Skip to content

Blog

Een succesvolle webwinkel

10740
3
0

Er is al vaak over geschreven, hoe maak je jouw webwinkel succesvol? In vrijwel elk artikel wordt er echter voorbij gegaan aan de definitie van succes, want wat ik succes nu precies? Succes is er subjectief, op basis van bepaalde persoonlijke verwachtingen en uitkomsten bepaal je of iets succesvol is. Met andere woorden, haal je een eerder gedefinieerd doel. Vaak kom neer op financiële doelstellingen als bijvoorbeeld een winst van €4000,- per maand of een omzet van X duizend euro. In dit blog willen we echter duidelijk maken dat er meer manieren zijn om succesvol te zijn. Kijk verder dan geld!

Financieel succes

De meeste gebruikte vorm van succes. In een samenleving waar veel om geld lijkt te draaien is het ook erg makkelijk om succes uit te drukken in geld. Geld is meetbaar, iedereen begrijpt wat het is. Bedrijven worden beoordeeld op hun financiële gezondheid en zonder geld kom je in de supermarkt niet ver. Ook voor je webwinkel kun je doelstellingen maken in de vorm van omzet, ROI of winst. Succes is zo goed te meten op basis van financiële doelen.

Tevreden klanten

Hoe tevreden zijn jouw klanten met jouw dienstverlening en product? Klanttevredenheid is al tijden een middel, maar ook als doel op zich is het bruikbaar. Klanttevredenheid is met moderne technologie relatief eenvoudig te meten. Denk aan klantervaringen tools en enquetes, zeker de moderne webwinkelier kan niet zonder.

Maatschappelijke ROI

Het maatschappelijk verantwoord ondernemen is al geruime tijd HOT. Sommige bedrijven zien het meer als een marketingtool, andere bedrijven realiseren zich dat een duurzaam bedrijf om meer draait dan alleen winst. Er is meer dan financieel gewin, ook maatschappelijk gewin kan berekend worden. In tegenstelling tot de vorige factoren is dit maatschappelijke gewin moeilijker meetbaar.

Geluk

Zelf denk ik dat deze succesfactor zowel de meest belangrijke als meest onderbelichte succesfactor is, draait het uiteindelijk in het leven niet vooral om geluk? Geluk valt niet uit te drukken in cijfers en in veel gevallen is het zelfs moeilijk om voor jezelf te bepalen wat jou gelukkig maakt. Misschien is dat echter niet zo belangrijk en is het streven naar geluk al een succes op zichzelf. Zelf denk ik dat je geluk o.a. kunt bereiken door te doen wat je leuk vindt. Wanneer je elke dag bezig bent met leuke dingen, kun je excelleren en meer uit jezelf halen dan je misschien had verwacht. Laat de dingen die jezelf minder leuk vind zoveel mogelijk over aan mensen die daarvoor een passie hebben. Neem verder de tijd om te bepalen wat jou echt gelukkig maakt.

De praktijk

Natuurlijk kun je niet altijd alleen doen wat je leuk vind. Misschien moet je zo hard werken voor je geld dat je niet de luxe hebt om voor geluk te gaan. Heb je echter wel de mogelijkheid, dan kun je de afweging maken tussen steeds meer geld of genoegen nemen met wat minder. Zelf ben ik er van overtuigd dat er een weg te vinden valt welke zowel financieel gewin, tevreden klanten, maatschappelijk ROI en geluk bereikt. Misschien dat die weg wat minder hoge financiële toppen telt, maar ook de dalen zijn stukken minder diep. Veel succes!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Naar mijn mening draait een webwinkel niet alleen om financieel succes maar om een voldoening. Uiteraard moeten er verkopen zijn om de tent draaiend te houden maar ook net die ene klantenwens voldoen wat andere shops niet lukt. De producten zodanig selecteren dat je bezoekers aantallen ziet groeien. En dat ene mailtje met een compliment. Het is een totaal plaatje. Iets wat enkel om geld draait maakt uiteindelijk niet gelukkig. Iets wat niet gelukkig maakt stop je uiteindelijk mee.

Helemaal mee eens, dat is ook de strekking van het blog. Je moet een weg zien te vinden die zorgt voor zowel voldoening als andere belangrijke zaken.

Leuk blogje. Zeker waar dat er meer zaken voor succes zijn dan geld. En ook geld kun je op verschillende manieren beoordelen. Tegenwoordig hebben startende webwinkeliers bijvoorbeeld gemiddeld gezien een steeds langere aanloop nodig. Het verhogen van de waarde van de shop, bezoekersaantallen die stijgen, een acceptabele conversie of volume aan inkoop/verkoop zodat binnenkort fulfilment of besparing op verzendkosten mogelijk worden, kunnen ook allemaal bijdragen aan het gevoel van succes na de start.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *