Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Je klant is weer in het land! Zo boost je jouw omzet van zomer naar kerst

Tips Omzet Webshop Boosten
347
0

Nu je klanten weer terug zijn van vakantie, is het moment aangebroken om zelf óók uit de luiermodus te komen en je webshop weer op volle toeren te laten draaien. Maar hoe je de bestellingen weer op gang brengt na een lange zomer van best een beetje teleurstellende cijfers op je dashboard? Dat vertel ik je in dit artikel. Het is niet moeilijk, maar je moet het wél even doen.

Tip #1: Stuur slapende klanten een cadeautje

Maak een selectie van klanten die vorig jaar rond deze tijd bij je kochten en overweeg om deze groep een gepersonaliseerde e-mail met een speciale aanbieding te sturen. Het zou zomaar kunnen dat deze mensen toe zijn aan een nieuwe aankoop. Bij dezelfde tijd van het jaar horen immers dezelfde behoeften, dezelfde stemmingen, dezelfde activiteiten, dezelfde verjaardagen. Steek het vrolijk in en haak aan bij hun eerdere aankoop, dan hoef je niet bang te zijn dat het opdringerig overkomt. Zeker als je een fijn voordeel aan de mail koppelt, voelt de klant zich naar alle waarschijnlijkheid juist heel erg gewaardeerd.

Tip #2: Lanceer een terug-naar-normaal campagne

Uiteindelijk heeft niemand écht zin om na de vakantie weer mee te draaien in het ‘normale’ leven. Lees: om zichzelf doordeweeks elke dag te melden op kantoor en in het weekend de aangekoekte kaas van het fornuis te bikken en de badkamer schoon te maken. Gelukkig weet jij hoe je je klanten blij moet maken: welk lichtpuntje kunnen jouw producten bieden in deze donkere post-zomerperiode? Geurkaarsen om na werk thuis te komen in een lekker ruikend huis of gebreide sloffen om na de weekendschoonmaak met de beentjes omhoog op de bank te ploffen? Of heb jij juist iets wat het kantoorleven van je klanten leuker zou kunnen maken, bijvoorbeeld superprofi werktassen of vrolijke koffiemokken?

Bedenk welke producten jij hebt die terug-naar-normaal leuker kunnen maken, en bouw daar een campagne om heen – zeker weten dat je bij je klant een gevoelige snaar raakt.

Tip #3: Organiseer een online evenement

Wie zegt dat alle leuke dingen voorbij zijn na de zomer? Jij in ieder geval niet, want jij organiseert een virtueel evenement waar je klanten met plezier voor thuisblijven. Bijvoorbeeld een exclusieve preview van nieuwe producten, een workshop gerelateerd aan jouw niche, of een live Q&A. Het is de perfecte manier om in contact te komen met je doelgroep en om de verbinding die zij voelen met jou en je webshop te versterken.

Tip #4: Optimaliseer je SEO voor herfst en winter

In de zomer scoorde je vast goed op ‘bikini’, ‘airconditioning’ en ‘saladebowl’, maar nu zul je je zoektermen echt moeten aanpassen naar ‘fleecetrui’, ‘infraroodlamp’ en ‘ovenschaal’. Werk aan de winkel dus! Of eigenlijk: werk aan je SEO. Update je productbeschrijvingen, schrijf blogposts die aansluiten bij het nieuwe seizoen en voorzie je meta-tags van seizoensgebonden keywords. Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten die op zoek zijn naar herfst- en winterproducten in jouw winkel terechtkomen, en niet in die van een concurrent die de zomer wél achter zich gelaten heeft.

Tip #5: Maak van klanten ambassadeurs

Nodig je klanten uit om foto’s van hun aankopen te delen met een specifieke hashtag. Toffe content repost je natuurlijk op je eigen kanalen en de mooiste bijdragen beloon je met een persoonlijke kortingscode. Op deze manier laten bestaande klanten niet alleen publiekelijk zien dat ze blij zijn met jouw producten, maar geven ze ook een levendig beeld van hoe jouw producten er in ‘het echte leven’ uit zien en hoe mensen ze gebruiken. En dat heeft natuurlijk een onweerstaanbare aantrekkingskracht op potentiële klanten, die eerder een aanbeveling aannemen van ‘echte mensen’ dan van een advertentie.

Dit is een van de marketingtechnieken die maken dat deelnemers aan mijn Magnetic Marketing cursus achteraf vaak verzuchten dat ze voor het eerst ervaren hebben dat meer klanten aantrekken niet altijd een worsteling hoeft te zijn. En dat klopt: als je slim speelt, komen klanten zonder al te veel moeite naar je toe.

Tip #6: Bereid je voor op de feestdagen

Hoewel je waarschijnlijk nog niet bepaald op het punt staat om je kerstballen van zolder te halen, is oktober toch echt hét moment om je feestdagencampagne voor te bereiden. Maak een contentkalender, plan je e-mailmarketing en zorg dat je voorraad op orde is. Door nu al te beginnen, voorkom je stress in november en december. Early birds onder je klanten zullen het bovendien waarderen dat ze bij jou al vroeg kunnen shoppen voor de feestdagen, zodat zij hun cadeautjes al in de kast hebben liggen als vrienden en familieleden de stress beginnen te voelen.

Laatste tip, beste tip

De laatste tip is: met het alleen maar lezen van tips kom je er natuurlijk niet. Nog steeds kom ik webwinkeliers tegen die in theorie precies weten hoe ze hun cijfers omhoog kunnen krijgen, maar die niet in beweging komen. Uiteindelijk kun je beter één tip goed in de praktijk brengen dan je laten overweldigen door al die dingen die je zou kúnnen doen.

Met welke tip(s) ga jij aan de slag?

 
 
Bericht delen:
LinkedIn