Linkbuilding: Google breidt no-follow attributen uit

Voor jou als webwinkelier is linkbuiding heel belangrijk. Do-follow links naar jouw online shop dragen bij aan een hogere positie op Google. Andersom draag jij ook bij aan de positie van een andere website als je zelf een do-follow link plaatst. Toch kan het zijn dat je, om wat voor reden dan ook, een no-follow link wilt plaatsen. Hiermee geef je aan dat Google deze link niet hoeft te indexeren. Voor dit laatste type komt Google nu met nieuwe richtlijnen. Wat betekent dit voor jou als webwinkelier? We leggen het je uit in deze blog!

Waarom “no-follow links”?

Eerst even terug naar de basis van de no-follow links. Deze zijn in leven geroepen om spam tegen te gaan. Kort door de bocht ziet Google een link naar een andere website als stem waarmee je aangeeft dat het een goede website is. Nu kan het ook voorkomen dat je wel naar een site wilt verwijzen, maar dat dit niet als positieve stem bedoeld is.

Om een voorbeeld te geven: bij WebwinkelKeur hebben we een lijst van ingetrokken keurmerken. Hier willen we wel de intrekkingen benoemen, maar geen positieve stem (link) meegeven. Deze links voorzien we van een no-follow.

<a rel="nofollow" href=“https://jouvertrouwikniet.nl">Linktekst</a>

Nu zijn er veel meer scenarios, bijvoorbeeld wanneer je een advertentie plaatst op jouw blog of wanneer bezoekers reageren onder een blog. Dan wil Google graag dat je dit aangeeft met het no-follow attribuut. Dit, om te voorkomen dat de zoekresultaten gemanipuleerd worden.

Nu is het niet per definitie zo dat een no-follow link waardeloos is, hoewel dit wel door veel SEO-deskundigen zo wordt gebracht. Google zal zelf bepalen welke waarde wordt toegekend aan een link. De waarde van een no-follow link zal minstens minder zijn dan een “normale link”, maar de waarde hoeft niet 0 te zijn.

Wat verandert er en waarom?

Zoals in de voorbeelden aangegeven zijn er vele manieren om no-follow links te krijgen. Veel voorkomende zijn betaalde links en door gebruikers gegenereerde content. Door Google meer te laten weten over de oorsprong van de links, kan Google nog beter bepalen welke waarde een link heeft.

Daarom worden vanaf nu twee nieuwe attributen geïntroduceerd naast de no-follow, namelijk:

• Rel = “sponsored”: dit attribuut gebruik je als je betaalt voor een link of betaalt wordt om een link te plaatsen op jouw website;
  • Rel =”ugc”: dit gebruik je voor user generated content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reacties of aan posts op een forum.

Deze attributen kun je vanaf nu gebruiken om gesponsorde of door gebruikers gegenereerde content aan te duiden.

<a rel="ugc" href=“https://jouvertrouwikniet.nl”>Reactie van gebruiker</a>

<a rel="sponsored" href=“https://mijnadverteerder”>Gesponsord</a>

Waar gebruik je no-follow dan nog voor? Stel, jij schrijft op jouw website iets over een andere webwinkel wat niet per se positief is, of je wilt niet dat de andere webwinkel kan zien dat er via jouw shop iemand bij hem terecht is gekomen. Bij deze situaties kan het no-follow attribuut nog van pas komen.

Moet ik nu mijn webwinkel aanpassen?

Het wordt niet verplicht om de nieuwe attributen te gebruiken. Je kunt ook gewoon no-follow blijven gebruiken, waardoor je je oude links niet hoeft aan te passen.

Toch zou ik je aanraden om wanneer mogelijk de nieuwe mogelijkheden te gebruiken. Je website wordt er in ieder geval nooit slechter van.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe Google richtlijnen?

Google wordt weer wat slimmer door deze update. De zoekmachine kan makkelijker gaan detecteren of iemand aan linkbuilding doet door bijvoorbeeld vaak te reageren op blogs of fora. Ook kan de zoekmachine beter achterhalen hoe wij links gebruiken en kan Google de context waarin ze gebruikt worden beter herkennen. Door gebruik van de nieuwe tags help je Google om slimmer te worden en links beter op hun waarde te schatten.

linkbuilding google
Bron: LinkResearchTools

Wat de exacte gevolgen zijn weet niemand, diverse partijen als LinkResearchTools doen hierover voorspellingen, zo wordt verwacht dat gesponsorde en door gebruikers gegenereerde content minder waarde krijgen. Dit zou logisch zijn, omdat gebruikers gegeneerde content vaak misbruik wordt. Elke blogeigenaar krijgt vroeg of laat te maken met spam comments, groot kans dus dat deze nog minder waarde krijgen.

Uiteindelijk is de informatie die je meegeeft aan Google een hint. Google bepaalt zelf wat ze met de informatie zullen doen. Het enige wat jij kunt doen is de informatie zo betrouwbaar mogelijk doorgeven aan Google zodat je een goede reputatie opbouwt.

Samengevat

Samengevat raden wij je aan om gebruik te maken van de nieuwe tags die Google je geeft. Heb je een blog? Voorzie links in de comments dan van een “ugc-tag” en gebruik de “nofollow-tag” wanneer je een bron wel wilt noemen, maar zo min mogelijk linkwaarde wilt meegeven. Succes!