Aanbiedingen voor het kopen van reviews: trap er niet in!

Reviews Kopen

Afgelopen weekend kregen we een aantal berichtjes van leden. Of het klopte dat WebwinkelKeur een mail had gestuurd waarin we reviews te koop aanbieden? Eh.. nee dat klopte zeker niet! We waren al op de hoogte van een partij die reviews te koop aanbiedt, maar nu blijkt deze partij ook actief webwinkeleigenaren en leden van ons te mailen. Daarbij worden onze naam en logo gebruikt, waarmee de indruk wordt gewekt dat het bericht van ons afkomstig is.

Gelukkig dachten de meesten van jullie al dat er iets niet in orde was! WebwinkelKeur staat voor het verzamelen van eerlijke en betrouwbare reviews en zou nooit samenwerken met een partij als deze. Wij doen er juist alles aan om consumenten te tonen dat de reviews die webwinkels bij ons verzamelen van echte, geverifieerde klanten zijn. Natuurlijk gaan we actie ondernemen tegen deze aanbieder van nepreviews, maar we willen ook nog even uitleggen waarom we het kopen van reviews sterk afraden.

1. Het plaatsen van nepreviews is illegaal en het kan je een hoop ellende opleveren

Omdat het aanbieden van gekochte reviews op zich niet strafbaar is, loopt de aanbiedende partij weinig risico. Jij als webwinkelier bent echter in overtreding als je deze reviews plaatst en kunt daarvoor een flinke boete krijgen.

2. Ons review systeem herkent fake reviews

Fake reviews (als je die al ontvangt na betaling, want de aanbieders leveren niet eens altijd) worden door ons review-detectiesysteem zeer snel aan het licht gebracht. Wanneer dit het geval is, treden we streng op. De verzamelde (fake)reviews worden verwijderd en de webshop die neppe reviews koopt krijgt éénmalig een waarschuwing of in ieder geval de kans uitleg te geven en te bewijzen dat de reviews van echte klanten afkomstig zijn. Merken wij dat er daarna alsnog fake reviews worden geplaatst, dan wordt het lidmaatschap door ons ingetrokken.

3. Echte reviews leveren jou meer op

Echte reviews, of ze nou positief of negatief zijn, leveren jou waardevolle feedback op. Over manieren om je dienstverlening te verbeteren bijvoorbeeld, of over wat er juist al heel goed gaat en waar je misschien meer van kunt doen. En daarnaast voelt het gewoon toch ook heel goed als een klant écht blij is met jouw service en producten?

WebwinkelKeur doet haar uiterste best de E-commerce een stukje veiliger te maken en daar horen dit soort bedrijven zeker niet tussen. Blijf ons dus vooral op de hoogte houden van dit soort praktijken! Wil je iets melden of twijfel je of een bericht echt is? Mail ons of stuur een chatbericht.