Skip to content

Blog

Bestaande webwinkel overnemen, waar op letten?

27388
2
0

Je wilt een webwinkel beginnen. Dan kun je die van nul helemaal opzetten, het overnemen van een bestaande webwinkel bespaart echter veel tijd. In deze blog leggen we uit waar je allemaal op moet letten.

Het voordeel van een bestaande webwinkel is natuurlijk tijdsbesparing, je hoeft niet een geheel nieuwe webwinkel op te zetten en te vullen. Er zijn echter meer voordelen. Zo heeft de webwinkel waarschijnlijk al een klantenbestand, zijn de eerste leveranciers al beschikbaar, is de winkel op opgenomen in Google en heeft de webwinkel al een bepaalde leeftijd (goed voor Google). Er zijn echter ook nadelen, zo kun je niet van begin af aan bepalen hoe jouw webwinkel eruit moet zien. Om problemen in een later stadium te voorkomen leggen we hier uit waar je allemaal op moet letten.

Leeftijd webwinkel
Hoe oud is de domeinnaam en inhoud? Google houdt van langer bestaande websites. Controleer dus middels SIDN hoe lang het domein al bestaat. Registratieduur wil echter niet aangeven dat het domein al die tijd gebruikt is. Controleer dan ook aan de hand van statistieken hoe lang een webwinkel al echt bestaat.

Statistieken
Niet voor niks geldt op het internet, meten=weten. Controleer goed de statistieken, ga hierbij niet uit van Webanalytics, maar van statistieken van een pakket als Google Analytics. Bekijk waar bezoekers vandaan komen (Google, verwijzend verkeer, rechtstreeks ingetypt) en kijk ook of dit verkeer in verhouding staat met de omzet. 1000 bezoekers per dag en geen omzet is niet natuurlijk. Heb je op dat punt zelf te weinig verstand? Laat dan iemand kijken die meer ervaring heeft, die ziet vaak in 1 oogopslag op het in orde is.

Reden van verkoop
Informeer goed naar de reden van verkoop. Vaak wordt er beweerd dat er niks aan promotie gedaan is, nog vaker ligt daar echter aan ten grondslag dat het gewoon erg moeilijk is om klanten te trekken in een erg competitieve markt. Ga dus goed na wat de echte reden van de verkoper is om afstand te doen van zijn webwinkel.

Marge en leverancier
Uiteindelijk wil je wat verdienen met je webwinkel. Ga dus goed na wat de echte marge op producten is. Ga er niet blind van uit dat marges kloppen, maar vraag om voorbeeld berekeningen. Een product dat je verkoopt voor 100 euro inclusief BTW en inkoopt voor 70 euro exclusief BTW kan als een verkoper aangeduid worden als 30% marge. In de praktijk houd je daar inclusief verzendkosten echter maar 10% aan over. Ga dus goed na of deze marge marktconform is en uit kan. Als webwinkel moet je namelijk ook een budget reserveren voor bijvoorbeeld marketing.
Vraag ook goed na welke afspraken met leveranciers er zijn gemaakt. Gaat het om dropshipping? Informeer dan goed hoe de leverancier omgaat met retouren en garantie. Als webwinkelier heb je namelijk de plicht het product tot 7 werkdagen na ontvangst kosteloos retour te nemen. Jouw leverancier levert weliswaar aan de consument, echter ben jij de verkopende partij. Niet alle leveranciers nemen dan ook deze producten retour.

Echte kosten
Welke kosten maakt een webwinkel echt? Vooral overname met een webwinkel met omzet kan interessant lijken, maar neem dan ook echt alle kosten mee.  Te denken valt dan niet alleen aan verzendkosten en inkoop, maar ook aan kosten voor marketing, techniek, hosting, etc.

Klantervaringen
Als je een webwinkel overneemt is reputatie van de webwinkel erg belangrijk. Kijk dus op het internet na of er al klantervaringen te vinden zijn. Met een negatief imago van je webwinkel zal het moeilijk zijn dit imago te verbeteren.

Unieke inhoud
Webwinkels met unieke inhoud scoren stukken beter en makkelijker in zoekmachine’s. Het is dus belangrijk dat de inhoud goed voor elkaar is. Middels Copyscape kun je eenvoudig controleren of inhoud uniek is of al ergens anders voor komt op het internet.

Illegale zoekmachine technieken
Controleer goed of er niet gebruikt is gemaakt van kwalijke zoekmachine technieken. Te denken valt daarmee aan onzichtbare teksten op de website, een 301 doorverwijzing van een populair domein, links van niet relevante websites of een bestaande penalty. Veel zaken zijn moeilijk te controleren, gaat het echter om een groot bedrag, dan is het betaalde account van WhoRush (referal link) een optie. Daarmee kun je controleren of een domein niet vanuit andere domeinen wordt doorgelinkt en of andere websites niet hetzelfde Google Analytics account gebruiken.

Afspraken
Maak goede afspraken met de oude eigenaar. Zet deze bij voorkeur op papier. Hoe ga je bijvoorbeeld om met oude klanten, bied jij deze garantie of is de eigenaar hier verantwoordelijk voor? Wordt je volledige eigenaar van de website inclusief domein en code, of behoudt iemand het recht om kopieën te maken. Beter hier van tevoren goed afspraken over maken, dan later voor verassingen te komen staan.

Kortom, veel zaken om rekening mee te houden. Over het algemeen geldt dus, het overnemen van een bestaande webwinkel kan interessant zijn, maar maak geen overhaaste beslissing. Lijken sommige dingen te mooi om waar te zijn? Dan zijn ze dat vaak ook.

Heb je zelf nog aanvullingen op dit artikel? Deel ze dan door onderstaand een reactie te geven! Alvast bedankt.

 

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *