Skip to content

Blog

E-commerce SEO voor kleine webshops: zo boost je jouw positie in Google

E-commerce SEO
1857
0
0

Er is veel veranderd in E-commerce SEO, het enige dat niet veranderd is het belang van goede zoekwoorden en de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines. In deze blog leggen we je graag stap voor stap uit wat je moet doen om de positie van je webshop in Google een boost te geven.

Wat is e-commerce SEO?

E-commerce SEO gaat over het optimaliseren van je webshop voor zoekmachines. E-commerce SEO speelt in op dezelfde peilers als ‘normale’ SEO: techniek, content en autoriteit.

Waarom is E-commerce SEO zo belangrijk?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel. Als Google of Bing je webshop niet kunnen vinden, kunnen je potentiële klanten dat ook niet. Vindbaarheid in zoekmachines is de sleutel tot succes. Zeker in de digitale wereld waarin we nu leven. Door je webshop te optimaliseren voor zoekmachines met E-commerce SEO zal Google meer verkeer naar je webshop sturen. Deze bezoekers kunnen dan weer converteren naar (betalende) klanten. E-commerce SEO zal op een duurzame en organische manier je omzet verhogen.

SEO is een duurzame marketinginspanning

Als webshop eigenaar heb je je waarschijnlijk al verdiept in andere marketing kanalen zoals Facebook Advertenties of werk je zelfs samen met een social media manager. Je steekt dus veel tijd en budget in advertenties met de hoop op een positieve Return on investment (ROI). SEO is op dit vlak veel duurzamer. Je inspanningen zullen beloont worden door het algoritme van Google of andere zoekmachines en stap per stap zal je hoger scoren in de zoekresultaten. De concurrentie is hoog en er kruipt veel tijd in het optimaliseren van je advertenties. Stop je met je advertenties? Dan zal het verkeer naar je website via dit kanaal volledig stilvallen. Afhankelijk van die concurrentie zal je dus meer en langer de juiste inspanningen moeten leveren.

Vindbaarheid in zoekmachines verhogen door E-commerce SEO

Feitje dat je waarschijnlijk al kende: het grootste deel van de digitale transacties vindt plaats na een zoekopdracht in Google. Feitje dat je waarschijnlijk nog niet kende: als webshop heb je drie organische kansen om meer bezoekers op je website te krijgen.

E-commerce SEO

Organische zoekresultaten: dit zijn niet betaalde zoekresultaten. De zoeker komt op je website terecht na het intypen van een zoekwoord in Google. Door op de eerste pagina te scoren of zelfs in de top drie, krijg je op deze manier véél meer bezoekers op je webshop. Logisch, want kijk jij verder dan de eerste pagina?

Google afbeeldingen: door je afbeeldingen te optimaliseren voor Google scoren je productafbeeldingen hoger in algoritme van Google afbeeldingen. Hier kunnen bezoekers dan weer op doorklikken en zo op jouw webshop terecht komen.

Google shopping: door je website (gratis) te koppelen aan Google via Google Merchant Center verschijnen je producten in de Google Shopping resultaten. Ook hier geldt hetzelfde principe: hoe beter je producten zijn geoptimaliseerd voor Google, hoe groter de kans dat je vooraan in het rijtje van de resultaten verschijnt.

E-commerce SEO voor jouw webshop

Nu je snapt hoe belangrijk E-commerce SEO is, is het tijd om aan de slag te gaan! Maar waar begin je dan mee? We leggen het hieronder stap voor stap uit.

1. Zoekwoordenonderzoek

We beginnen bij het begin: het zoekwoordenonderzoek. Want elke zoekopdracht van je potentiële klant in zoekmachines begint bij het intypen van zoekwoorden in de zoekbalk. Je zult dus een lijst moeten samenstellen met zoekwoorden waarop je wil scoren in Google. Deze zoekwoorden zijn vaak je producten of de problemen die jouw producten kunnen oplossen. Benieuwd op welke zoekwoorden je nu al gevonden wordt? Neem dan een kijkje naar de gegevens die je krijgt uit de gratis tool Google Search Console. Hiervoor moet je webshop uiteraard gekoppeld zijn aan deze tool.

Inspiratie nodig? Answer The Public is de tool die je nodig hebt. Door een zoekwoord in te typen in deze tool krijg je een hoop content inspiratie terug. Op deze manier achterhaal je welke informatie jouw prospecten opzoeken over jouw producten. Jij verziet dan content die een antwoord geeft op deze vragen. Answer The Public heeft een gratis versie waarbij je drie zoekopdrachten per dag kunt uitvoeren.

Niet elk zoekwoord is een goed zoekwoord. Je moet nog gaan analyseren hoe veel zoekvolume en concurrentie er op de zoekwoorden zit. Dat doe je in tools zoals Ahrefs. Maak een Excelsheet aan waarin je al je zoekwoorden opneemt in een lijst. Sorteer dan op het zoekvolume en de concurrentie. De zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit, maar weinig concurrentie zijn degene waarmee je moet beginnen.

2. Concurrentieanalyse

Jammer genoeg ben je vaak niet de enige speler in jouw veld. Er zijn concurrenten die net als jij willen scoren op bepaalde zoekwoorden voor hun webshop. Vaak zijn er ook al concurrenten die voor jou zijn gestart met hun E-commerce SEO. Hiervoor geldt één gouden regel: doe het beter dan jouw concurrent. Ga hiervoor een kijkje nemen naar de eerste tien zoekresultaten in Google en analyseer de inspanning van je grootste concurrenten. Je grootste concurrenten zullen waarschijnlijk Amazon, Bol.com en Zalando zijn. Het is heel moeilijk, maar niet onmogelijk om boven deze concurrenten te scoren. Ben je net begonnen? Kijk dan verder dan deze grote spelers en steek het meeste van je tijd in de kleinere concurrenten.

3. Verwerk je zoekwoorden in je webshop

Nu je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw webshop, is het tijd om ze te gaan verwerken. Dat kan als webshop op heel veel verschillende plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld de zoekwoorden uitgebreid verwerken in je productpagina zoals in de titel van de pagina, de titel van het product en de productomschrijving.

Ga ook hier telkens weer voor unieke informatie. Veel webshops krijgen een product omschrijving aangeleverd van hun leverancier. Maar pas op: je bent niet de enige die samenwerkt met deze leverancier en je concurrenten ontvangen dezelfde beschrijving. Maak wat extra tijd vrij om een unieke product beschrijving samen te stellen.

4. Maak gebruik van verschillende categorieën

Op je webshop verkoop je waarschijnlijk verschillende producten. Deze producten kun je dan weer gaan onderverdelen in categorieën en eventueel ook in subcategorieën. Zo is je website gebruiksvriendelijker voor je bezoekers, maar ook weet Google op deze manier welke producten bij elkaar horen. In je categorieën, heb je afhankelijk van het platform dat je gebruikt, verschillende mogelijkheden om je zoekwoord te verwerken zoals:

  • In de titel van je categorie;
  • In de categorie beschrijving.

Houdt bij het aanmaken van de categorieën rekening met de volgende regel: blijf maximaal drie klikken verwijderd van de homepage. Voorbeeld van een goede categorie onderverdeling: Home > categorie > (subcategorie) > producten

5. Verwerk je zoekwoord in de URL

Een webshop heeft veel verschillende pagina’s. Elk product dat je verkoopt en elke categorie die je aanmaakt, heeft zijn eigen pagina. Voor Google zijn unieke links van groot belang. Maak dus voor elke pagina een eigen URL aan en verwerk je zoekwoord hier in.

Voorbeeld van een goede URL: www.plantenwinkel.com/bloemen/rozen
Voorbeeld van een slechte URL: www.plantenwinkel.com/bloemen/product564

6. Meta title en description

Elke pagina moet een unieke meta title en description krijgen. Het is een must om hier je zoekwoord in te verwerken. Zo weet Google en de zoeker waar je pagina over gaat. Extra tip: verwerk in je description een call to action.

7. Afbeelding beschrijvingen optimaliseren

Op een webshop zijn afbeeldingen onmisbaar. Je bezoeker wil in één oogopslag weten welk product jij verkoopt. Ook je afbeeldingen kan je optimaliseren voor E-commerce SEO. Geef je afbeelding een slimme titel waarin je zoekwoord verwerkt zit. Stel een alt-beschrijving in voor al je afbeeldingen en verwerk je zoekwoord hier in.

Een gouden tip: begin een blog

Blogs hebben verschillende voordelen voor jouw webshop. Ze zijn de ideale plaats om de zoekwoorden in te verwerken en ze tonen je expertise aan. Voor blogs gelden er een paar belangrijke regels als het op zoekwoorden aankomt. Je mag meerdere blog publiceren over een product. Sterker nog, hoe meer interne links, hoe beter.

  • Verwerk het zoekwoord in je page title.
  • Laat het zoekwoord meerdere keren voorkomen in je tekst. Vooral de eerste alinea’s zijn belangrijk.
  • Maak gebruik van tussentitels (H1, H2, H3…) en verwerk hier je zoekwoord in.
  • Sluit af met een krachtige call-to-action die linkt naar het bijhorende product.

Technische aspecten van E-commerce SEO

Het SEO-proces gaat niet alleen over zoekwoorden. Er is ook een technische kant die zich bezighoudt met de fijne details en details van een webshop. Bij het uitvoeren van E-commerce SEO is het van belangrijk om de onderstaande aspecten van je webshop te beoordelen en te begrijpen.

Optimaliseer de menubalk van je webshop

Zoals eerder vermeld bestaat je webshop uit een hele hoop pagina’s. Zowel voor Google als je gebruiker is de structuur van je website van groot belang. Voorzie dus een duidelijke menubalk die al je belangrijke pagina’s verzamelt op één centrale plaats.

Interne links

Structuur is key. En voor jou mag die dan misschien wel duidelijk zijn, maar Google weet niet welke pagina’s bij elkaar horen. Het is van groot belang dat je je pagina’s ‘aan elkaar hangt’ door gebruik te maken van interne links. Plaats hiervoor:

  • Een link op je categorie pagina naar de bijhorende producten;
  • Een link op je product pagina’s terug naar de overkoepelende categorie.

Daarnaast kun je in je blogs ook gebruik maken van interne links naar de bijhorende producten. Maar dat is nog lang niet alles. We zouden een volledige blog kunnen schrijven over de technische aspecten van E-commerce SEO. Maar SEO bureau Digital Climax was ons al voor. Lees meer over de technische aspecten en andere belangrijke optimalisaties van E-commerce SEO.

E-commerce SEO is een long term strategie

Heel je website geoptimaliseerd, maar niet meteen zichtbare resultaten? Geen zorgen! Dat is perfect normaal. Het duurt namelijk een tijdje voor Google of andere zoekmachines je website crawlen. Het kaf van het koren scheiden vraagt tijd, je wijzigingen moeten geïndexeerd worden. Later kun je kijken hoe hoog je scoort en verder optimaliseren. Het duurt gemiddeld drie tot zes maanden voor je echt duidelijke resultaten zult zien.

Dit blogbericht is geschreven door SEO Bureau Digital Climax.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *