Management dashboard voor je webwinkel: bouw het zelf

Een “management dashboard” is een mooie naam voor een compact overzicht met interessante statistieken. Op deze manier kun je op een snelle manier een overzicht houden over de prestaties van jouw webwinkel. Naast dat het heel handig is, is het vooral ook erg leuk.

Benodigdheden

Zelf hadden we thuis nog een overbodige TV staan. Het leek ons leuk om deze te gebruiken als scherm met leuke statistieken en indicatoren. Het voordeel van zon publiek scherm is dat het mooi staat op kantoor en voor iedereen te zien is. Het nadeel is dat je daarom geen concurrentiegevoelige informatie kunt tonen. Gelukkig zijn wij redelijk transparant in onze statistieken, dat laatste was geen grote beperking. Heb je geen extra scherm? Ook geen enkel probleem, een browserscherm op je computer geeft hetzelfde resultaat.

Hierna was het tijd om de juiste software te vinden. Via Facebook kregen we diverse suggesties. We besloten uiteindelijk voor Leftronic te kiezen, doordat deze alle door ons benodigde functies ondersteunde en tevens gratis ter beschikking werd gesteld in ruil voor deze review. Hierbij moet ik wel aangeven dat Leftronic op geen enkele manier invloed heeft gehad om de inhoud van deze blog.

Wij kozen voor Leftronic
Wij kozen voor Leftronic

Beschikbare koppelingen

Je kunt allereerst kiezen voor diverse koppelingen. Zo worden systemen als Google Analytics, Mailchimp, Facebook, Twitter, Pingdom, Google Adwords, Zendesk, Google calendar en basecamp standaard ondersteunt. Gebruik je toch software zonder ondersteuning? Dan heeft Leftronic meedere API mogelijkheden om je eigen koppeling te schrijven. Zo hebben we zelf een eenvoudige koppeling geschreven om ledenaantallen naar Leftronic te communiceren.

Dashboard scherm samenstellen
Het aanmaken van dashboard schermen is heel eenvoudig. Je klikt allereerst op de koppeling en geeft vervolgens aan welke data je weer wilt geven. Wil je bijvoorbeeld het aantal bezoekers per week weergeven uit Analytics dan klik je op Analytics, koppel je het Analytics account en geef je vervolgens aan welke data (bezoekers per week) en op welke manier (aantal, grafiek, tabel, etc.)  je deze wilt weergeven. Heb je dit ingesteld dan kun je het zojuist aangemaakt element slepen naar de juiste positie.

Leftronic heeft ook standaard weergaves zoals deze voor Google Analytics
Leftronic heeft ook standaard weergaves zoals deze voor Google Analytics

Keuze van KPIs

Je kunt natuurlijk zoveel mogelijk weergeven op het dashboard, dan verlies je echter al snel het overzicht. KPI staat voor key performance indicator. Kortom een term uit de bedrijfskunde die aangeeft welke indicatoren de prestaties van jouw bedrijf weerspiegelen. In het geval van webwinkels zijn dit vaak indicatoren als aantal orders (per dag/week/maand), aantal bezoekers, conversiepercentage, kosten van een sale, marge, gemiddelde orderwaarde, etc. De indicatoren die jij belangrijk vindt moet je zelf kiezen. Probeer daarbij een indicator wel op zijn waarde te schatten. Houd verder ook rekening met de periode waarop je meet. De gemiddelde orderwaarde is bijvoorbeeld interessant, maar wanneer je 1 order per dag hebt heeft het weinig zin deze per dag weer te geven, je orderwaarde zal dan teveel fluctueren en geeft je weinig inzicht. Kortom, kies statistieken die ook echt wat zeggen over de prestaties van jouw webwinkel. Een te korte periode zal daarbij zorgen voor een grote invloed van toevaligheden, een te lange periode kan ervoor zorgen dat je belangrijke wijzigingen niet tijdig opmerkt.

Het resultaat

Zelf kozen we voor een lichte uitstraling met niet teveel statistieken per pagina. Zo worden nu het aantal leden, berichten van Twitter en Facebook, bezoekersaantallen en nieuwe aanmeldingen op ons scherm weergegeven. Voor de meeste waardes gebruiken we een vergelijking per week. Personaliseren van het Dashboard is eenvoudig met een achtergrondafbeelding.  Wil je nog wat verder gaan dan kun je je eigen CSS code schrijven om de layout verder aan te passen naar jouw huisstijl. Zelf zorgden we echter enkel voor een simpele achtergrond afbeelding wat al zorgt voor een mooi resultaat.

TV met Leftronic Dashboard
TV met Leftronic Dashboard – Scrolt periodiek naar een nieuw scherm met andere statistieken
Met een Chromecast stickje toon je het dashboard eenvoudig en draadloos op een TV
Bezoekersaantallen en uptime
Het scherm van dichtbij: Bezoekersaantallen en uptime

Zelf aan de slag?

Zelf een management dashboard samenstellen? Dan raden we Leftronic van harte aan. Op een eenvoudige manier krijg je zo inzicht in belangrijke cijfers zodat je het overzicht eenvoudig behoud. Het belangrijkste is echter misschien wel dat je direct het resultaat van je werk kunt zien en dat zorgt voor een stukje motivatie.

zeer interessant artikel. maar misschien toch leuker als jullie ook andere alternatieven noemen.
(deze hoeft je overigens niet te testen.

zo vindt ik het toch meer overkomen als een advertorial.

en wellicht een prijs wat het pakket kost.
of nog beter een leuke actie.

bijvoorbeeld gratis voor nieuwe leden 🙂

Hoi Michael,
Ter info. We verkopen dit pakket zelf niet, we kunnen dus helaas de prijs niet bepalen.

In ons test verwijzen we ook naar onze Facebook group waar we alternatieven vermelden. We willen in dit blog enkel aangeven wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat het aan onze leden is om met eigen creatieve ideeën te komen wat bij hun eigen webwinkel past. Heeft een lid zijn eigen dashboard gemaakt, dan nodigen wij uit die ook met ons te delen.