Love4Beers – Om de betere momenten te verrijken met een goed glas godendrank.

Bij Webwinkelkeur kunnen we ook zo af en toe genieten van een goed speciaalbiertje. Love4Beer is een webwinkel die vanuit die passie begonnen is om speciaalbiertjes aan de man te brengen. De webwinkel kenmerkt zich door snelle levering, meestal is de bestelling binnen 24 uur bij de consument. De eigenaar Sander Heuvelman geeft aan dat de webwinkel met ‘vallen en opstaan’ bestaat, en geeft vanuit dat opzicht aan hoe belangrijk een stappenplan is. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral verder.

Wanneer ben je met de webwinkel begonnen?

In januari 2013 is Love4beer.nl opgericht en de webwinkel is uiteindelijk in juni 2013 online gegaan.

251589_small
Sander Heuvelman voor zijn emballage.

Waarom ben je destijds met een webwinkel begonnen?

Inmiddels ben ik ruim 9 jaar actief met een adviesbureau voor dakveiligheid en ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging in een compleet andere branche. Aangezien ik zelf een speciaalbierliefhebber ben, kwam ik op het idee om speciaalbier te gaan verkopen.

Je geeft aan dat u vanuit uw liefhebberij voor speciaalbier uw webwinkel bent gestart.  Hoe heb je de juiste connecties weten te vinden op het gebied van import en export?  Heb je voor het verkrijgen van bepaalde bieren een connectie met de brouwerij zelf?

Alle bieren die we op voorraad hebben zijn allen afkomstig van een importeur.  Daar is bewust voor gekozen, omdat deze importeur enorm veel verschillende bieren kan leveren waardoor het voor mij makkelijker is om verschillende soorten bier te gaan verkopen. Deze importeur heb ik uiteindelijk via Google weten te vinden.  Connecties met brouwerijen zijn er nog niet, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat die connecties er komen.

Hoe is de groei gegaan? Ging het geleidelijk of waren er echte keerpunten?

Het gaat met vallen en opstaan. Op dit moment merk ik wel dat de webwinkel steeds meer gevonden wordt en er daardoor dus ook meer verkocht wordt, maar echt explosief is het nog niet. Heel geleidelijk wordt het dus beter.

Mongozo, een van de best verkopende speciaal bieren van Love4beer.
Mongozo, een van de best verkopende speciaal bieren van Love4beer.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit bij Love4Beer?

Naast de webwinkel heb ik uiteraard ook mijn werkzaamheden voor het adviesbureau, dus ik moet veelal de week doormidden splitsen qua werkzaamheden. Uiteraard worden elke dag de bestellingen gecontroleerd en verzonden, maar voor de andere werkzaamheden zoals zoekmachine optimalisatie, marketing en het steeds doorontwikkelen van de webwinkel trek ik een aantal dagen per week uit.

Love4beer is dus ook actief met marketing. Is dit voornamelijk online gerricht of gebruikt je ook actief offline middelen? Merkt je daarbij dat bepaalde kanalen beter werken dan anderen?

Wij doen voornamelijk aan online marketing (Facebook en Google Adwords), maar het plan is om binnenkort ook mee offline middelen te gaan gebruiken zoals flyeren. Uiteraard merk je dat Google Adwords qua bezoekersaantallen veel betekend.

Wat onderscheidt jullie van andere webwinkels waar consumenten speciaal bier kunnen bestellen?

De snelle levertijden. Meestal duurt het minder dan 24 uur voordat de klant zijn of haar bestelling binnen heeft. Bestellingen binnen de gemeente Hoorn kunnen zelfs binnen 1 uur geleverd worden. Ten tweede is service ook een zeer belangrijk punt bij Love4beer.nl. Als voorbeeld; een potentiële klant is op zoek is naar een bepaald soort bier, maar dat bier is niet in de webwinkel verkrijgbaar dan heeft deze persoon de mogelijkheid dat aan ons door te geven en wij zullen dit bier, als dat uiteraard mogelijk is, zo snel mogelijk in ons assortiment opnemen.

Zijn er momenten geweest dat je wilde stoppen met de webwinkel?

Ja die momenten zijn er absoluut geweest. Op het moment dat je start met je webwinkel dan heb  je zeer hoge verwachtingen en heb je een aantal doelen opgesteld. Als je dan ziet dat die doelen niet gehaald gaan worden dan begin je aan jezelf en aan de webwinkel te twijfelen. Dan kun je 2 dingen doen, of nog harder je best doen of ermee stoppen. Mijn voorkeur gaat naar de eerste optie.

Wat zijn de belangrijkste dingen die je anders zou doen bij het opstarten van je webwinkel met je huidige kennis?

Het maken van een goed stappenplan. Door het enthousiasme wat je in het begin hebt denk je dat een webwinkel zo gemaakt is, maar er komen zo ontzettend veel dingen bij kijken. Ik weet zeker dat als ik een goed stappenplan van tevoren had gemaakt ik een hoop tijd had kunnen besparen.

Een goed stappenplan (plan van aanpak) is inderdaad erg belangrijk. Heeft u voor het verder doorontwikkelen en de blik op de toekomst van Love4Beer wel een stappenplan ontwikkeld? Zo wel dan wel niet, wat is uw keuze geweest om dit nu wel of niet uit te voeren?

Er is nu zeker een stappenplan ontwikkeld, omdat je toch bepaalde doelen voor jezelf moet stellen om de webwinkel tot een succes te maken. Dat is ook precies de reden waarom er uiteindelijk toch een stappenplan is gemaakt.

Merk je dat bepaalde bieren het beter doen dan anderen? Wat valt op aan het verkoop gedurende het jaar?

Vooral de Mongozo fruitbieren doen het ontzettend goed. Bij fruitbier denkt iedereen natuurlijk aan een warme zomerdag, maar het drinken van deze bieren gaat ook in de winter prima. Dat kan ik uit eigen ervaring zeggen!

Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Heb je ambitie om verder te groeien?

Ik wil uiteindelijk het assortiment steeds verder uitbreiden en het aantal verkopen per week laten groeien. Het uiteindelijke doel blijft natuurlijk om de webwinkel winstgevend te maken!

Heb je zelf verder nog iets toe te voegen?

Voor de beginnende webwinkeliers wil ik wel een tip geven: houdt, zeker in het eerste jaar, je doelstellingen realistisch en raak niet in paniek met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. Ik denk dat ik voor meerdere webwinkeliers spreek dat zoekmachine optimalisatie krankzinnig veel en saai werk is, maar al je energie die je daarin stopt gaat zich uiteindelijk terug betalen. Geef jezelf (en Google) dus de tijd!