Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Is de Nederlandse markt te klein voor jouw webshop?

Voor een goedlopende webshop is de Nederlandse markt al gauw te klein. Als je van alle 17 miljoen inwoners de voor jou oninteressante segmenten wegstreept blijft er niet veel van je doelgroep over. We zien daarom ook steeds vaker dat webshops uitbreiden. Sommigen breiden het assortiment uit met andere branche gerelateerde producten, anderen openen zelfs een fysieke winkel. Maar wat dacht je van een nieuwe, buitenlandse markt betreden? Vooral Duitsland is door de ‘korte’ afstand, en een inwoneraantal van 83 miljoen, voor veel webshops een interessante markt.

Landgrenzen worden steeds vager

Door globalisering worden de grenzen tussen landen steeds vager. Globalisering betekent simpel gezegd dat er door razendsnelle (o.a. technologische) ontwikkelingen één wereldeconomie ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan de steeds lager wordende transportkosten van goederen en het internet dat met de dag sneller en toegankelijker voor iedereen wordt. Dit maakt het voor consumenten steeds makkelijker om producten uit andere landen te bestellen.

Duitsland

Waarom Duitsland?

Nou vraag je je misschien af, waarom Duitsland? Allereerst speelt de afstand een grote rol. De afstand naar Duitsland is relatief kort waardoor de transportkosten weinig zullen verschillen van die van Nederland. Dan is er nog het inwoneraantal. Met 83 miljoen inwoners is de Duitse markt ruim 4,5 keer zo groot als die van Nederland. Veel potentie dus!

Dan is er nog het feit dat dat de Duitse e-commerce markt vorig jaar met 11,4% gegroeid is. In 2018 zat het totaalbedrag aan e-commerce op een slordige 65 miljard euro. De verwachting is, zoals in eigenlijk elk land in de wereld, dat dit de komende jaren alleen maar meer en meer zal worden.

Webshop beginnen in Duitsland

Deze punten maken het voor steeds meer webshopeigenaren een ‘no-brainer’ om een webshop te beginnen in Duitsland. Begin jij ook enthousiast te worden van de gedachten en wil je graag met jouw webshop uitbreiden? Dan zijn er een aantal punten waar je rekening mee met houden:

  • Vraag naar jouw producten
  • Correct vertaalde teksten
  • Meest voorkomende betaalmethoden
  • Vertrouwen van de Duitse consument

Online_marktplaats

Test de vraag naar jouw product via een marketplace

Als je product in Nederland een succes is, is de kans groot dat dit ook bij onze oosterburen het geval is. Echter kun je dit natuurlijk nooit helemaal zeker weten. Daarbij zou het nogal zonde zijn om daar achter te komen als je al van alles geregeld en opgezet hebt. Een relatief simpele manier om de interesse te testen is door middel van een marketplace. Marketplaces zijn online platformen waarop bedrijven hun producten kunnen uploaden en tegen een commissie verkopen kunnen realiseren.

Sinds bijna de helft van de Duitse e-commerce voortvloeit uit marketplaces, in het bijzonder Amazon, is dit een uitstekende manier om de interesse te testen. Upload simpelweg je producten naar Amazon en elke keer als er een transactie plaatsvindt betaal je een kleine commissie aan Amazon als wederdienst. Je profiteert immers van hun enorme (wereldwijde) naamsbekendheid.

Zorg dat je teksten 100% correct vertaald zijn

Via Amazon ben je erachter gekomen dat er veel vraag is naar jouw product en daarom besluit je om een webshop te beginnen in Duitsland. Super! Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook al wel bedacht had kan je moeilijk met je Nederlandse webshop een Duitse markt betreden. Je website moet vertaald worden. We hebben verschillende webshopeigenaren dit zelf zien doen en helaas kwamen hier vaak negatieve resultaten uit. De (Duitse) consument is namelijk zeer gevoelig voor taal. Incorrecte vertalingen, verkeerde zinsopbouw of een ongepaste tone of voice zorgen ervoor dat de consument snel je website weer verlaat. Het is daarom altijd aan te raden om een Duits vertaalbureau erbij te betrekken. Zo weet je zeker dat de teksten 100% accuraat en in het juiste vakjargon vertaald zijn.

PayPal

Hanteer andere betaalmethoden dan in Nederland

In Nederland is iDeal veruit de populairste betaalmethode. Dan heb je nog de creditcard, PayPal en sinds niet al te lang het achteraf betalen zoals AfterPay. Echter kent de Duitse consument geen iDeal. De meest gebruikte betaalmethode in Duitsland is toch wel de digital wallet, ofwel PayPal. Zorg er dus voor dat jouw webshop sowieso hierover beschikt. Daarnaast wordt net als in Nederland achteraf betalen steeds wenselijker. Dit mag dus ook absoluut niet ontbreken in jouw webshop.

De Duitse consument moet je vertrouwen

Net als in de rest van de wereld is in Duitsland vertrouwen een steeds belangrijker wordende factor. Je moet als webshop dus het vertrouwen van de (Duitse) consument winnen, maar hoe doe je dat? Er zijn verschillende factoren die je hierbij kunnen helpen. Om te beginnen is het aan te raden om te kiezen voor een .de-domeinnaam. De consument klikt namelijk liever op een website dat uit zijn of haar eigen land komt dan een webshop uit het buitenland. Daarbij zal het je ook helpen binnen de zoekresultaten van Google.

Verder is het hebben van Duitse contactgegevens ook een relatief makkelijke manier om meer vertrouwen te creëren bij de consument. Denk hierbij aan een Duits adres en telefoonnummer. Hierdoor krijgen ze meer het gevoel van zekerheid in het geval dat er iets misgaat met de bestelling. Als laatste dienen je algemene voorwaarden ook duidelijk en helder vertaald te zijn. In Duitsland hechten ze hier namelijk veel meer waarde aan dan bij ons.

Wil je graag een keer om de tafel met een partij die ervaring heeft met webshops vertalen en/of het betreden van buitenlandse markten met je webshop? Neem dan eens contact op met een professioneel vertaalbureau. Vertaalbureaus hebben namelijk ervaring genoeg met het vertalen van websites en webshops voor andere markten. Zij kunnen je van inzichten voorzien die je zelf nog niet eens bedacht had!