Skip to content

Blog

Wat kun jij leren van de pandemie?

pandemie webshop

Wat kun jij leren van de pandemie?

1100
0
0

Een buitenlandse leverancier die plotseling wegvalt. Klanten die je (fysieke) winkel niet meer bezoeken. Een product waarvan de vraag opeens ver voorbij jouw voorraad schiet. Plannen voor je bedrijf die niet meer bij de huidige economische situatie passen.

De Covid-19 pandemie die de wereld nu al maandenlang in de ban heeft raakt praktisch elke ervaren, beginnende of toekomstige ondernemer. Is deze crisis een obstakel voor jou? Misschien. Maar een crisis kan je ook vooruithelpen.

Een crisis laat je leren

Ondernemers zijn van nature idealisten. Je ziet een kans, een gat in de markt, en je maakt het je missie om dat gat te vullen en de wereld weer een beetje mooier te maken. Maar om de wereld van morgen te verbeteren, moet jouw bedrijf tegen de wereld van vandaag opgewassen zijn. Een grote crisis zoals de coronaviruspandemie kan je daarbij helpen, omdat de zwakke kanten van je bedrijf worden blootgelegd. Risico’s waar je misschien nooit aan hebt gedacht bepalen de toekomst van jouw onderneming. Vandaar dat het nu een goed moment is om kritisch te kijken naar wat jouw bedrijf de afgelopen maanden heeft bedreigd, of wat buitenlandse organisaties vergelijkbaar met die van jouw voor de kiezen hebben gekregen. Wat kun jij hiervan leren?

Nu is het tijd om je voor te bereiden, ook als alles lijkt te verbeteren. Want je weet nooit wanneer de volgende crisis op je deur klopt. Denk niet alleen aan wat er kan gebeuren binnen de deuren van je bedrijfspand of in je webshop, maar ook bij de partners waar je van afhankelijk bent. Als je producten uit China komen, heb je dat waarschijnlijk al gemerkt voordat het coronavirus ook maar in de buurt van Nederland zelf kwam! Het is daarom altijd een goed idee om je risico’s te spreiden en bijvoorbeeld met verschillende leveranciers samen te werken. Zo is de kans kleiner dat je opeens met lege schappen zit!

Risico’s spreiden kun je ook doen door de opzet van je bedrijf uit te breiden of te veranderen. Is jouw bedrijf een offline winkel? Denk dan aan het starten van een webshop zodat je inkomsten kunt blijven hebben, ook als je klanten je winkel niet meer willen of kunnen bezoeken. Heb je al een webshop maar is deze afhankelijk van je fysieke winkel, of stond het maar op een laag pitje? Ga dan dit proces nog eens na en beoordeel in hoeverre je dit bijvoorbeeld meer kunt automatiseren of adverteren, zodat je geen inkomsten misloopt. Zorg ervoor dat jij en jouw onderneming passen bij de wereld waarin we leven, want de wereld past zich zelden aan jou aan.

Tip: Zet al je bedrijfsprocessen op een rijtje en schrijf op waar deze processen van afhankelijk zijn. Wat heb je minimaal nodig om deze processen draaiend te houden? Wat kan er allemaal fout gaan? Wat is de kans dat dit fout gaat? En als het fout gaat, hoe groot is het gevolg dan voor jouw bedrijf? Maak een ranglijst met deze risico’s op basis van de kans en impact en begin bovenaan deze lijst met het bedenken van passende maatregelen!

Een crisis laat je vooruitdenken

Het bovenstaande is natuurlijk belangrijk voor een bestaand bedrijf, maar ook als jouw onderneming alleen nog maar een droom is, is het verstandig om hier toch alvast over na te denken. Deze pandemie kan zomaar jouw ondernemingsplannen in gevaar hebben gebracht. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat jouw idee voor een onderneming juist geboren is uit de crisis zelf.

Een nieuwe onderneming opstarten tijdens een crisis kan een flinke uitdaging zijn. Tegelijkertijd is het erg jammer als jij jouw dromen of ideeën op pauze moet zetten of zelfs moet laten vallen vanwege de crisis. Daarnaast is het juist goed voor de economie als je niet thuis op de bank Netflix blijft kijken (behalve voor Netflix’ marktaandeel natuurlijk). Inventariseren wat jouw onderneming kan overkomen in de toekomst is daarom essentieel!

Of je nou met een heel nieuw bedrijf begint of je bestaande bedrijf aan het uitbreiden of aanpassen bent, er is geen beter moment dan vandaag om je idee uit te werken, je ondernemingsplan te schrijven of te herzien en je marketingplan op te stellen. Mocht je behoefte hebben aan een stapsgewijs uitleg van de genoemde processen, dan helpt Eigen Onderneming Starten je graag verder. Gestructureerd werken helpt je de juiste keuzes te maken om jouw idee te veranderen in een bedrijf. Zo weet jij zeker dat jouw onderneming klaar is voor de wereld van vandaag én morgen!

Tip: Heb jij wel mooie plannen, maar zie je tegen al het gerompslomp van boekhouden op? Online boekhouden kan uitkomst bieden door processen te automatiseren en je een plek te bieden waar je makkelijk kunt aankloppen met vragen. Eigen Onderneming Starten heeft een overzicht gemaakt van online boekhoudprogramma’s om je op het goede pad te helpen. Zo kun jij makkelijk zien of online boekhouden iets voor jou is en welk programma het beste bij jouw bedrijf past!

Een crisis brengt nieuwe kansen

Grote gebeurtenissen zoals de huidige pandemie brengen veel mensen aan het denken. Naast de zorgen die natuurlijk voor veel mensen spelen, vindt er ook veel innovatie plaats omdat men opeens wordt geconfronteerd met problemen die normaal niet aan de orde zijn. De nieuwe of aangepaste producten of services die hierdoor opeens op de markt komen bieden ondernemers kansen. Natuurlijk zijn de mondkapjes die we in het openbaar vervoer moeten dragen (of als je een bezoekje brengt aan onze zuiderburen of bepaalde vakantielanden) hier een duidelijk voorbeeld van, maar je kunt ook denken aan de ruim verbrede markt voor services rondom werken op afstand in het binnen- en buitenland.

Als ervaren of beginnend ondernemer is het aan jou om deze kansen aan te grijpen. De kans om je bestaande aanbod uit te breiden of om een service of product dat je al aanbiedt extra te benadrukken in je marketingplan, maar ook de kans om je bedrijf juist een hele nieuwe richting in te sturen of om een andere onderneming te starten naast je bestaande bedrijf.

Tip: Sta eens stil bij de ontwikkelingen van de laatste maanden en de uitdagingen die daarmee op jouw weg zijn gekomen. Wat voor oplossingen zouden deze uitdagingen kunnen wegnemen, of juist kunnen benutten? En wat zou jij met deze ideeën kunnen doen? Het is een goed idee om dit samen met een groepje collega’s, vrienden of misschien zelfs je gezin te doen. Wie weet komt iemand anders wel met een probleem óf een oplossing waar jij nog niet aan gedacht had!

Wereldwijde PandemieHaal het beste uit jezelf en je bedrijf

“Never let a good crisis go to waste,” zeiden de Britse premier Churchill en recenter, tijdens de economische crisis van 2008, Obama’s stafchef Rahm Emanuel. Die laatste voegde eraan toe dat crises mogelijkheden bieden om dingen te doen die je eerder niet voor elkaar kon krijgen. Nu ben jij (waarschijnlijk) niet in de positie om een heel land door een oorlog te leiden of om een financiële crisis direct aan te pakken. Maar de muur die in deze tijd misschien je weg lijkt te versperren, daagt je uit om te innoveren, om je bedrijfsprocessen na te lopen en te kijken wat er anders kan, waar je misschien al veel te lang hetzelfde oude pad volgt en waar het een goed idee is om een nieuwe richting in te slaan.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *