in de verzenddoos tot een minimum is beperkt.

Voor elke bestelling planten we één boom

Natuurlijk worden er voor mijn producten ook bomen gebruikt. Wel probeer ik hier zo bewust mogelijk mee om te gaan. Zo is het speelgoed wat ik verkoop afkomstig van gerecycleerd hout. En de andere houten producten zijn allemaal gecertificeerd, zodat ik er zeker van ben dat het hout afkomstig is uit duurzaam beheerde bossen.

Om ook iets terug te geven aan de natuur plant ik bij elke bestelling een boom aan. Dit doe ik in samenwerking met Eden Projects. Dit is een stichting die wereldwijd projecten opzet in gebieden waar veel ontbossing heeft plaatsgevonden.

Wij hebben onze speciale aandacht gefocust op het project in Madagaskar.  Madagaskar is een eiland waar meer dan 200.000 verschillende soorten planten en dieren zijn die nergens anders ter wereld voorkomen. Toch is meer dan 90% van de oorspronkelijke bossen in Madagaskar vernietigd, waardoor vele diersoorten zijn verdreven en de lokale bevolking niet meer in staat is om van het land te leven. Herstel is dus belangrijk!

Hier kun je onze Eden Forest pagina vinden waarop te zien is hoeveel bomen wij hebben aangeplant. Inmiddels hebben wij al ruim 1000 bomen aangeplant. Dit is dus al een klein succesje te noemen.

Met WebwinkelKeur is de webshop compleet

Om het verhaal van mijn webshop compleet te maken, was ik nog opzoek naar een gangbaar een professioneel keurmerk. Na wat research op internet kwam ik bij WebwinkelKeur terecht. Voordat ik mijn webshop aanmeldde, had ik nog een aantal vragen. Vrijwel direct werd ik geholpen door vriendelijke medewerkers.

Daarna heb ik mij aangemeld via WebwinkelKeur. Ik was blij om te zien en horen dat mijn webshop vrijwel direct werd goedgekeurd. Dit was voor mij een fijne bevestiging dat ik aan alle Nederlandse en Europese eisen voldoe volgens de wet koop op afstand.

Over de auteur:

Marthijn van Oostveen, freelance online marketeer en internet ondernemer van de webwinkel Houtwarenhuis.nl