Waarom bestaat jouw webwinkel?

Je hebt een webwinkel of wilt er binnenkort één beginnen, maar waarom eigenlijk? Als ik deze vraag stel aan veel webwinkeliers dan is het antwoord vaak dat hen de vrijheid van het ondernemen aansprak of dat ze een kans zagen. Allemaal heel belangrijke zaken, zo ben ik ook ooit voor mijzelf begonnen omdat de vrijheid van het ondernemen me aansprak.

Toch is dit een antwoord op de vraag waarom jij onderneemt en niet waarom jouw webwinkel bestaat. Als bedrijf moet je namelijk ook een doel hebben, dit kan los staan van jouw persoonlijke motivatie.

Het doel van jouw bedrijf

Grotere bedrijven formuleren een missie, het is wat alle medewerkers met elkaar verbindt. Een gezamenlijk doel welk elke medewerker hoog in het vaandel heeft staan. Zo formuleert Google haar doel als “..het u zo gemakkelijk mogelijk te maken de informatie te vinden die u nodig heeft..”. Een andere internetgigant genaamd Facebook definieert haar missie als “..give people the power to share and make the world more open and connected..”.

Nu snappen we dat jij geen honderden persoonsleden hebt, toch is het belangrijk om na te denken over de missie van jouw webwinkel. Dit hoeft echt geen enorm doel te zijn, zo kun je als verkoper van kinderkleding als doel hebben “…hippe kinderkleding te verkopen voor een betaalbare prijs…” of “…de mooiste meisjeskleding met de beste klantenservice…” of “…exclusieve kinderkleding verkopen die je nergens anders vindt…”.  Zo’n doel voor jezelf formuleren helpt je te focussen. Is je doel betaalbare kinderkleding verkopen, dan hoef je bijvoorbeeld niet de duurste sportschoenen aan te bieden. Wil je de beste klantenservice, dan moet je daarin ook wat verder gaan dan concurrenten en is alleen e-mails vriendelijk beantwoorden niet voldoende. Een doel stellen voor je bedrijf helpt je om na te denken over wat voor bedrijf je wilt worden en daarop kun je ook je keuzes baseren.

Waarom, hoe, wat

Al decennia lang hebben bedrijven doelen en visies. Het is één van de eerste dingen die ik leerde tijdens mijn opleiding bedrijfskunde. Toch zijn er maar weinig bedrijven die echt starten bij het waarom. Om goed te begrijpen wat ik daarmee bedoel raad ik je aan om onderstaande video te bekijken. Het kost 5 minuten, maar geeft je echt een nieuwe manier van kijken naar jouw bedrijf.

De gouden cirkel van Simon Sinek (zie ook video)
De gouden cirkel van Simon Sinek (zie ook video)

Tip: Video Start With Why (TED Talk Simon Sinek)

Het waarom van WebwinkelKeur

Ook bij WebwinkelKeur hebben we een doel. Dit hebben we zelfs samengevat in een manifest. De basis hiervan is dat wij de (e-commerce)wereld vooruit willen helpen en willen innoveren. Dit doen we door transparantie te bieden rondom betrouwbaarheid en door onze leden te helpen succesvol te worden. Hoe we dit doen is hoofdzakelijk door 3 onderdelen:

1. We maken online winkelen veilig(er)
  2. Wij helpen onze leden succesvol te worden
  3. Wij helpen jou zoals we zelf ook graag geholpen willen worden

Alles wat we doen volgt vervolgens uit deze 3 zaken. Dit helpt ons te focussen op de dingen die we belangrijk vinden.

Waarom bestaat jouw webwinkel?

We moedigen je aan om eens goed na te denken over jouw missie en een antwoord te vinden op de waarom-vraag. Op zoek naar wat inspiratie, bekijk bijvoorbeeld eens het manifesto van WebwinkelKeur lid BB-Chum.