Skip to content

Blog

Jouw webshop duurzamer maken zonder extra te investeren? Dat doe je zo

webshop verduurzamen
10285
0
0

Mensen zijn gek op online winkelen. In 2018 ging er voor maar liefst 23,7 miljard euro over de digitale toonbank en steeg dit jaar de omzet van webshops met 60% door corona.  Fijn voor webwinkeliers, maar iets minder voor onze aarde. Al die pakketjes moeten namelijk ook verpakt, bezorgd en soms (helaas) geretourneerd worden. Gelukkig zijn er manieren om als webwinkel duurzamer te werk te gaan, zonder dat je flink hoeft te investeren. Sterker nog: het kan jou zelfs geld besparen. In deze blog vertellen we je hoe.

Duurzaamheid is voor veel webwinkels een belangrijk thema. Gelukkig maar, want de bestelbusjes waarin onze pakketjes bezorgd worden, stoten enorm veel CO2 uit en dat draagt bij aan de opwarming van de aarde. Daarnaast zorgen de verpakkingen voor flink wat afval. Dit kan gelukkig anders. Zo kun jij met jouw webwinkel aan de slag gaan met duurzaamheid.

Gebruik minder vulmateriaal

Als webwinkelier weet jij hoe belangrijk het is om producten goed in te pakken, zeker als ze breekbaar zijn. Het is immers zonde als artikelen kapot gaan en daarnaast kost het jou ook geld. Toch is het zeker aan te raden om eens te kijken of je minder vulmateriaal kunt gebruiken. Bol.com heeft bijvoorbeeld vorig jaar aangekondigd dat ze 75% van de pakketjes wil gaan versturen zonder papieren opvulling.

Hoe kun je dit zelf toepassen? Bijvoorbeeld door kleinere dozen te gebruiken die beter om het product passen of erop toe te zien dat dozen bij handmatig inpakken alleen opgevuld worden indien dit echt nodig is. Tevens kun je grotere dozen met een beetje creativiteit zelf knippen om ze wél passend te maken voor het product. Het gebruik van minder materiaal bespaart jou ook weer geld. Er is immers minder materiaal nodig!

Verminder het aantal retouren

Webwinkels kunnen duurzamer worden door het aantal retouren te verminderen. Dit is niet alleen gunstig omdat er CO2 en verpakkingsmateriaal bespaard wordt, het scheelt zowel jou als de klant ook tijd, geld en moeite. Klinkt logisch, maar hoe pak je dit aan? Een aantal tips om ervoor te zorgen dat er minder bestellingen teruggestuurd worden:

  • Zorg dat de klant weet wat hij bestelt. Dit kun je doen door te zorgen voor een goede productpagina. Plaats realistische foto’s vanuit verschillende hoeken en omschrijf het artikel duidelijk. Valt de broek een maat kleiner? Benoem dit dan vooral. Is de blender niet geschikt om nootjes mee te hakken? Vertel dit ook. De klant komt hier thuis sowieso achter en het niet benoemen van nadelen zorgt alleen maar voor meer retouren of kapotte producten.
  • Plaats en toon reviews. Uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van reviews bijdraagt aan het verminderen van retouren. 41% van de consumenten weet hierdoor beter wat hij van een product kan verwachten na het lezen van beoordelingen. 26% geeft zelfs aan dat hij minder slechte aankopen doet dankzij reviews.
  • Verleng de retourtermijn. We snappen dat je wilt dat het product niet te lang bij de klant ligt, maar van uitstel komt afstel. Een zichttermijn van 60 dagen in plaats van 30 kan er voor zorgen dat het aantal retouren verminderd.

Bied een korting aan bij levering op een ander moment

We benoemden het al even: maar alle bestelbusjes die onze pakketten bezorgen, stoten enorm veel CO2 uit. Als webwinkelier kun jij er op twee manieren voor zorgen dat jouw webwinkel duurzamer omgaat met de bezorging. Ten eerste kun je klanten korting geven van enkele euro’s als je hun pakket later mag bezorgen. Vandaag besteld, morgen in huis is natuurlijk een mooie publiekstrekker, maar daardoor heb je niet de mogelijkheid om alles efficiënter te plannen. Dit systeem geeft jou de mogelijkheid om de bezorging beter uit te stippelen en meer pakketten in dezelfde regio af te leveren op hetzelfde moment.

Bied een korting aan bij levering op een andere plaats

Ten tweede kun je bezorging bij een pakketpunt aanbieden. Dit is een uitkomst voor mensen die weinig thuis zijn en eigenlijk voor de eerste poging al weten dat de bezorger voor een dichte deur komt te staan. Helaas krijgen klanten vaak pas de mogelijkheid om het pakket bij een afhaalpunt te laten bezorgen nadat de eerste bezorgpoging is mislukt. Hier liggen veel kansen om als webwinkel duurzamer te worden. Bied gelijk bij het bestelproces de optie aan om de producten gratis of tegen een gereduceerd tarief bij een geselecteerd punt te laten bezorgen. Dit scheelt tijd, geld en brandstof en is dus gunstig voor alle partijen!

 

Hoe maak jij jouw webshop duurzamer? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *