Verhoging van aantal beoordelingen

Als webwinkelier wil je graag zoveel mogelijk beoordelingen van jouw klanten ontvangen. We zijn daarom gestart om de barrières voor het plaatsen van een beoordeling zoveel mogelijk weg te nemen. Zo hebben we sinds deze week een compleet nieuwe e-mail uitnodiging en staan er meer updates op de planning.

Review moeheid

Voor we toelichten wat wij doen om het aantal reviews te verhogen, moeten we ook uitleggen dat een hoge respons niet enkel ligt in techniek. Mensen winkelen in toenemende mate online en steeds vaker krijgen consumenten daarbij ook de vraag om een beoordeling achter te laten. Dit zorgt ervoor dat sommige mensen “review-moe” worden. Je kunt er dan voor kiezen om mensen na de eerste uitnodiging nog diverse herinneringen te sturen, maar dit kan ook averechts werken. Wij kiezen er dan ook voor om standaard geen herinneringen te versturen, maar deze optie wel mogelijk te maken. Ook daarmee is het percentage mensen dat een review achter laat lager dan enkele jaren geleden, toen mensen nog niet zoveel online bestelden en uitgenodigd werden tot het achterlaten van een beoordeling.

Kwaliteit boven kwantiteit

Als webwinkelier moet je jezelf de vraag stellen; waarom verzamel ik reviews? Het antwoord zal in de meeste gevallen in ieder geval bestaan uit het inzichtelijk maken van de klanttevredenheid, of dat nu is richting jezelf of richting je klanten. Je wilt daarbij een minimum aantal reviews hebben, maar focus niet enkel en uitsluitend op het aantal beoordelingen. Het aantal reviews zegt namelijk niet altijd evenveel, veel consumenten waarderen kwaliteit boven kwantiteit (aantal). De vraag is of een X aantal reviews een doel op zich moet zijn.

SPAM filters

Dit verteld hebbende is het natuurlijk wel belangrijk dat een uitnodiging jouw consumenten bereikt. Een eerste hindernis is daarbij de spamfilter van jouw klant. Aan onze kant zijn daarbij diverse factoren die we kunnen beïnvloeden om te voorkomen dat een e-mail in de SPAM terecht komt, denk daarbij aan:

• Configuratie e-mailserver
  • Inhoud e-mails
  • Opbouw e-mails

De configuratie van de e-mailserver was de laatste maanden al geoptimaliseerd. We zijn nu ook bezig om de inhoud en de opbouw van onze e-mails te verbeteren. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de hoeveelheid code in onze e-mail template is teruggebracht. De eerste meetresultaten geven daarbij een toename van 30% van het aantal kliks weer, een mooi resultaat. We gaan de komende maand ook testen met een nog simpelere e-mail met nog minder code en opmaak om te testen of dit de conversie verder verhoogt.

Layout van onze nieuwe uitnodigingsemail
Layout van onze nieuwe uitnodigingsemail

Buttons in e-mail

De komende weken wordt de nieuwe e-mail afgewisseld met een andere e-mail. In deze e-mail is het mogelijk om al een waardering aan te klikken binnen de e-mail. De onderbouwing middels de tekst volgt vervolgens wel in de vervolgstap. Van de consumenten ontvang 50% deze e-mail en 50% de andere e-mail, zo willen we testen of er een significant verschil in respons is. We verwachten dat deze e-mail uitnodigt om te klikken, maar dit valt alleen aan te tonen door te meten.

Uitnodigingsemail met beoordeling in de e-mail
Uitnodigingsemail met beoordeling in de e-mail

Afmeldoptie verbeterd

Om te voorkomen dat mensen e-mail beschouwen als SPAM is het belangrijk om goede afmeldopties te hebben. Die hebben we deze week ook verbeterd. Het is dan nu ook mogelijk voor consumenten om zich af te melden van e-mails van één of van alle webwinkels.

Afmelden voor e-mail van 1 of meerdere webwinkels
Afmelden voor e-mail van 1 of meerdere webwinkels

Verdere verbeterpunten

Naast de genoemde punten staan er nog diverse andere verbeteringen op onze planning. Zo willen we ook het Gmail Review formaat gaan ondersteunen waarbij Gmail gebruikers rechtstreeks vanuit Gmail een review kunnen schrijven zonder de e-mail te verlaten. We verwachten dat ook andere e-mail aanbieders in de toekomst dit formaat gaan ondersteunen. We kiezen (nog) niet voor formulieren in de e-mail zelf, omdat dit te foutgevoelig is en bij veel e-mail programma’s niet goed werkt. Heb je zelf ideeën? Deel ze met ons.

Update: Inmiddels ook ondersteuning voor Gmail Review formaat

Gmail review formaat: review schrijven binnen GMail
Gmail review formaat: review schrijven binnen GMail

Beste Marcel, dat ziet er goed uit. Voor degene met de beoordeling in de mail, naar mijn mening. De feedback van klanten die ik heb gekregen is dat er vaak in de spam zat maar belangrijker was dat de klanten geen e-mail van webwinkel keur verwachten of kennen. Hierdoor werd deze meteen gezien als reclame en verwijderd. Dus de mensen weten het niet en kennen het niet goed genoeg. Dus misschien is het een idee dat de e-mail verzonden wordt uit de naam van de webshop ipv webwinkel keur? En dit eerder ergens kenbaar te maken. Hopelijk kun je er iets mee. Met vriendelijke groet, Faruk

Is ook iets waar we mee bezig zijn, wel moet je dan als webwinkel je DNS records veranderen. Dat is voor sommige van onze leden nogal technisch, maar voor de mensen die dit willen gaan we dat in de toekomst realiseren.

Top !!!
Leuk stuk om te lezen.
Het valt mij inderdaad op dat er soms weinig “geklikt” wordt op de de uitnodigingen.
Van de 3621 uitnodigingen die nu verstuurd zijn (in een periode van 1,5 – 2 jaar) zijn er 260 reviews geplaatst over onze webwinkel. Ik vind het percentage geplaatste reviews tov de uitnodigingen idd nog wel aan de lage kant. Hopelijk wordt dit na de verbeteringen een stuk beter.

Het is iig goed om te zien, dat jullie zeer actief bezig zijn, ook achter de schermen om het allemaal wat gemakkelijker te maken voor de klant. Ga zo door !!

Dat is 7% en inderdaad aan de lage kant. Wel moet je daar rekening houden met een aantal factoren:
– Heb je veel vaste klanten?
Vaste klanten zullen minder snel meerdere malen een review achter laten.
– Verkoop je ook via Bol?
Verkopen via Bol krijgen van ons geen e-mail, maar tellen wel in het aantal uitnodigingen. Deze krijgen echter wel de status “rejected”.
– Kloppen alle e-mailadres
Foute e-mailadressen tellen wel in het aantal verzonden uitnodiging, maar worden wel gemarkeerd in het dashboard als “gebounced”.

Soms werken andere aanbieders op een andere manier. We werken inderdaad hard om het aantal reviews in de toekomst te verhogen.