Koelcel-onderdelen.com houdt het hoofd koel

Deze keer bekijken we in de rubriek “Webwinkel in beeld” de webwinkel van Koelcel-onderdelen.com. Een webwinkel zoals de naam al doet vermoeden welke actief is in de niché van koelcelonderdelen. We spraken met Victor J. Kelly die ons verteld over het ontstaan van de webwinkel en het voordeel van een .com domeinnaam.

Wanneer is de webwinkel gestart en hoe is dit ontstaan?
Het idee is ontstaan ongeveer 2010. Ik was toen werkzaam in de koeltechniek in loondienst en ik zag ik dat de gebruiker hoge kosten moest maken voor het vervangen van deurrubbers, voorrij-kosten opnemen, de offerte en dan ook nog de kosten voor het plaatsen. Hier ontstond het idee om dit goedkoper te maken. Toen ben ik gaan nadenken hoe dat in het vat gegoten kon worden en in juli 2011 is de website onder een Nederlands domein in rudimentaire vorm online gegaan.

Het is een uniek product om te verkopen. Wat maakt deze webwinkel aantrekkelijk?
Het aantrekkelijke is dat de producten relatief eenvoudig online te bestellen zijn en de gebruiker direct kan zien wat het product kost. Hierdoor kan hij beslissen of er tot aankoop wordt overgaan of dat de kosten het budget overstijgen. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om van 8:00 tot 22:00 telefonisch contact op te nemen, zodat de klant zijn vragen direct aan ons kan stellen en op die manier de juiste aankoop kan doen.

Hoe ging het opzetten van de webwinkel? Ben je tegen valkuilen aangelopen?
Er was al de nodige ervaring met het opzetten van webwinkels, dus tegen echte problemen is er niet aangelopen. Echter waren er wel de nodige valkuilen die overwonnen moesten worden. In eerste instantie waren de maatopties uitgevoerd middels de productopties, maar na een tijd bleek dit een onwerkbare situatie te worden. Ieder product bestond uit ongeveer 500 opties; ieder met eigen optieprijs, dus een prijsaanpassing bijvoorbeeld was vrijwel niet te realiseren. Uiteindelijk is met veel proberen, testen en nadenken een uniek concept neergezet welke nu dynamisch de prijs berekent en direct weergeeft.

De valkuil is hier geweest: de tijd die erin gestoken moest worden om het uiteindelijke resultaat te bereiken. In dit geval gelukkig geen kosten, maar enorm veel tijd. Voor andere webwinkels kunnen de ontwikkelingskosten het budget zeker overstijgen. Een andere valkuil is het goed op de kaart zetten van een website. Uit het verleden was al de lering getrokken dat een website, en zeker een webwinkel, uniek moet zijn om goed te scoren, of een enorm reclamebudget moet hebben. In dit geval is, gezien de nichemarkt, gekozen om de website te voorzien van unieke producten en teksten. In het begin met wisselend resultaat, maar na het omzetten van het domein van .nl naar .com is er een sterk stijgende lijn.

Koelcellen worden o.a. in de supermarkt gebruikt
Koelcellen worden o.a. in de supermarkt gebruikt

Hoe kan het dat een .com beter scoort dan een .nl?
Ik ben al een aantal jaren bezig met seo, uiteraard omdat ik via het web actief ben, maar ook omdat ik het leuk vindt om algoritmen te doorgronden. Jarenlang heb ik alleen .nl domeinen gebruikt, totdat ik voor een bepaalde website het ook nodig vond om een .com domein te registreren. Na ongeveer een jaar kreeg ik de ingeving om de website die op het nl domein stond en waar ik het com domein naar liet verwijzen om te zetten naar het .com domein en het .nl domein via een .htaccess direct naar het .com te verwijzen, dus feitelijk alle urls van .nl naadloos overzetten naar het .com domein met een 301) dat die site ineens beter begon te scoren.

Koelcel onderdelen had alleen een nl domein, dus recent ook het com domein geregistreerd en de boel omgezet. Hierbij stond ik bijvoorbeeld op de zoekterm deurrubber koelcel eerst op pagina 2, na omzetten naar .com zat ik binnen 1 maand op pagina 1 en de ranking is nu optimaal.

Om mijn theorie te testen, heb ik toen het domein magneetramen.com geregistreerd, hier een kopie van koelcel onderdelen opgezet, en binnen zeer korte tijd zat deze direct onder koelcel onderdelen in de zoekresultaten.

Dus blijkbaar geeft Google een hogere ranking aan .com domeinen over locale tld’s. Dus ik registreer uitsluitend domein namen waar ik het com en nl kan registreren.

Wat is het meest meegevallen aan het runnen van een webwinkel?
Eigenlijk alles is meegevallen. Aangezien er al ervaring was, konden we hier gewoon mee verder gaan.

Hanteren jullie bepaalde marketingcommunicatie uitingen?
De meeste reclame is mond tot mond en overal waar ik kom, laat ik bij potentiële klanten visite-kaartjes achter. Verder wordt er regelmatig gezocht waar er een link naar de website kan worden geplaatst, mits er een grote relevantie is en het elkaar kan versterken.

Doe je alles zelf binnen de webwinkel of heb je ook dingen uitbesteed?
In principe wordt alles zelf gedaan; van opzet naar ontwikkeling en SEO, maar ook de uitbreiding, aanvullingen en ontwikkelingen. Gelukkig heb ik het voordeel een technische achtergrond te hebben en dat programmeren en ontwikkelen een hobby is. Regelmatig worden er ook e-commerce oplossingen voor anderen verzorgd. Je moet tenslotte ook een hobby hebben!

Wat zijn de belangrijkste dingen die je anders zou doen bij het opstarten van je webwinkel met je huidige kennis?
Weinig. Ik geloof dat in het diepe springen en leren zwemmen de beste methode is om het te doen. Je kunt altijd bijstellen en aanpassen.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag er momenteel uit? Als dit full-time is, wanneer heb je dit besloten en waarom?
Om half acht uit bed, aankleden ,wassen en koffie om wakker te worden. Ik ben geen ochtend mens. Tijdens de koffie neem ik de planning voor de dag door. De website is een aanvulling op de werkzaamheden en dan service koelinstallaties, storingen en orders indelen voor de dag.
Rond acht uur in de auto naar de eerste klant. Dit kan bijvoorbeeld een storing zijn of een order die de webwinkel heeft opgeleverd.
Regelmatig mail checken om orders bij te houden die naar de productie moeten worden gestuurd en dan meer storingen of montage klussen. Als de planning goed gaat en er geen spoedklussen zijn, rond half zeven thuis eten even ontspannen en rond acht de pc maar eens aanslingeren. Tijd om de webwinkels bij te houden te updaten, orders afwerken dan wel klaar maken voor verzending. Dit is meestal tot elf uur, dan even relaxen en naar bed om morgen weer fris te zijn.

Wat zijn je doelen voor de toekomst? Heb je ambitie om verder te groeien?
Ambities genoeg! Naast koelcel-onderdelen is vorig jaar tijdens vakantie het idee voor theowl-nederland geboren, dit zijn slimme energiemeters. In Ierland kwam ik dit product tegen en na diep overdenken kwam ik tot de conclusie dat er in Nederland ook een potentie voor het product moest zijn. Na gesprekken met de producent is het exclusieve importeurschap een feit geworden. Verder zal koelcel-onderdelen ook worden uitgerold naar Engeland, aangezien daar het concept ook niet aanwezig is en de Engelse markt groter is dan de Nederlandse markt.

De slimme energiemeters van The Owl Nederland
De slimme energiemeters van The Owl Nederland

Heb je nog tips voor startende webwinkeliers?
Mijn tips voor startende webwinkeliers is; zoek een niche markt, verken deze uitgebreid, breng je concurrentie in kaart. Kijk dan wat je beter kunt doen en hoe je dat moet doen. Zie je hierin een kans? Twijfel dan niet, maar ga er voor 120% voor! Kijk niet op uren, je krijgt gegarandeerd terug wat je erin stopt.