Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Het effect van kleur in huisstijlen en interieurs

11983
0

Of je nu een logo of website gaat (of laat) ontwerpen of een kamer wil inrichten, vroeg of laat moet je keuzes maken op het gebied van kleur. Maar hoe doe je dat? Jennifer van der Meer van Perron 11 is ontwerpster van (kinder)behang en legt uit hoe je kleuren kiest die bij je passen, of die passen bij de identiteit van je bedrijf. Want of je nu een kleur kiest voor je interieur of een nieuw logo, in feite gaat het om de vraag: welke sfeer wil je neerzetten en wat wil je uitstralen?

Emoties

Kies je gewoon intuïtief wat je zelf het mooiste vindt? Dat is een manier. En vaak kom je daar een heel eind mee, zeker als het om iets persoonlijks gaat zoals je eigen huis. Maar wil je een logo of website (laten) ontwerpen, of iets anders wat bij anderen een bepaald gevoel moet oproepen, dan is het een goed idee om je eens te verdiepen in de betekenis van kleuren. Want, hoewel iedereen kleur anders ziet en zijn eigen voorkeuren heeft, doen kleuren een rechtstreeks beroep op onze emoties.

Warm en koud

Warme kleuren (rood, geel en oranje) associëren we met sterke emoties en geven ons letterlijk een warm gevoel. Van rood is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het onze hartslag versnelt. Van koele kleuren (blauw, groen en violet) worden we juist rustig. Je slaapt daarom beter in een kamer met koele kleuren. Blauwgroene, mint en pastel tinten laten ons goed ontspannen en zijn zeer geschikt voor de slaapkamer. Voor een werkruimte kun je daarentegen wellicht beter voor wat warmere kleuren kiezen.

De kleur van jouw identiteit

Maar wat nou als je een nieuwe huisstijl voor je bedrijf ontwikkelt? Kies je dan op dezelfde manier als bij een interieur? Niet helemaal natuurlijk, maar het is wel minstens zo belangrijk om rekening te houden met het effect dat kleuren op mensen hebben.

kleur
Welke kleur(en) kies je voor je huisstijl?

Bedenk voor je eerste gesprek met de ontwerper wat je wil dat jouw bedrijf uitstraalt. Moet dat bijvoorbeeld betrouwbaarheid, zekerheid en efficiëntie zijn? Of wil je juist jong, creatief, warm en persoonlijk overkomen? Een goede manier om te beginnen is het maken van een mindmap met steekwoorden die jouw identiteit beschrijven. Filter daar vervolgens de drie belangrijkste woorden uit en kijk in welke van onderstaande kleurbeschrijvingen je deze woorden terugvindt. Een goede kans dat je de basiskleur(en) voor jouw huisstijl dan hebt gevonden!

Rood staat voor passie, liefde, energie, kracht, vuur, enthousiasme, warmte maar ook voor gevaar, bloed, agressie en woede. Het is een kleur die onmiddellijk de aandacht trekt. Dat heeft echter ook een keerzijde: het kan ook schreeuwerig overkomen, vooral als de kleur rood wat harder is.

Geel is een heldere, vrolijke, luchtige kleur en wordt in reclamecampagnes veel gebruikt om de aandacht te trekken. We associëren geel met de zon, optimisme, vrolijkheid, het intellect en wijsheid maar ook met jaloezie, voorzichtigheid en bedrog.

Oranje bestaat uit rood en geel en is daarom ook een kleur die onmiddellijk de aandacht trekt. Het is een stimulerende, vrolijke kleur die staat voor creativiteit, energie, eigenzinnigheid, originaliteit en gezondheid. Daarnaast is oranje ook erg trendgevoelig en kan schreeuwerig en ‘gretig’ overkomen, afhankelijk van de gekozen tint en kleurcombinatie. Een donkere tint oranje doet denken aan herfst en vakanties.

Blauw is de meest gebruikte kleur voor logo’s en veel andere zakelijke ontwerpen. Het is een koele, rustige kleur die we associëren met de lucht en de zee, maar ook met adel, tevredenheid, kennis, kalmte, vrede, mannelijkheid, intelligentie en rechtvaardigheid. Negatieve associaties met blauw zijn depressie, kou en afstandelijkheid.

Paars (violet) bestaat uit blauw en rood en wordt tegenwoordig vaak als een vrouwelijke kleur gezien. Vroeger was het echter een koninklijke kleur, helemaal niet zo vrouwelijk. Paars is kalm en staat voor kracht, luxe, elegant, overtuiging, mysterieus, zelfvertrouwen, waardigheid, vastbeslotenheid, onder controle hebben, genezing, ambitie, wijsheid, rijkdom, dromen, spiritualiteit en de zoektocht naar persoonlijke en diepere betekenis. Paars wordt niet zo vaak gebruikt in huisstijlen en dat kan juist als een kans gezien worden. Negatieve associaties van paars kunnen zijn overdrijving en krankzinnigheid.

Groen is de kleur van de natuur en heeft daarom een rustgevende werking op de meeste mensen. Groen staat voor groei, nieuwe ontwikkelingen, succes, harmonie, eerlijkheid, jeugd, vruchtbaarheid, eerlijkheid en genezing, maar kan ook staan voor hebzucht, afgunst en onervarenheid. Afhankelijk van de tint kan het een stabiliserende werking hebben op andere kleuren. Groen (met name donkergroen) wordt dan ook veel gebruikt in logo’s en andere zakelijke ontwerpen.

Roze is de kleur van passie, liefde, vriendelijkheid, vrouwelijkheid, waarheid, vrede, zorg, zoetheid, vertrouwen, pragmatisme, initiatief, rationele en kalme kracht, humor, meegaandheid, zelfrespect en waardering voor de ander, trouw, onafhankelijkheid en tolerantie.

Grijs staat voor balans, veiligheid, bescheidenheid, betrouwbaarheid, rust, praktisch, zekerheid, intelligentie, volwassenheid, saai, somberheid, duurzaamheid, kwaliteit, zakelijk, industrieel en modern.

Zwart is de kleur van de nacht en de dood, maar staat ook voor kracht, autoriteit, elegantie, waardigheid, mysterie en stijl. Aan de andere kant zijn er ook associaties met rouw, angst, zwaarheid en leegheid.

Wit is de kleur van licht en puurheid, van perfectie, maagdelijkheid, netheid, onschuldigheid, eenvoud, waarheid, zachtheid, kwetsbaarheid en deugd.

Bronnen: Color Design Workbook – Terry Lee Stone / Sean Adams / Noreen Morioka; Symbolen van A tot Z – Hans Biedermann; Wikipedia

 
 
Bericht delen:
LinkedIn