Presentatie van tabak en (e-)sigaretten in de webwinkel: hoe zit het met klantbeoordelingen?

Dat we in Nederland een scherp anti-rookbeleid hanteren moge duidelijk zijn. Zo mag er al vanaf 2008 niet meer gerookt worden in cafés en kennen we allemaal de verschrikkelijk plaatjes die gepaard gaan met de pakjes rookwaar. Persoonlijk ben ik daar voorstander van. Zo word ik als niet-roker niet continu met de walmen van wel-rokers geconfronteerd. Daarnaast is het belangrijk dat mensen bewust zijn van de nadelen van roken, waaronder een verhoogde kans op allerlei kankersoorten. Toch lijkt de consumentenbescherming soms meer de vorm van een heksenjacht aan te nemen. Zo kregen we onlangs van een klant te horen dat deze gewaarschuwd werd door de NVWA (Nederlandse Voedsel-en warenautoriteit) omdat deze klantbeoordelingen verzamelde terwijl de webwinkel rookwaar verkocht.

Verbod op reclame bij rookwaar

Bij rookwaar, waaronder tabaksproducten, elektronische dampwaar en voor het roken bedoelde kruidenproducten, is reclame wettelijk verboden. De NVWA stelt hierbij dat enkel de reguliere presentatie in webwinkels is toegestaan. Kortom; het tonen van klantbeoordelingen is bij deze producten verboden. Deze producten mogen wel verkocht worden via het internet, maar het maken van reclame voor deze producten is dat niet. Het is zelfs zo dat de producten welke bedoeld zijn voor het roken enkel getoond mogen worden op de webwinkel zelf. Op andere websites, zoals bijvoorbeeld affiliate-websites, wordt het tonen van de producten gezien als reclame. En zoals gezegd is het maken van reclame voor dergelijke producten wettelijk verboden.

Reguliere presentatie in de webwinkel

Zoals aangegeven heeft een lid van ons een waarschuwing voor een boete van de NVWA gekregen vanwege het gebruik van klantbeoordelingen voor het product tabak. Wat opvallend hierbij is is dat de NVWA aangeeft geen voorlichtingspartij te zijn. Dit bleek ook toen wij contact probeerden te zoeken met de organisatie. Telefonisch kregen wij helaas geen contact met de organisatie en de door ons verstuurde mail werd pas een maand later beantwoord. Het is duidelijk dat het moeizaam is om in contact te komen met de organisatie. Wanneer het gaat om de vraag wat een ‘reguliere presentatie’ in de webwinkel is moeten we het dan ook doen met de informatie die op de website van de NVWA vermeld staat.

Volgens de NVWA is er sprake van een reguliere presentatie van rookwaar in de webwinkel wanneer:

• Een webwinkel uitsluitend een neutrale en uniforme opsomming geeft van de aangeboden producten. Hierbij moet er sprake zijn van een neutrale achtergrond. Daarnaast mag enkel het merk, de grootte + inhoud van de verpakking en de consumentenprijs vermeld worden.
  • Er mag per product slechts één afbeelding van het product getoond worden. Hierbij moet er sprake zijn van een gesloten verpakking welke aan de verpakkingseisen voldoet.
  • Bij de producten, zoals tabak, e-sigaretten en navulverpakkingen met nicotine, moet een gezondsheidswaarschuwing vermeld worden. De verpakking mag alleen getoond worden met een gezondheidswaarschuwing welke duidelijk leesbaar is. Kortom; de verpakking moet inclusief de waarschuwing naar voren getoond worden en in de juiste leesrichting.
  • Voor e-sigaretten en navulverpakkingen zonder nicotine geldt dat de verplichte gezondheidswaarschuwing niet telt. Dit kan eventueel later wel komen daar de stap van nicotine-vrij naar een nicotine-gevuld product relatief klein is. Wetgeving op dit punt is dan ook in voorbereiding. Het is wettelijk voorgeschreven dat een webwinkel, ook wanneer het om nicotine vrije producten gaat, de producten in een gesloten verpakking moet tonen.

Conclusie

Wij hebben onze aangesloten leden binnen dit segment een informatieve mail gestuurd. Zo weten ze precies wat wel en wat niet mag. Het is voor partijen binnen dit segment wel mogelijk om lid te worden van Stichting WebwinkelKeur. De reden hierachter is dat er ook uitsluitend gebruik gemaakt kan worden van ons keurmerk. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat webwinkeliers ook zelf proactief zijn in het toepassen van de wet op hun eigen organisatie. Stichting WebwinkelKeur kent hierin een informatieve en ondersteunende rol.

Bedankt voor de e-mail of bericht over de e-sigaret, e-liquids en de presentatie ervan. Het thema is klantenbeoordelingen, en daar blijven we even bij. Als klanten een beoordeling geven over de klantenservice via de website, dan is dat m.i. géén beoordeling over een product het is een afgeleide hiervan, het is een persoonlijk dankjewel van de klant dat hij goed is geïnformeerd over een product. Gelukkig vermelden klanten ook géén producten. Zie niet in wat hieraan verkeerd zou zijn? Zijn wij of de NVWA niet te ver doorgeschoten in zinloze angstmakerij, mag de NVWA wel aanstichten of aanzetten t.b.v een bestelling te doen van een verboden product door een schaduwbestelling te doen? Probeer maar eens te bellen, ze weten zelf niets over hun wetten of regels over DPD2.