We doen het toch allemaal? Zoeken!

We zijn gewend geraakt aan het zoeken op internet. Dit kan via de zoekmachine van Google maar ook op een webwinkel. We zijn er helemaal aan gewend geraakt. Eigenlijk alles wat ons bezig houdt zoeken we op. Of zaken waar we interesse in hebben. Dit laatste is voor elke webshop eigenaar heel interessant.

Waar zoekt jouw klant binnen je webwinkel op?

In het vorige blog over de zoekfunctie op jouw webshop werd het al benoemd. Je kunt in Google Analytics zien waar jouw bezoekers op zoeken. Dit doe je door in Google Analytics naar ‘beheer’ te gaan en dan klik je rechts op ‘instellingen weergeven’.

Zoekopdrachten op de site bijhouden zet je dan op ja. Daaronder voeg je de queryparameter in. Deze achterhaal je door op je eigen site een zoekopdracht te doen. Je pakt dan de gegevens die in de url tussen de eerste ‘?’ en ‘=’ staan. In ons geval is dat een q.

zoekopdrachten
Instellingen voor zoekopdrachten

Je kunt nu je zoekopdrachten op je website analyseren in Google Analytics. Bij Rapportage -> Gedrag -> Zoekopdrachten op site -> Overzicht krijg je het gehele overzicht te zien. Met deze informatie kun jij achterhalen waar je bezoekers naar op zoek zijn. Met deze gegevens kun jij de website zo inrichten dat de bezoekers meteen zien wat ze nodig hebben. Zoeken ze vaak op ‘gekleurde sokken’ maar heb je hier geen landingspagina voor? Dan kun je deze hier voor aanmaken. Hierdoor word jij nog relevanter voor je bezoekers. Hoe relevanter hoe meer conversies.

Hoe komt de klant op jouw website?

Door jouw website goed te koppelen met de Search Console kun jij jezelf voorzien van heel veel informatie. In de Search Console kun je jouw website toevoegen en verifiëren. Zo kan Google zien dat jij de eigenaar bent van de website. Voor de verschillende CMS systemen is deze verificatie anders. Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan kun je contact met mij opnemen.

Als je in de Google Search Console naar Zoekverkeer -> Zoekanalyse gaat en bovenin ‘Klikken’, ‘Vertoningen’, ‘CTR’ en ‘Positie’ aanvinkt krijg je een overzicht zoals hieronder.

zoekresultaten
zoekresultaten van sokken.nl

Je krijgt dan een overzicht met alle zoekwoorden waarop je bent vertoond in Google. Hoe vaak er op je resultaat geklikt is. Hoe vaak er procentueel naar jou doorgeklikt is ten opzichte van een vertoning. En je krijgt de gemiddelde positie in de zoekresultaten.

Met deze informatie kun jij je website nog aantrekkelijker maken. Hierin is het belangrijk dat je al deze gegevens goed aan elkaar koppelt. Voor woorden waar je nu al goed op gevonden wordt is het zaak om je gemiddelde positie zo hoog mogelijk te maken. Hierdoor word je vaker vertoond en is de kans op een klik groter. Daaraan gekoppeld zorg je voor een hogere CTR door je title tag en meta tag zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Daarnaast zie je nog zoekwoorden waar jij op vertoond bent. Staan hier zoekwoorden tussen waar jij zelf helemaal niet aan gedacht hebt? Zorg dat je die pagina’s optimaliseert zodat je op die woorden ook beter gevonden wordt. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden.

Meer bezoekers en meer conversies

Met deze inzichten kun jij je webshop nog relevanter maken met meer bezoekers en conversies. Je krijgt veel informatie over het zoekgedrag van jouw potentiële klanten. Speel hier goed op in en maak van jouw webshop een nog groter succes!