Professionele webshop laten maken, wat kost dat?

webshop starten beginnen kosten

Een webshop laten maken brengt een complex verhaal met zich mee. Je krijgt met veel onderdelen te maken zoals het budget, keuze van content management systeem (CMS), design en aanvullende kosten van onder andere online marketing. Het is voor jou dan belangrijk aan wat voor soort kosten je kan denken bij de webshop die jij uiteindelijk laat bouwen. De kosten van een webshop variëren aan de hand van de complexiteit, zo kan één webshop €1.000 kosten en de andere webshop €5.000 of soms wel €10.000. Wil je weten hoe dit komt? Lees verder dan geef ik jou de handleiding die je nodig hebt.

1. Webshop bouwen stappenplan

Voor het bouwen van de webshop hebben wij een lijst samengevat waar je rekening mee kan houden. Het stappenplan kan je gaan gebruiken bij onder andere controleren van offertes.

1.2 Wat is je budget?

Het bepalen van je budget is een belangrijke stap. Zoals ik al eerder vermeld had zijn er verschillende soorten webshops en is je budget afhankelijk van wat voor soort webshop je krijgt. Vergelijk een webshop laten bouwen met het kopen van een woning. Je hebt een verschil tussen een appartement, eengezinswoning en een villa. Dit heb je uiteindelijk ook in de keuze van een webshop.

1.3 Freelance webdesigner of webbureau?

Je kan door verschillende partijen jouw webshop laten bouwen. Je kan namelijk naar een freelance webdesigner of naar een multidisciplinair webbureau gaan. Hier komt weer het kopje budget naar voren.

De freelance webdesigner kan jouw webshop snel in elkaar hebben staan. Het nadeel van een freelancer is dat de kennis vaak algemeen is. Freelance Webdesigners zijn allrounders en weten van alles een beetje. De kosten liggen bij een professionele webdesigner vaak rond de €3.000.

Webbureaus beschikken over een multidisciplinair team. Jouw webshop wordt dan door verschillende specialisten gemaakt. Iedere specialist heeft dan zijn eigen taak, van design en online marketing tot php programmeren. De bouw van de webshop kan langer duren dan bij een freelancer, het gaat dan over meerdere schijven. Bij een webbureau moet je denken aan een prijsrange van €3.000 tot €5.000 voor gemiddelde webshop.

1.4 Template of maatwerk webdesign?

De webshops die met een template gemaakt worden, zijn goedkoper dan webshops door middel van maatwerk gemaakt worden. Dit komt omdat er bij een template al voor ingesteld thema is. Dit thema kan helemaal aangepast worden aan jouw wensen voor de webshop, denk hierbij aan een prijs van €3.000. Mocht je gaan voor een basis template met WooCommerce, gaat dit rond de €1.500 kosten.

Maatwerk is aan te raden bij een grote webshop. Denk hierbij aan een webshop met meer dan 1.000 artikelen. De webshop wordt bij maatwerk helemaal vanaf begin af aan gebouwd en kan naar alle wensen worden aangepast. Hier zit veel tijd in en daarom is een maatwerk webshop, in de meeste gevallen, duurder dan een template. De prijzen voor een maatwerk webshop beginnen vanaf €5.000.

1.5 Welk CMS past bij jouw webshop?

Het CMS waar jouw webshop op komt te draaien is voor de prijs ook een belangrijk onderdeel. Zo zijn er voor ieder CMS ‘beperkingen’ met betrekking tot artikelen en mogelijkheden. Jouw webshop kan op één van de volgende CMS komen te staan:

1.5.1 WordPress WooCommerce

WooCommerce is de meest gebruikte eCommerce module van WordPress. Het is vrij eenvoudig in gebruik en je kan er relatief veel mee. De mogelijkheden van WooCommerce zijn genoeg voor een relatief kleine webshop. Het is een goed CMS tot 1.000 artikelen.

Voordelen:

• Marketing en communicatie middelen.
      • Uitbreidingsmogelijkheden.
      • Koppelingsmogelijkheden.

Nadelen:

• Updates zijn niet altijd getest.
      • AVG in verband met Amerikaanse focus.
      • Problemen zelf oplossen.

voordelen nadelen WordPress WooCommerce webshop

1.5.2 Magento webshop

Magento is de meest voorkomende webshop module bij grote webshops. Het is mogelijk om bij Magento meerdere webshops te beheren vanuit één omgeving. Daarnaast kan de webshop eenvoudig gebouwd worden voor verschillende talen en voor meerdere landen. Magento is aantrekkelijk bij grote webshops vanaf 1.000+ producten.

Voordelen:

• Volledig eigenaar.
      • Uitbreidingsmogelijkheden.
      • Google vriendelijk.
      • Gefocused op webshops.

Nadelen:

• Specifieke kennis vereist.
      • Prijzen.
      • Technische kennis.
      • Hosting capaciteit.

voordelen nadelen Magento webshop

1.5.3 Webwinkel met Lightspeed

Het laatste CMS is Lightspeed, dit is een eenvoudig CMS die iedereen kan gebruiken en aanpassen. Het CMS biedt vele marketing opties voor de bezoekers. De kosten voor Lightspeed zijn per maand en beperkt tot een X aantal producten die je kan verkopen, dit kan je uitbreiden tegen een vergoeding. Het startpakket (maximaal 250 producten) kost 49,- per maand en het grootste pakket 189,- per maand.

Voordelen:

• Eenvoudig in gebruik.
      • Geen technische kennis nodig.
      • Koppelingsmogelijkheden.

Nadelen:

• Mogelijkheden zijn beperkt.
      • Doorontwikkeling is erg duur.
      • Maandelijkse kosten.
      • Niet Google vriendelijk.

voordelen nadelen LightSpeed webshop

2. Bijkomende kosten voor een webshop

Voor een webshop heb je ook de standaard kosten die je ook voor je webshop hebt. Denk hierbij aan jouw domein, webhosting, onderhoud, webshopbeheer, online marketing en eventueel doorontwikkelen. Deze bijkomende kosten kunnen snel oplopen zonder dat je het week. Hier som ik de kosten bijkomende kosten van een webshop op:

2.1 Domein kosten

De domein van jouw webshop is het belangrijkste onderdeel. De kosten van een domein zijn niet al te hoog, je betaald gemiddeld €10 per jaar.

*Belangrijk! Houd er rekening mee dat je automatisch je domein betaald. Anders kan het voorkomen dat je geen domein meer hebt.

2.2 Hosting kosten

Hosting kosten kan variëren tussen €15 tot €1.200 per jaar. Dit heeft gedeeltelijk te maken met hoeveel je uit wil geven voor goede hosting en welk CMS je van plan ben om te gebruiken.

Het is aan te raden om voor webshops te zoeken naar E-commerce hosting. Voor E-commerce hosting ben je ongeveer €150 tot €500 per jaar kwijt. Als je een grote Magento webshop heb, is het verstandig om een beheerde webhosting aan te schaffen.

2.3 CMS keuze

De keuze voor het CMS is natuurlijk al voorbij gekomen en heeft invloed op eventuele bijkomende kosten.

De bijkomende kosten voor Lightspeed:

• Lightspeed heeft maandelijkse kosten.
    • Betaling voor uitbreiding.

De bijkomende kosten voor Magento:

• Voor elke module of koppeling moet er developer ingehuurd worden.
    • Technische veranderingen.
    • Hosting.

Bijkomende kosten voor WordPress:

• Premium plugins.
    • Extra functies WooCommerce.

2.4 Webshop onderhoud

Jouw webshop moet regelmatig onderhouden worden om de prestaties te garanderen. Zo komen er regelmatig beveiligingsupdates of updates van plugins.
Als een webshop namelijk niet onderhouden wordt, brengt dit gevaren met zich mee voor jou en de klant. Uiteindelijk kan een niet up-to-date webshop slechter ranken in Google.

Mocht je geen technische kennis hebben, zijn hier kosten aan verbonden. Voor onderhoud zijn er speciale bedrijven met onderhoudspakketten. De onderhoudspakketten, van bijvoorbeeld WordPress, variëren van €180 tot €720 per jaar.

2.5 Webshopbeheer

Webshopbeheer is bij iedere webshop noodzakelijk. Regelmatig zijn er bijvoorbeeld acties of moeten er artikelen aangepast worden. Als er foutieve informatie op de webshop staat, kan dit ook geld kosten. Daarnaast moet er ook iemand zijn om alle order af te handelen.

Het wordt vaak vergeten, maar uiteindelijk gaat er in webshopbeheer veel tijd zitten. Als je hier geen tijd voor hebt, moet er iemand voor ingehuurd worden of moet er iemand aangenomen worden.

2.6 Betaalde functionaliteiten

Voor sommige webshops zijn er betaalde functionaliteiten. Voorbeeld hiervan is Mailchimp voor e-mail marketing. De kosten kunnen zijn voor plugins, thema’s of eventuele koppelingen. Deze prijzen kunnen variëren van €0 tot €2.000, dit is afhankelijk van het CMS.

2.7 Online marketing

Online marketing / branding is een vak apart. Niet iedereen heeft de kennis van online marketing die nodig is om een webshop goed te laten ranken. Hiervoor kan je een online marketing specialist inhuren. De kosten van een online marketing specialist zijn tussen de €70 en €150. Tevens kun je kiezen om een webshop keurmerk en reviews te nemen voor jouw webshop. Door je vertrouwen online te vergroten, kun je je webshop omzet verhogen.

2.8 Doorontwikkeling

Ik ga maar met de deur in huis vallen, een webshop is nooit klaar. Met het doorontwikkelen van je webshop blijf je je concurrentie altijd voor. Voor het doorontwikkelen van je webshop is het handig om te weten wat de ontwikkelingen zijn. Dan is het bijvoorbeeld verstandig om een webbureau of online marketeer in te schakelen om te kijken welke ontwikkelingen op jouw webshop toegepast kunnen worden.

3. Investeren in een professionele webshop

Al met al in een webshop een grote investering waar je goed over na moet denken. Het is dan ook verstandig om deze handleiding naast een aantal offertes te houden om zodoende een duidelijk beeld te krijgen hoe jouw webshop moet gaan worden. Vraag meerdere offertes aan en vergelijk ze met elkaar. De kosten van een webshop variëren enorm en kijk daarom van te voren wat je wil bereiken met je webshop. Wie wil je aanspreken en hoeveel producten wil je gaan verkopen. Uiteindelijk kom je op het perfecte plaatje en kan je beginnen aan een nieuw avontuur, jouw (nieuwe) webshop!

Goed artikel. Ik heb, juist in het begin getwijfeld over deze kostenpost. Ik geloof dat het in veel gevallen wel waard is om een webshop te laten ontwikkelen, echter heb ik er zelfs voor gekozen om alles hierover te leren en zelfstandig mijn webshop te maken.

Hierdoor kan ik de shop ook aanpassen wat ik wil, en echt veel dommer wordt je er niet van. 😉 Door het zelf maken van de webshop voelt het als meer erkenning wanneer de sales binnenkomen, en geeft mij extra motivatie omdat ik hem zelf gebouwd heb.

Leuk artikel, zeker leuk te lezen dat ik voor mij nog steeds de juiste keuze blijk gemaakt te hebben met magento. Vindt wel de kosten die genoemd worden, zeker voor magento, aan de lage kant zijn. Natuurlijk kost een basis shop niet veel maar wil je een beetje uitbreiden loopt het erg snel op. Ik doe het meeste zelf (alleen template basis niet) zoals extensie modules installeren en instellen maar mijn shop loopt al richting de 20k.
Dit is veel geld maar de vrijheid die ik heb met magento is het me waard maar mensen die niet iets zelf kunnen doen moeten er ver van blijven is mijn mening. Kosten zijn hoog om het te laten doen en wat nog veel erger is er zijn zo veel cowboys die service aanbieden maar die als het even iets moeilijker wordt geen idee hebben wat ze doen. Zo zijn er ook magento bouwers (de goedkopere) die je een webshop bieden met illegale licenties of eigenlijk geen licenties maar gewoon gecopiëerde software leveren. (zelf mee gemaakt en daarmee kan je veel problemen mee krijgen)

Tip van de dag: Verdiep je zelf in de techniek van je shop, zoals Richard ook zegt je wordt er niet dommer van en geeft veel voldoening!

Beste Michael,

Dat is een zeer waardevolle tip voor jouw collega webshophouders. Leuk om te lezen dat je zo tevreden bent en bedankt voor jouw bijdrage.

Groet, Asoka

Goed artikel waarin de kosten duidelijk naar voren komen. Als je gaat starten en wilt kennismaken met het online verkopen dan zou ik open software zoals Magento zeker afraden. Zoals te lezen is in het artikel ben je duizenden euro’s kwijt aan het ontwerp en allerlei functies die je graag zou willen hebben. ook kun je dit meestal niet zelf en moet je dit uitbesteden. En dat als je nog niet eens weet wat je met je webwinkel de komende jaren gaat verdienen of dat het überhaupt gaat lukken . Een winstgevende webwinkel opzetten valt vandaag de dag niet mee.

Als je dus niet de nieuwe Bol.com wilt worden maar wel graag een webwinkel zou willen beginnen, dan raadt ik een ieder een SaaS oplossing aan. Hier kun je eenvoudig zelf een webwinkel maken. Er zijn diverse aanbieders op de markt. Zelf gebruik ik CCVchop. Voor 44,95 per maand heb je talloze functies en kun je 15000 artikelen plaatsen.

Dit is een heel goed artikel! Men hoort te weten welke voordelen en nadelen elk CMS heeft zodat men weet waaraan ze toe zijn. Zo weet men precies voor welke ze moeten kiezen.

heb sinds 1 maand nu een webshop en heb deze naar alle tevredenheid laten maken tegen een hele goede prijs.
Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is dat als er 1 of meerdere producten verkocht worden is een paar procent moet betalen per verkoop? is dit gebruikelijk? kan hier niets over terug vinden

Goedemorgen Joy,

Dank voor je reactie. Het klinkt alsof je een overeenkomst bent aangegaan waarbij de webbouwer wil dat jij bijvoorbeeld 1% per verkoop uitbetaald aan de bouwer. Klopt dat? Normaal gesproken is dit vaak een vast bedrag. Dit zou natuurlijk anders kunnen zijn op het moment dat je nog een bepaalde relatie hebt met de webbouwer en zij dicht bij je bedrijf zitten.