Waarom webwinkels niet aan alle regels voldoen

Niet elke webwinkel wordt door ons goedgekeurd en dat is maar goed ook! Circa 70% van onze aanmeldingen voldoet namelijk niet aan alle wettelijke regels. Deze webwinkels helpen we graag, elke webwinkel zou immers netjes aan de Nederlandse wet moeten voldoen. Toch lijken veel webwinkels moeite te hebben om alle noodzakelijke aanpassingen te doen.

Na het ontvangen van een afkeuring krijgt elke webwinkel de tijd om alsnog door ons goedgekeurd te worden. Niet van elke webwinkel krijgen we echter een verzoek tot herkeuring. Vandaar dat we enige tijd geleden een deel van deze webwinkels benaderd hebben om te onderzoeken wat de redenen zijn om de aanpassingen niet uit te voeren. Zo kunnen we bekijken of onze uitleg beter kan of achterhalen om wat voor reden webwinkels niet kunnen of willen voldoen aan deze eisen.

aanmeldingsproces
Stichting WebwinkelKeur vraagt zich af.. Wat zijn de redenen om het aanmeldingsproces niet af te ronden?

Met de input welke wij van de webwinkels hierover hebben ontvangen kunnen we onze processen verbeteren. Dit kan vervolgens resulteren in een verbeterd keurmerk. Tevens hebben wij op basis van de resultaten kunnen analyseren waar winkeliers het meest mee lopen te worstelen. Hiermee kunnen wij als keurmerk inspelen op de problemen die winkeliers ervaren tijdens het aanmeldproces of problemen in de Nederlandse wetgeving in het algemeen. Tevens heeft het inzicht gegenereerd in de redenen achter het stoppen met het aanvragen van het keurmerk.

Gebleken is namelijk dat de voornaamste redenen voor webwinkels om het aanmeldingsproces niet af te ronden, voornamelijk tijd, kennis en uitbesteding zijn. Veel winkeliers gaven aan nog niet toegekomen te zijn aan het aanpassen van de website conform onze eisen. Een deel van de winkeliers gaf aan nog niet zover te zijn, waar anderen hebben aangegeven nog aan het ontwikkelen zijn. Relatief veel winkeliers besteden het updaten van hun website aan derden. Zij zijn hierdoor afhankelijk. Dit kost eveneens tijd, gezien het feit dat communicatie, verschil in prioriteit en aanpassingen in het geding zijn.

Toch is het belangrijk om te voldoen aan de gestelde eisen, in de meeste gevallen voldoet een webwinkel die niet aan onze voorwaarden voldoet, namelijk niet aan de wet. De ACM heeft al aangegeven strenger te zullen controleren. Het is slechts een kwestie van tijd totdat de ACM ook boetes zal uitdelen. Daarmee kan wachten met aanpassingen dus duurder uitpakken dan het uitvoeren van wijzigingen door een programmeur.

Slechts enkele winkeliers hebben aangegeven niet te willen voldoen aan de gestelde eisen door webwinkelkeur. Te denken valt aan het plaatsen van een telefoonnummer of het nog ontbreken van een internationale focus van ons keurmerk. Laatst genoemde heeft nu een uitkomst met ons EMOTA keurmerk.

Notitie, 18 december 2019: EMOTA stopt met bestaan vanaf 1 januari 2020. Alternatief voor het Europese keurmerk: ValuedShops.

Daarnaast waren enkele webwinkels in de periode van dit onderzoek gestopt. Zo’n 17% van de webwinkels heeft kort na onze benadering vooralsnog een herkeuring aangevraagd.

Webwinkels die in het verleden zijn afgekeurd zijn trouwens nog altijd in staat om aanpassingen door te voeren op de destijds aangedragen verbeterpunten. Mocht u in het verleden dus afgekeurd zijn dan kunt u alsnog een verzoek tot herkeuring doen via onze website. In het verleden heeft u van ons een mail ontvangen met persoonlijke inloggegevens. Mocht u uw inloggegevens kwijt zijn dan kunt u deze eenvoudig opnieuw aanvragen door op de wachtwoord vergeten link op de inloggen pagina te klikken . Mocht u nog specifieke vragen hebben dan vernemen wij dat natuurlijk graag.

Wij werden ook eerst afgekeurd, maar dankzij jullie duidelijke mail wisten wat we moesten aanpassen. Vervolgens hebben wij de herkeuring aangevraagd en zijn nu alweer ruim een jaar lid!