SumoStore – een Review

sumostore175Deze maand is het zover! Nederland heeft zijn eigen open-source webwinkel pakket onder de naam SumoStore. Bij WebwinkelKeur zaten we al langer te wachten op deze release, de verwachtigingen zijn hoog gespannen. Kan SumoStore zijn verwachtigingen als “Magento killer” waar maken?

*Let op: Dit artikel is geschreven op 28 januari 2014. Helaas is Sumostore de ontwikkeling inmiddels gestopt. Lees hiervoor ook de update onderaan dit artikel.*

Deze review is bedoeld om onze eerste indruk weer te geven van SumoStore en daarmee geen allesomvattende uiteenzetting van voor- en nadelen. We beginnen onze eerste kennismaking op de Nederlandstalige website van Sumostore. Daarbij is de eerste indruk gelijk fris en goed. Tijd om door te klikken naar de Demo. Daar loggen we allereerst in op de achterkant.

De backend
Het administratiepaneel ziet er fris uit met mooie grafieken. De basis mogelijkheden zijn goed en eenvoudig in gebruik. Zo is het mogelijk om attributen aan te maken, productopties op te geven en zijn er ook multistore mogelijkheden (meerdere webwinkels onder 1 beheer omgeving). Vooral deze laatste mogelijkheid is een goede basisoptie, omdat dit voor veel webwinkeliers een reden was om voor Magento te kiezen. Daarmee is het heel eenvoudig om een extra webwinkel of een anderstalige webwinkel op te zetten.

Ook alle overige basisopties zijn aanwezig om jouw webwinkel te beheren. Denk dan aan bestellingen, kortingsbonnen, valuta instellingen, een cms, belastingopties, medewerkers beheer en ga zo maar door. Hiermee levert SumoStore al bij de eerste release een erg compleet pakket.

Handig is dat zaken als retouren standaard in het systeem ingebakken zitten. Hieraan kun je zien dat het systeem van Nederlandse makelarij is en daarmee direct voldoet aan Europese richtlijnen. Dit in tegenstelling tot Magento welke standaard toch geconfigureerd is voor de Amerikaanse markt.

SumoStore kent een uitgebreid producten beheer
SumoStore kent een uitgebreid producten beheer

De voorkant
De voorkant van de demo webwinkel ziet er goed, maar simpel uit. Dit laatste kan echter zowel een voordeel als een nadeel zijn. Uniek is dat de template standaard responsive is, dit houdt in dat de layout zich automatisch aanpast aan het formaat van jouw scherm en dus ook geschikt is voor mobiel en tablets. Dit laatste is bij lang niet alle webwinkel software het geval en daarmee een groot pluspunt.

Omdat het om nieuwe software gaat, zijn er nog geen kant-en-klare themes beschikbaar. Gelukkig heeft SumoStore wel een ingebouwde themebuilder. Hiermee zijn achtergronden, headers, lettertypes en kleuren te wijzigen. Navraag bij SumoStore leert echter dat deze mogelijkheden in de volgende release (komende maand) uitgebreid worden.

Ook mobiel wordt SumoStore goed weergegeven
Ook mobiel wordt SumoStore goed weergegeven

De toekomst
SumoStore heeft een mooie roadmap & community. Daar worden regelmatig toezeggingen gedaan voor de toekomst. Zo is er een strak schema met data waarop je een volgende release kunt verwachten. Zoals aangekondigd wordt de themabuilder uitgebreid, maar zijn er ook veel andere verbeteringen in de pipeline. Denk hierbij aan nieuwe betaalmethodes, een verbeterde beveiliging en nog snellere webwinkel. Een laatste belangrijke update is een verbeterd taalsysteem. Zo kun je hiermee zelf eenvoudig items vertalen of gewoon een andere naamgeving geven.

Hiermee heeft SumoStore een hoog tempo in de ontwikkeling zitten. We zijn dus benieuwd hoe SumoStore zich het komende jaar zal ontwikkelen.

De themabuilder van SumoStore zoals deze momenteel in ontwikkeling is
De themabuilder van SumoStore zoals deze momenteel in ontwikkeling is

Grootste nadelen
Het grootste nadeel is naar ons idee de beschikbaarheid van plugins. Hiermee kampt echter elke nieuwe software. Het zal een kwestie van tijd zijn dat deze wel beschikbaar worden gesteld. Het Sumo team werkt hard om zoveel mogelijk zaken te ondersteunen. Doordat de software in Nederland ontwikkeld wordt, zijn daarom ook veel Nederlandse partijen goed vertegenwoordigd in de plugins. Zo zijn o.a. de betaalmethodes Paypal, Mollie, Multisafepay & Icepay al standaard beschikbaar. Door de marktomvang zal het aanbod voorlopig natuurlijk kleiner zijn dan bijvoorbeeld voor Magento, de SumoStore software is echter al geschikt voor de Nederlandse markt, de vraag is dan ook welke plugins je daadwerkelijk zult missen.

De grootste voordelen
Het grootste voordeel van SumoStore is dat er direct rekening gehouden is met de doelgroep. Veel webwinkeliers zitten niet te wachten op groot systeem als Magento, het systeem is door zijn omvang technisch complex en log. Daarnaast zijn systemen als OpenCart vaak weer te simpel. SumoStore lijkt er erg goed in te slagen om dit gat op te vullen. Dit samen met de Nederlandse makelarij maakt het systeem uitermate geschikt voor de op Europa gerichte MKB webwinkelier. Een doelgroep die bij veel andere software toch net buiten de boot viel.

Ons oordeel
Deze review is gebaseerd op onze eerst kennismaking met SumoStore. Ongetwijfeld zullen we tegen zaken aanlopen wanneer we echt een webwinkel gaan bouwen met SumoStore, dit is echter bij elke webwinkel software het geval. Onze eerste indruk is erg positief. De software werkt snel, is eenvoudig in gebruik en kent alle basis mogelijkheden die je je als webwinkelier kan wensen.
Nadelen zijn de (nog niet) grote beschikbaarheid van plugins en uitbreidingen en het niet beschikbaar zijn van kant-en-klare themas. Dit kun je SumoStore enkele weken na de introductie echter niet aanrekenen. SumoStore heeft naar ons idee de hooggespannen verwachtingen waar kunnen maken en is een erg mooi pakket voor de MKB webwinkelier. We zijn zelf erg benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen en kunnen SumoStore zeker aanraden als open-source alternatief voor veelgebruikte pakketten als Magento, Opencart en Prestashop.

Latere updates
Update november 2014: Helaas lijkt de verdere ontwikkeling van SumoStore momenteel niet in een snel tempo te verlopen. Voor de ontwikkelaar met technische kennis kan SumoStore een mooie basis vormen, voor de webwinkelier die kant-en-klaar een webwinkel wil starten kan het ontbreken aan een grote community en ontwikkelingen echter een nadeel vormen.

Update 11 november 2014: Sumostore gaat definitief stoppen. We zien op Sumostore.nl het volgende bericht:

“SumoStore (SumoCore BV) bedankt alle gebruikers die het laatste jaar met onze webwinkel software gewerkt hebben.

We tried, we hyped we failed.. hebben we er spijt van? Nee! het doel om voldoende developers te laten aansluiten om zo het software naar een groter geheel te brengen is dan wellicht mislukt maar we hebben er sowieso veel van geleerd.

we bedanken de gebruikers die SumoStore naar tevredenheid gebruiken en welke we blijven ondersteunen met hun vragen. Voor meer informatie kan er contact opgenomen worden met klantenservice@sumostore.net.”

Wij zijn in zee gegaan met hun, helaas is er van de toezeggingen niets terecht gekomen.

De shop zou compleet met onze wensen binnen 6 weken opgeleverd worden. Helaas blijkt na een aantal maanden dat de meeste dingen niet werken en ook niet werkend te krijgen zijn.

We hadden al wel 50% betaald die niet binnen hun eigen gestelde termijn van 14 dagen is terug gestort (op het moment van schrijven nog niets ontvangen). Ga de zaak uit handen geven