Skip to content

Blog

Voldoet de informatie op jouw website aan de regels?

6758
0
0

Voor jou als webwinkelier gelden er strenge eisen met betrekking tot het geven van informatie op je website. Het is dan ook verstandig om jouw online communicatie eens goed onder de loep te nemen, want het gaat nog wel eens mis. Door een check voorkom je vervelende boetes en andere rompslomp. Benieuwd of jouw website aan alle eisen voldoet? Wij helpen je graag om hierachter te komen!


1. Zorg dat je informatie klopt

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar toch gaan sommige webwinkeliers nog bewust of onbewust de fout in door zaken te communiceren die niet kloppen. Onlangs werd fietsenwebshop www.boomfietsen.nl bijvoorbeeld teruggefloten door de De Autoriteit Consument en Markt  (ACM). De informatie die zij aan klanten verstrekten was onvolledig, onduidelijk en klopte niet. Zo werden er bijvoorbeeld verkeerde termijnen voor het uitoefenen van het herroepingsrecht  genoemd. Ook werden klanten beperkt in hun mogelijkheid om de overeenkomst vormvrij ongedaan te maken. Door deze overtredingen kreeg www.boomfietsen.nl een boete van 50.000 euro opgelegd. Bekijk dus goed of jouw voorwaarden aan de wet voldoen om een flinke kostenpost te voorkomen.

2. Wees duidelijk en begrijpelijk

De ACM vindt het belangrijk dat webwinkeliers voldoen aan hun informatieverplichting. Dit om het consumentenvertrouwen te waarborgen. Een van de speerpunten is dan ook dat jij ervoor moet zorgen dat jouw boodschappen duidelijk en volledig zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de klant precies weet wanneer hij een aankoopverplichting aangaat door dit letterlijk te vermelden (‘Als je op deze button klikt, ga je akkoord met de aankoopvoorwaarden en daarbij behorende betalingsverplichting’). Daarnaast is het belangrijk dat de consument de boodschappen ook daadwerkelijk begrijpt. Gebruik dus geen ingewikkelde termen, maar eenvoudige taal die iedereen snapt. Zo zorg je er gelijk voor dat alle geïnteresseerden bij jou kunnen shoppen.

3. Controleer of je volledig bent

Vertel de klant echt alles wat hij moet weten over zijn aankoop en wees volledig. Het is belangrijk dat je de consument vertelt over jouw beleid en zijn rechten en plichten, zonder daarbij informatie achter te houden. In het geval van www.boomfietsen.nl ontbrak bijvoorbeeld de informatie over de hoogte van de retourkosten. 

4. Kom je er niet uit? Schakel hulp in

Zoals je ziet, kunnen de boetes flink oplopen als de informatie op jouw website niet aan de wet voldoet. Het is door de hoeveelheid regels echter begrijpelijk dat jij er soms niet uitkomt of twijfelt of alles wel in orde is. Heb je hulp nodig? Met een lidmaatschap van WebwinkelKeur ben je ervan verzekerd dat jouw webwinkel aan alle wettelijke eisen voldoet. Bovendien staan onze medewerkers altijd voor je klaar als je vragen hebt. Meer weten over het lidmaatschap? We vertellen je er hier graag meer over.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *