Lockdown: Steun elkaar

We blijven thuis, steun elkaar

De eerste echte lockdown is een feit, voor iedereen is het door de zure appel heen bijten, maar lokale retailers worden extra hard getroffen. De offline winkel gedwongen dicht tijdens de drukste tijd van het jaar.
Voor partijen met een webshop blijft er gelukkig een kanaal beschikbaar en de meeste partijen die puur online verkopen kunnen juist meer orders verwachten.

Juist nu is het tijd om solidair te zijn en elkaar te helpen. Vandaar dat ik graag zowel consument, ecommerce ondernemer en vervoerder oproep om elkaar te helpen.

Consument: Shop online, maar shop lokaal!

Online shoppen en lokaal kopen sluit elkaar niet uit. Zoals ik al meerdere malen betoogd heb zien veel offline retailers ten onrechte in vijand in online verkoop. Als we iets positiefs kunnen halen uit deze crisis is het dat offline en online verkoop elkaar juist erg goed aanvullen.

Graag roep ik consumenten dan ook op om hun (kerst)aankopen veilig online, maar lokaal of bij de kleine webwinkelier te doen. Bestel niet alleen via Bol, CoolBlue, Wehkamp, Zalando & Amazon, maar denk ook aan de kleine webwinkel.

Lastig? Onze ledenlijst bevat ongelooflijk veel kleine ondernemers en ook online zijn veel lokale overzichten te vinden.

Ook vragen we om je begrip, door de enorme drukte kan het voorkomen dat je pakketje wat later komt. Daar kan de ondernemer niets aan doen en ook de bezorgers doen hun uiterste best om alles op tijd te leveren. Bedankt voor je begrip!

E-commerce ondernemer: Help elkaar

Ook als e-commerce ondernemer kun je iets doen, namelijk de lokale ondernemer op weg helpen met kennis en kunde. Het is voor veel offline ondernemers lastig om de nodige kennis op te doen om online te starten. Jij als online ondernemer kunt hen daarbij helpen.

samenwerken
Samen sterk: Help elkaar

Wij helpen hen daar ook graag bij door de actie die we in april deden ook nu beschikbaar te hebben. Dat houdt in gratis lidmaatschap voor 6 maanden waarbij we je o.a. helpen te voldoen aan wettelijke regels, het verzamelen van reviews, de betrouwbaarheid van je webshop te vergroten en ledenvoordeel.

PS: Vergeet niet je reviewverzoeken iets later te versturen dan normaal

Vervoerders: Steun de pakketpunten & bezorgers

Ook voor vervoerders is het topdrukte. PostNL brak met black friday al records, met de sluiting van offline winkels zal de druk nog meer toenemen.

Gisteren deed ik op EcommerceNews al de oproep om de pakketpunten op te houden door (een deel van) de piektoeslag bij hen terecht te laten komen. Inmiddels is het bekend dat vervoerders de pakketpunten al kleine vergoedingen geven om open te blijven, ik denk zelf dat we de pakketpunten nog wel wat meer kunnen steunen.

Ook de (ZZP) bezorger die zich nu een slag in de rondte werkt om alle pakketten op tijd te bezorgen kan wel een beetje waardering gebruiken. In de vorm van begrip als een pakketje een keer wat later is en een goede vergoeding.

Kortom

Steun elkaar! Dat kan als consument, vervoerder en ondernemer. Hoe draag jij je steentje bij?

Mooi gezegd, en inderdaad – gelukkig zijn veel kleine ondernemers ook al online actief – wij verkopen tijdelijk ook niet in Nijmegen in de Lange Hezelstraat waar we vanaf het begin onze waren met veel liefde verkopen (in de Ieder Z’n Vak winkel) maar prijzen ons gelukkig dat we ons toen al op online verkoop orienteerden en na een half jaar de webshop openden.

Ook al zijn we nog steeds kleine ondernemers (doen het met z’n tweetjes, en zijn met 1.67m sowieso niet groot) we zijn blij dat we ook juist in deze tijd mensen kunnen blijven blij maken met bijzondere en eerlijke chocolade. En proberen daarbij uiteraard ook onze collega’s die zich voor dezelfde soort eerlijke chocolades inzetten in het zonnetje te zetten. Dus wie nog tips zoekt, denk behalve aan de Chocoladeverkopers zeker ook aan Chocolatl, van Roselen of Cacaomuseum in Amsterdam. The Chocolate Shop in Den Haag, Zaans Gedaan in Zaandam of Florentina in Rotterdam. Allemaal van harte aanbevolen.

Dag hoor,
Paul &Emma

De lockdown is zeker geen makkelijke tijd, en vooral niet voor de lokale ondernemers. Wij merken dat steeds meer lokale ondernemers overstappen naar een soort call to order concept zodat ze nog steeds kunnen doorgaan met verkopen.