Stoppen met je webshop? Laat je overnemen!

Veel webshophouders genieten van de fase waarin de webwinkel wordt opgebouwd: de eerst orders komen binnen, de SEO-posities stijgen en de klanten koppelen positieve ervaringen terug. Dat enthousiasme valt na de eerste jaren vaak wat terug en dan moet je je afvragen of je nog wilt doorbouwen en met (extra) investeringen de webwinkel naar een volgend niveau gaat brengen. Dat zal voor een deel van de webshophouders zo zijn, maar voor een belangrijk deel ook niet. Iedereen is goed in iets anders en een conclusie kan zijn dat je vooral goed in de pioniersfase in het begin bent, of juist in het finetunen en uitbouwen van een bestaande webwinkel.

De oorzaak van de terugval interesse kán liggen in tegenvallende resultaten. Dat ligt misschien voor de hand, maar er zijn veel meer redenen denkbaar: zo wisselen mensen in het bedrijfsleven om de zoveel jaar van baan, omdat ze toe zijn aan wat anders. Bij webshophouders is dat niet anders, het heeft alleen wel wat meer voeten in de aarde. Wat we ook meer en meer zien, zijn e-commerce specialisten die webshops opbouwen met als doel ze met een track record weer te verkopen. Maar ook pensioen is een (wellicht verrassende) reden die regelmatig langs komt.

Type kopers voor je webwinkel

Speel je zelf wel eens met het idee om te stoppen met je webshop? Overweeg dan zeker de mogelijkheden die een verkoop je bieden. Een webshop waar jij misschien genoeg van hebt of niet mee verder komt, kan voor anderen een goede koop zijn:

Denk aan starters die nu voor de beslissing staan om zelf iets op te bouwen of een bestaande webwinkel over te nemen. (“make or buy”) Het voordeel van een bestaande winkel is dat er historie is opgebouwd, dat er Google posities zijn en opgebouwde klanten/leveranciersrelaties. Met andere woorden: het risico is lager. Hoeveel zal uiteraard per webshop verschillen.

Verder zijn concurrenten of leveranciers vaak goede kopers. Voor hen is de overname van je webwinkel mogelijk een manier om versneld uit te breiden. (“buy and build”) Ook als je omzet niet zo veel is, maar je wel goede Google posities hebt op belangrijke keywords kan een overname nog steeds de investering waard zijn.

Wat we meer en meer zien, zijn de zogenaamde ‘webshopdokters’. Dit zijn veelal internetbureaus met verstand van zaken. Ze kopen underperformers op, die ze binnen 6-18 maanden grote stappen kunnen laten zetten door hun expertise toe te voegen aan de shop. Zodra de webshop (weer) goed draait, wordt deze ter verkoop aangeboden. Dit zijn vaak goede aankopen voor starters: ze hebben én een goede orderhistorie én geoptimaliseerde SEO en SEA performance.

Ben ik een interessante overnamekandidaat?

Als je hebt besloten dat verkoop een interessante manier is om afscheid te nemen van je webshop, dan is één van de vragen die volgt: wát maakt dat nou juist mijn webshop interessant is om over te nemen en waar letten kopers op.

Om hier op hoofdlijnen een antwoord op te geven, nemen we als uitgangspunt de eerder op WebwinkelKeur.nl uitgelegde methodiek om webshop waarde te bepalen.

Deze formule is gebaseerd op onder meer de vrije kasstromen en een rendementseis, waarmee de toekomstige vrije kasstromen contact worden gemaakt (de ‘waarde’). Hier vallen voor de beschreven type kopers veel redenen uit af te leiden voor de overname van jouw webwinkel:

• De overname van marktaandeel/extra omzet
  • De overname van Google posities (degene die de top 3 in Google kan afdekken met meerdere eigen shops/sites op belangrijke keywords is spekkoper)
  • De overname van bezoekersstromen (traffic) & domain authority
  • De overname van leveranciersrelaties / inkoopvoorwaarden
  • De overname van (exclusieve) dealerships
  • De overname van een eigen merk
  • De overname van een goed converterend platform met data over klantgedrag
  • De overname van klantenbestanden & nieuwsbrief bestanden

Aan de andere kant zijn er ook redenen te noemen waarom een koper liever weg blijft bij jouw webshop:

• Een grote afhankelijkheid van jou als eigenaar (men kan jouw werk/netwerk lastig overnemen)
  • Een grote afhankelijkheid van derden (leveranciers, een paar grote klanten)
  • Een grote afhankelijkheid van een personeelslid
  • Een Adwords-infuus (al je orders komen van betaalde traffic)
  • Een zelfbouw webshop
  • Te generiek assortiment en geen toetreding barrières tot de markt (denk aan de webshops die dropshippers aanbieden)
  • In het geval van een BV zijn leningen nog wel eens een punt

Deze lijst vormt een goede basis voor jezelf om na te gaan in hoeverre jouw webshop een interessante overnamekandidaat zou zijn voor kopers. De lijst is niet uitputtend, dus wellicht kom je nog op aanvullende redenen.

Je shop verkopen

Als je zover bent en besloten hebt dat je graag overgenomen wilt worden: ik raad je aan alle beschreven punten die voor jouw onderneming van toepassing zijn goed aan te stippen en duidelijk uit te werken wanneer je de shop via ons netwerk te koop aanbiedt. Wij zijn dan het beste instaat om je te matchen aan ons kopersbestand!

Wanneer je nog niet helemaal duidelijk hebt wat de waarde van je shop zou kunnen zijn: in de appstores van CCVshop en Lightspeed staat onze gratis Webshop Waarde app en ook op onze homepage staat een module waarmee je gratis een indicatie van de waarde kan krijgen. Zowel de app als de module nemen de genoemde elementen in dit artikel mee in de rendementseis en ze komen dus indirect tot uiting in de teruggekoppelde waarde.

Je eigen webwinkel verkopen? Schrijf je in op onze homepage. Wij houden jouw gegevens anoniem en werken op basis van No Cure, No Pay.