Skip to content

Blog

Relaties opbouwen met klanten dankzij de popcultuur

webshop popcultuur
8414
1

Een groot aantal online klanten behoren tot de doelgroep: millennials, een steeds belangrijker wordende bevolkingsgroep. Als (digitale) ondernemer wil je deze klanten naar je webwinkel aantrekken om zo je omzet en winst te vergroten, maar je wil ook een duurzame relatie met hen opbouwen. Het is niet voldoende om strategieën te gebruiken om online klanten aan te trekken, je zult ook manieren moeten vinden om hun vertrouwen te winnen en hen loyaal te maken aan jouw merk. Is de popcultuur wellicht iets voor jou?

Het belangrijkste is dat jouw publiek jouw merk moet kunnen herkennen, zo bouw je een band met hen op. Een van de beste technieken die door professionele e-commerce bureaus wordt gebruikt, is het gebruik van popcultuur in hun marketingstrategie.

Hoe gebruik je de popcultuur in jouw marketing? 

Als we aan marketing denken, stellen we ons meteen voor dat merken het beste verkooppraatje van hun producten en diensten maken. Maar merken moeten niet alleen maar over zichzelf praten. Er zijn veel meer dingen die je kan bespreken, en daar komt de popcultuur in beeld. Popcultuur gaat over trending topics, en onderwerpen waar veel mensen het over hebben. Zo kan je jouw merk associëren met veel populaire onderwerpen vanuit films, tv, muziek, sport enz. Op sociale media vinden gesprekken in realtime plaats. Hierdoor ontstaan er veel kansen om in contact te raken met jouw doelgroep.

Maar hoe pas je als webshop popcultuur nou toe in jouw marketingstrategie? Een aantal tips:

  • Het gebruiken van een ‘viral trend’

trending popcultuur

Een ‘viral trend’ is een trend die in korte tijd verspreid en gedeeld worden onder miljoenen mensen online. Om mensen naar jouw webwinkel te krijgen, kan je een viral trend gebruiken die op dat moment op het hoogtepunt van zijn populariteit is. Een goed voorbeeld van een viral trend is ‘Game of Thrones’, een televisieserie die in korte tijd enorme populariteit verkreeg op social media en het internet in het algemeen. Zo gebruikte winkelketen H&M deze trend bijvoorbeeld in een design op hun T-shirts.

  • Hou in je gedachten wie jouw klanten zijn

Dit betekent natuurlijk niet dat je nu gelijk naar je computer moet rennen om iets over ‘Game of Thrones’ te posten – het is namelijk wel belangrijk dat je een trend kiest die past bij de demografie van jouw klanten. Het implementeren van huidige popcultuur trends zal zorgen voor meer success bij jouw specifieke demografie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan die-hard fans (Stars Wars liefhebbers/ Harry Potter fandom) of bepaalde leeftijdsgroepen. Hierdoor kan je je relatie met jouw klanten (op afstand) verdiepen.

  • Post op het juiste moment

Er zijn exacte uren wanneer er meer mensen online zijn en actief zijn op hun social media profielen. Een voorbeeld hiervan is dat de meeste Twittergebruikers bijvoorbeeld online zijn tussen 14.00 en 23.00.

Waarom popcultuur gebruiken om relaties met klanten op te bouwen?

Klanten zijn op zoek naar echte en authentieke dingen in de merken waar ze van houden. Door gebruik van populaire cultuur kom je losser over en laat je zien dat je niet al te serieus bent.

Je bent leuk en herkenbaar. Je denkt niet altijd na over “hoe je klanten kunt aantrekken om je product online te kopen?” Integendeel, jouw focus ligt op het opbouwen van relaties met hen. Je geeft jouw doelpubliek het gevoel dat je merk een merk is dat ze kunnen vertrouwen en waarmee ze zich kunnen identificeren.

Dit betekent echter niet dat je jouw merk een nieuwe set van waarden krijgt en een verschillende rol tot zich neemt. Jouw publiek zal nieuwsgierig zijn van wat er in jouw bedrijf gebeurt. Het gebruik van popcultuur gaat veel verder dan enkele leuke posts met memes of kattenvideo’s. Op de juiste manier communiceren en het strategisch gebruik van de trends die vasthangen aan de popcultuur gaat uiteindelijk de band met jouw publiek bepalen.

Jouw doel vanuit een business-standpunt behalen is waar het uiteindelijk om draait. Om dit te bereiken, moet je ervoor zorgen dat je klanten iets waardevols biedt. Dit is de reden waarom je tijd investeert in het opbouwen van vertrouwen. Als je het goed doet, krijg je trouwe klanten die jarenlang bij je blijven.

Conclusie

Als je popcultuur wil gebruiken in je marketingstrategie of social media-engagement, zorg er dan voor dat je de trends begrijpt. Zorg voor een uitstekend onderzoeksteam dat trends, nieuws en andere informatie kan identificeren om de juiste doelgroep aan te trekken. Succes :)!

 

Dit bericht is een gastblogbericht.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn