Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Waar liggen nieuwe productkansen?

productkansen webshop
12535
0

Waar je in de beginjaren van de e-commerce met vrijwel elk leuk idee geld kon verdienen, lijkt het nu alsof alle nichemarkten aardig verzadigd zijn. Toch zijn er nog altijd productkansen te vinden waarmee je jouw webshop kunt uitbreiden of eventueel zelfs nog een kunt beginnen. Alleen al dankzij corona zijn er weer volop nieuwe trends ontstaan.

Toen de sportscholen vanwege de coronacrisis hun deuren moesten sluiten, was er bijvoorbeeld een ware run op fitness elastieken zodat mensen thuis konden trainen. Als je nu nog besluit om hierop in te springen, ben je wat laat. Maar vandaag zijn er weer nieuwe trends en slaag je erin om vroeg op een trend in te spelen, dan kun je hiermee al snel een goedlopende webshop opzetten. Ook als je nog een webshop moet starten, kan het slim zijn om naar een (tijdelijk) gat in de markt te zoeken.

Opkomende trends ontdekken

Online zijn er verschillende manieren om nieuwe trends en productkansen te ontdekken. Dat kan met dure tools of adviesbureaus maar ook zonder geld kun je zelf al beginnen met onderzoeken. Sites als Google Trends of Reddit geven een aardig inkijkje in wat mensen bezighoudt. Via Google Trends achterhaal je op welke zoektermen veel wordt gezocht, in welke periode en vanuit welke locatie.

Reddit – een Amerikaanse sociale nieuwssite – wordt dagelijks door vele miljoenen mensen bezocht. Door te kijken welke onderwerpen populair zijn op dit forum kun je goede webshop ideeën opdoen. Een simpele zoektocht naar ‘product trends‘ of ‘products to sell‘ levert tijdens het schrijven van dit artikel al leuke suggesties op.

Wil je weten welke producten in Nederland nieuw gelanceerd worden? Productnieuws.nl verzamelt berichten over nieuwe producten. Hier kun je dus snel wat ideetjes opdoen over wat er zoal nieuw is op de markt.

Maak jezelf onderscheidend

Als je hier producten gevonden hebt kun je eens op zoek naar de juiste leverancier en kijken of daar nog kansen liggen. Heb je ontdekt waarin je een webwinkel beginnen wil maar blijken daarin al andere webshops actief? Dan is het belangrijk dat je vooraf weet waar je aan begint. Je hoeft je heus niet direct door de eerste de beste concurrent uit het veld te laten slaan, maar het helpt wel als je weet wat de kansen zijn in jouw markt.

Los van het zoeken naar concurrenten via Google is het tegenwoordig ook belangrijk dat je vooraf even kijkt hoe marktplaatsen hier momenteel mee omgaan. Zo kan het bijvoorbeeld geen kwaad om eens te kijken of de artikelen die jij wil verkopen al worden verkocht op platformen als Marktplaats, Amazon of Bol.com. Ook influencers, online communities en trending hashtags op social media vormen goede indicatoren van wat momenteel in opkomst is en welke doelgroep hiernaar op zoek is.

Bepaal je assortiment en verkoopstrategie

In het gunstigste geval kom je tijdens je zoektocht een product tegen dat nog nauwelijks te koop is in andere webwinkels. De kans is echter groter dat de artikelen al zijn opgenomen in het assortiment van anderen. Dit hoeft niet te betekenen dat je werk voor niets is geweest. Misschien laten huidige aanbieders wel kansen onbenut. Hoe presenteren zij de producten bijvoorbeeld en maken ze wel genoeg gebruik van de mogelijkheden op de verschillende social mediakanalen?

Setjes of combi-artikelen verkopen

Een andere manier om je te onderscheiden, is door te kijken naar welke producten vaak samen worden gekocht en hierop in te spelen. Sommige webshops tonen deze combi-artikelen op hun site, maar ook dit kun je vaak achterhalen via marktplaatsen. Op deze sites wordt het vaak omschreven als ‘samen gekocht’ of ‘andere producten die kopers vaak bestellen’.

Door deze producten standaard samen te voegen tot één artikel, verhoog je de orderwaarde. Op het moment dat je door schaalvoordelen betere winstmarges creëert, kun je overwegen om de producten goedkoper aan te bieden om hiermee je concurrentiepositie te versterken.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn