Het (laten) ontwerpen van een logo

Hebben we je naar aanleiding van onze vorige blogs over het belang van een goede huisstijl overtuigd en wil je nu zelf aan de slag met het (laten) ontwikkelen van een logo voor je webwinkel? Kijk, dat zien we graag! Daarom staan we in dit blog graag stil bij waar je over moet nadenken bij het (laten) ontwerpen van een logo.

Het (laten) ontwerpen van een logo

Waarom zou je tegenwoordig nog een professionele designer aan het werk zetten? Er zijn toch tal van stockwebsites waar je voor een tientje een logo vandaan kunt halen en als je dan toch iets hogere eisen hebt dan kun je op een contest-website voor slechts honderd euro tientallen ontwerpers (made from china) aan het werk zetten?

Hetzelfde kun je natuurlijk ook denken bij het laten bouwen van een huis. Je kunt een huis puur van hout bouwen, maar toch hebben we liever een stevig en geïsoleerd huis. Dat laatste kost echter stukken meer. Waarom kiezen we dan niet voor dat huis van hout? Omdat we toch specifieke eisen hebben en het liefst voor kwaliteit gaan en niet er achteraf achter willen komen dat de trap rot is, de muren nodig vervanging nodig hebben en dat er in de vloer gaten zitten, etcetera.

Zo werkt het ook met het laten ontwerpen van een logo. Wil je een goed ontworpen logo dan zet je een professional aan het werk. Deze maakt niet ‘alleen maar een mooie plaatje’ maar weet echt de bedrijfsidentiteit in een beeld te vangen zonder daarbij belangrijke zaken te vergeten. Denk er hierbij aan dat het logo schaalbaar (in verschillende formaten aan te passen) moet zijn zonder dat hierbij kwaliteitsverschil optreedt, dat het logo op verschillende achtergronden moet werken, dat het logo in contouren omgezet moet kunnen worden (want anders valt deze niet te plotten wanneer je het op bedrijfskleding wilt drukken), etcetera.

Wat maakt een logo dan een goed logo?

Eenvoud

Een goed logo moet jouw bedrijfsidentiteit presenteren terwijl deze wel heel simpel herkend moet worden. Dat betekend dat jouw ontwerper als geen ander moet weten wat de essence van jouw organisatie is. Ga met hem/haar in gesprek, ga gezamenlijk met hem/haar brainstormen, maak gezamenlijk mindmaps, werk gezamenlijk naar een oplossing. Een goed logo ontwerpen is een creatief proces en juist om die reden kun je het logo beter niet door middel van een online logo contest laten ontwerpen.

Tijdloos

Een goed logo is tijdloos. Dit betekend dat je niet jouw logo moet laten ontwerpen aan de hand van een designtrend. Een trend is tijdelijk en een logo moet dat juist niet zijn. Ga dan ook voor een tijdloze uitstraling.

Gebruik niet meer dan twee verschillende lettertypes

Wanneer je meer dan twee lettertypes gebruikt in je logo dan wordt het geheel chaotisch. Beperk het daarom tot twee lettertypes.

Gebruik niet teveel tekst in het logo

De kracht van een logo zit hem in eenvoud. Een logo wordt door mensen in luttele secondes gescand, hou het daarom zo simpel mogelijk.

Plaats het logo op verschillende (kleur/structuur) achtergronden

Hou er rekening mee dat het logo op verschillende materialen gedrukt danwel geplaatst gaat worden. Zorg er daarom voor dat het logo op zowel een lichte als donkere achtergrond werkt. Probeer daarnaast ook verschillende structuren uit. Je kunt je ontwerper vragen of deze het logo op verschillende mock-ups wil plaatsen.

Conclusie

Het (laten) creëren van een creatief beeld zoals een logo is een proces. Dit betekend ook dat je duidelijke afspraken moet maken en duidelijke deadlines moet plannen. Creativiteit is duidelijke business en een goede ontwerper is tegenwoordig van veel waarde voor (bijna) elke organisatie. We zijn dan ook benieuwd naar jouw verhalen over het laten ontwerpen van het illustratief beeld voor jouw organisatie. Deel jouw verhaal door middel van het reageren op deze blog.