Vortress: Een onderbroeken merk dat gaat voor zo duurzaam mogelijk

webshop onderbroeken

Een onderbroek duurzaam? Bij duurzaam denken de meeste mensen nou niet gelijk aan een onderbroek. Frank en zijn twee broers, de eigenaars van de webshop Vortress, gaan toch écht voor een zo duurzaam mogelijke onderbroek. Hoe zij hierop kwamen? Dát vertelt Frank je in dit blogbericht.

Hoe kom je er op om een duurzame onderbroek te verkopen?

We kochten altijd onze boxershorts bij kleding, je gaat vrijwel nooit echt naar de stad voor ‘alleen’ een paar boxershorts. Maar daarin merkten we wel dat de boxershorts die werden aangeboden, of heel duur waren en relatief snel kapot gingen of dat het al hele goedkope waren waarin de gaten er ook al vrij snel inzaten. Daarom hebben we toen samen gezegd; laten we gewoon eens uitzoeken wat de verschillen zijn en of er leveranciers zijn die goede sterkte boxershorts kunnen leveren.

Wat maakt jullie boxershort dan zo duurzaam?

webshop ondergoed vortressIn de meeste boxershorts zit 180 gram aan katoen per boxershort, wij gebruiken hiervoor 200 gram katoen per boxer. Dit betekent dat onze boxershorts net iets dikker en zachter qua stof zijn. En dus ook een langere levensduur hebben dan de meeste andere boxershorts. Ik wil niet zeggen dat we hier uniek in zijn, maar de meeste websites weergeven dit helemaal niet en dit willen wij toch wel toe voegen aan de productpagina. Ook heeft onze producent een Oeko-Tex Certificaat. Dit komt uit Zwitserland en met dit certificaat geef je aan dat alle processen die jij doet, duurzaam zijn. Dus gebruik van goed katoen en goed elastaan. Kortom, een duurzame manier van in elkaar zetten van een productieproces. Maar niet alleen ons productieproces is duurzaam, omdat onze orders nog vrij lokaal zijn, bezorgen wij onze orders hoogstpersoonlijk op de fiets. Persoonlijker kan het niet toch? Wanneer we nog meer groeien, zal de eerste stap ook zijn om gebruik te maken van fietskoeriers, om het zo duurzaam mogelijk te houden. We willen eigenlijk steeds meer toewerken naar een duurzame methode voor een eerlijke prijs.

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat op een eerlijke manier onze onderkleding geproduceerd wordt. Zowel ontwerp, productie als uitlevering proberen wij zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Zo betalen wij eerlijke prijzen bij onze producenten en dragen wij bij aan een schoner milieu. Op deze manier komt onze merknaam positief tot uiting waar mensen zich graag mee identificeren.

Vanuit eigen behoefte een bedrijf starten, gaaf hoor! Hoe pak je dat aan?

Eerst zijn er natuurlijk een heleboel administratieve dingen die geregeld moeten worden. Ook het uitzoeken van producenten en leveranciers. Toen we alles hadden uitgezocht en klaar waren om te produceren moest er natuurlijk ook nog een naam komen. De naam hebben we eigenlijk vrij snel bedacht.

Waar Vortress voor staat? Dat is wel grappig. Onze achternaam is Vreeburg. We hebben het laatste stukje van onze achternaam veranderd naar fort, wat dan in het Engels Fortress is. De F hebben we veranderd in een V van Vreeburg. Het logo is een fort, de burcht en daarin dan een V. We wilden het idee van de burcht er in houden, maar het moest wel luxe uitstralen. Met de basis illustrator skills hebben we dit gemaakt, en dus ook niet uitbesteed.

Tja en dan is het zo ver. Je website staat live. Omdat Vortress nog redelijk nieuw is werken we hiernaast alle drie nog elders. De eerste maanden hebben we het gewoon op zijn beloop gelaten. Van weinig bekendheid ga je langzaam naar steeds meer. We proberen onze online zichtbaarheid te vergroten op internet en dan vooral op Facebook en Instagram. Wel ‘ff een grappig feitje, eerst was onze doelgroep erg breed, eigenlijk alle mannen tussen de 18-65 jaar, maar we zagen in onze bestellingen terug dat veel orders toch wel van ambachtslieden kwamen. Bouwvakkers, hoveniers, elektriciens, dat soort vakmanschappen. Vandaar dat we hebben besloten hier meer de focus op te leggen en ook gerichter te adverteren. Het is niet zo dat alleen maar ambachtslieden onze boxershorts dragen natuurlijk, maar we willen wel uitstralen dat je met onze boxershorts elke klus tot een succes brengt!

Langzaam krijgt je webwinkel steeds meer naamsbekendheid. Op een gegeven moment tipte een oud-collega en andere webwinkeleigenaar dat we het beste eens konden kijken naar een Webwinkelkeurmerk. Zo zijn we bij WebwinkelKeur terecht gekomen!

Wat gaf de doorslag dat jullie voor WebwinkelKeur hebben gekozen?

We zijn ons natuurlijk van te voren wel eerst gaan inlezen. Hoezo zorgt een keurmerk voor meer naamsbekendheid en betrouwbaarheid? De doorslag is eigenlijk geweest dat een oud-collega ook lid van jullie is en aangaf op deze manier meer naamsbekendheid te hebben gekregen.

vortress-underwear-frank-vreeburgEen keurmerk op je website staat professioneel, straalt betrouwbaarheid uit en zorgt ervoor dat er toch wel veilig geshopt kan worden en dat je dus ook niet in een onbeveiligde betaalomgeving zit. Zeg nou eerlijk, als je zelf shopt, lees je ook eerst reviews voordat je een aankoop doet.

Heel eerlijk, de eerste maanden hebben we niets met het lidmaatschap gedaan. We zijn lid geworden in 2018, maar als beginnend ondernemer weet je ook nog niet precies waarop je moet letten, waar je aan moet voldoen en hoe je het meeste uit je lidmaatschap kan halen.

Volgens mij zijn we in 2019 pas begonnen om actief te reageren op elke review. Wij vinden het wel belangrijk om te reageren op zowel de goede als de slechte reviews. Afgelopen kerst hadden we wel even een trots momentje; toen hebben we onze 100e review verzameld.

Jullie wilden meer uit het keurmerk halen, hoe deden jullie dat?

We zijn begonnen met een start-pakket, maar wilden graag onze uitnodigingsmails gaan personaliseren. Dit maakt de uitnodiging toch persoonlijk en dit kon niet met een start-pakket, vandaar dat we toen hebben besloten over te stappen naar plus-pakket. Ook vonden we het prettig dat je de uitnodigingsmails via je eigen e-mailadres kan versturen en zijn wij erg blij met de telefoonservice die jullie bieden. Dit moeten wij nog activeren, maar het komt een stuk professioneler over dan dat er een mobiel nummer op de website staat, erg fijn dus dat je dan een 085-nummer kunt afnemen dat doorschakelt. Dit zullen we dan ook zeker op korte termijn willen doorvoeren.

Dat stapje extra zetten om het persoonlijk te maken en om de klant aandacht te geven vinden wij wel belangrijk. Een persoonlijke uitnodigingstekst, reageren op alle reviews, maar zo kan een klant ook een boodschap achterlaten bij zijn/haar bestelling als het voor iemand anders is, deze boodschap schrijven wij dan zelf op het kaartje.

Om te laten zien wie de mensen achter Vortress zijn, hebben wij ook geprobeerd onze profielpagina bij WebwinkelKeur zo persoonlijk mogelijk te maken. Foto’s van onszelf toegevoegd, een profielbeschrijving van Vortress gegeven en het manifest ondertekend.

Denk je als lezer huh? Wat? Een eigen profielpagina en manifest? Je profielpagina is je visitekaartje van je webwinkel en het eerste dat klanten bekijken wanneer ze reviews van je gaan lezen. Hierin kun je dus net dat beetje extra meer vertrouwen kweken bij je klanten. Nog redelijk recent hebben wij een nieuwe optie toegevoegd, namelijk het ondertekenen van het manifest ‘Hart voor de zaak’, hiermee laat jij zien dat je gaat voor goed ondernemerschap.

manifest vortress
Het manifest van Vortress

Hebben jullie nog een leuke afsluiter :)?

Als afsluitertje even een leuk feitje.. hoe lang denk je dat een onderbroek mee hoort te gaan? Wij hadden geen flauw idee. Afhankelijk van hoe je ‘m draagt en hoe vaak je ‘m draagt, heeft een onderbroek een levensduur van zo’n 3-6 maanden.