Beste Supriya,
Dit is een lastige kwestie.
Vanuit jouw oogpunt:
Je hebt schoenen ontvangen, deze heb je nooit gedragen en terug gestuurd. Je hebt er recht op je geld terug te ontvangen.
Vanuit het oogpunt van de webwinkel:
Ze hebben een gedragen product terug ontvangen dat ze niet meer kunnen verkopen (smerig of beschadigd, dat weet ik niet).
Het is moeilijk om te bewijzen wie er hier gelijk heeft. Tenzij je foto’s hebt gemaakt natuurlijk, dan sta je al wat sterker. Helaas is deze webwinkel niet bij ons aangesloten, anders zouden we met jou en Footpatrol in gesprek gaan om tot een oplossing te komen. Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende. Je mag namelijk voor je een product retour stuurt deze wel uitproberen zoals je dat ook in een winkel zou kunnen doen.
Mijn advies is om de webwinkel te wijzen op een blog dat wij geschreven hebben over dit onderwerp: https://www.webwinkelkeur.nl/beschadigd-product-retourneren-hoe-zit-dat-wettelijk/. Wellicht dat ze, als ze dit blog gelezen hebben, toch bereidt zijn mee te willen werken. Mochten ze toch niet van gedachten veranderen, dan zou je nog een klacht in kunnen dienen bij het European Online Dispute Resolution platform https://ec.europa.eu/consumers/odr
Mvg. Daan Vaneker
Beste S,
Om je bikiniset/lingerieset te kunnen retourneren kun je gebruik maken van het herroepingsrecht of het recht op conformiteit.
Het herroepingsrecht vervalt 14 dagen na levering en in deze periode mag je het product alleen testen zoals je dat in een winkel zou kunnen doen. Omdat je het broekje aan hebt gehad op vakantie en er wat water overheen is gekomen heb je er meer gebruik van gemaakt dan alleen testen zoals je dat in een winkel zou kunnen doen. Daarom kun je geen beroep doen op het herroepingsrecht.
Bij het recht op conformiteit gaat het erom of het product is wat je ervan mocht verwachten op basis van de informatie die de webwinkelier je heeft verschaft. Als je nog eens terugkijkt naar de informatie bij het bestelproces, is het dan een redelijke verwachting dat je een bikinisetje bestelde? In dat geval kun je je succesvol beroepen op non-conformiteit. De webwinkelier moet dan je product kosteloos vervangen. Alleen als vervanging in deze niet mogelijk is (of als je daar samen met de webwinkelier voor kiest), krijg je je geld terug.
Ik heb de website van https://www.marliesdekkers.com/ bekeken. Daarop staan badmode en sale beide in het hoofdmenu, gelijkwaardig aan elkaar. Op basis daarvan verwacht ik bij sale uitverkoopartikelen van het gehele assortiment, niet slechts van bikinisetjes. Ik vind het niet redelijk om te verwachten dat je een bikinisetje besteld. Daarom kun je volgens mij geen beroep op het recht op conformiteit.
Broekje en top zijn een setje, die zijn dus samen het product. Het is daarom niet mogelijk om alleen de top te retourneren omdat die nog wel onder het herroepingsrecht valt.
Vaak zie je wel dat een webwinkelier coulant is in zo’n situatie. Bijvoorbeeld door het product retour te nemen en je voor (een deel van) het aankoopbedrag een tegoedbon te geven. Maar ze zijn daar niet toe verplicht.
Mvg. Daan
Hoi,ik heb een jasje besteld bij een webshop. Nu vind ik het jasje erg lelijk en klopte de kleur niet. Daarom heb ik het jasje weer retour gedaan (niet eens gepast). Nu heb ik mail gekregen dat ze de retour weigeren omdat er op de achterkant een haal zit. Dit heb ik niet gezien, want het jasje is amper de verpakking uit geweest omdat ik direct de kleur niet mooi vond en dus toch niet zou houden. Nu zegt die webshop dat ik de schade niet binnen 24 uur heb gemeld en dus het jasje terug mag ontvangen (+ weer verzendkosten betalen) of dat zij het jasje houden. In beide gevallen betaal ik de volledige kosten. De schade kon ik niet binnen 24 uur melden, omdat ik het simpelweg niet heb gezien. Er is geen overleg mogelijk, ze blijven erbij dat het mijn schuld is en ik alle kosten alsnog moet voldoen. Ik blijf erbij dat het niet mijn fout is en dat zij net zo goed de schade hebben kunnen veroorzaken, maar als ik dat noem, dan krijg ik weer een standaard riedeltje over de voorwaarden. Mag dit zomaar?
Dag,
Dat is een lastige, ik begrijp dat je daar wat meer duidelijkheid over wilt hebben.
Klopt het dat je een beroep doet op het herroepingsrecht? Dan geldt het volgende: Omdat jij het product terugstuurt ben je verantwoordelijk voor wat er met het product gebeurd. Als een product kapot terugkomt, mag de webwinkel waardevermindering doorberekenen. Dit kan ook een 100% waardevermindering betekenen wanneer het product helemaal niet meer verkoopbaar is.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. ^Marc
Goedemiddag,
een aantal maanden geleden heb ik een paar slippers besteld bij een webshop. De slippers waren niet wat ik zocht en heb ze retour gestuurd. Tot mijn grote verbazing accepteerde ze het retour niet en hebben ze de slippers ook niet terug gestuurd. Wel krijg ik een rekening van ze die ik moet betalen. Wat kan ik hieraan doen?
Dag Lon,
Wat vervelend zeg, ik help je graag.
Heb je ook een reden gekregen waarom de slippers niet retour mogen? Als jij je aan de retourtermijnen hebt gehouden en de slippers vallen niet onder een wettelijke uitzondering dan mag de webwinkel het retour niet (zomaar) weigeren.
Als om een goede reden de slippers wel terecht geweigerd zijn dan moet je in ieder geval de slippers terugkrijgen. Je hebt er immers voor betaald.
Ik raad je aan om de webwinkel te wijzen op hun wettelijke verplichtingen en hen dringend te verzoeken alsnog het orderbedrag terug te storten of de slippers terug te sturen.
Ik hoop dat je hier verder mee komt. ^Marc
Hoi,
ik heb een jas bij miinto besteld en teruggestuurd. De doos was stuk en heb een andere doos gebruikt. Jas alleen gepast en meer niet. Nu geven zij aan dat de jas beschadigd is. Wat kan ik nu het beste doen. Ben al drie weken bezig en nog geen reactie. Zij gaven aan afgelopen maandag met een oplossing te komen.
Dat is vreemd, dan moet dit haast onderweg zijn gebeurd. Heeft de webwinkel ook foto's laten zien van hoe de jas beschadigd is? Ook al is een jas beschadigd, deze mag je nog wel retour sturen. Pas als een jas meer gebruikt is dan noodzakelijk is om het te proberen en het raakt hierdoor beschadigd mag er waardevermindering worden doorberekend. De webwinkel moet je daar dan wel vooraf over informeren in de algemene voorwaarden en op de retourenpagina. Miinto doet dit niet, ze mogen daarom geen waardevermindering doorberekenen. Je hebt dus recht op restitutie van het gehele aankoopbedrag.
goedemiddag
ik heb een poncho besteld bij bol.com, maar komt van leverancier chris deeler, deze alleen over mijn hoofd gedaan
en gelijk weer in de verpakking want ik vond hem niet zo mooi, s,maandags gelijk op de post gedaan en retour bevestiging
gekregen van bol.com, maar de volgende dag kreeg ik een mail van chris deeler dat de poncho niet terug genomen werd
want was beschadigd en gedragen, heb toen contact gezocht met bol.com en foto,s gemaakt van de pocho dat er niks mis mee
was en een foto van het retourlabel, dus bol adviseerde om hem nogmaals terug te sturen naar chris deeler, maar die stuurt hem
ongeopend weer terug naar mij, houd gewoon vol dat ie beschadigd is en gedragen, terwijl ik foto,s heb als bewijs, maar ik heb hem nog niet betaald want dat gaat via bol.com
hoe los ik dit op
Hartelijke Groeten Alie
e
Dag Alie,
Wat vervelend dat de webwinkel de poncho niet retour aanneemt, terwijl hij dit wel gewoon verplicht is. Ik raad je aan om nogmaals contact met de webwinkel op te nemen en daarbij de foto's te laten zien. Zo kan hij er niet onder uit dat de poncho gewoon goed is en retour aangenomen moet worden. Doet hij dit niet dan raad ik je aan om nogmaals contact op te nemen met bol.com. Wellicht kunnen zij de webwinkel er toe bewegen het retour wel aan te nemen.
Ik hoop dat je hier verder mee komt. ^Marc
Goededag,
ik heb bij webwinkel Madam Peach kleding met 25%korting op Black Friday gekocht. In de week voorafgaande heb ik diverse mails van madam Peach gekregen over deze korting. De kledingstukken bleken echter niet naar smaak dus heb ik ze vrijwel gelijk na ontvangst weer retour gestuurd, op mijn kosten.
Madam Peach wil nu mijn retour niet aannemen omdat ik het met 25%korting heb gekocht. Ik mag het ruilen of ik krijg een tegoedbon. Het schijnt in de voorwaarden te staan dat kleding gekocht met korting niet retour genomen mag worden voor geldteruggave.. Mag een webwinkel dit als voorwaarde stellen? En had de webwinkel dit niet ook in de mails over die korting moeten vermelden? Ik hoor het graag.
Dag Sonja,
Wat vervelend dat de webwinkel het retour niet wil aannemen, goed dat je hier naar informeert.
Wat Madam Peach doet, mag niet. Afgeprijsde producten mogen gewoon retour. Ik raad je aan om ze daar op aan te spreken.
Hopelijk nemen ze het product alsnog retour aan.
Goeiedag, ik heb onlangs een dj console ter waarde van 100 euro voor mijn zoon besteld bij dj Stunter via Afterpay. Toen wij de dj console ontvingen bleek dat deze niet op een tablet kon worden aangesloten terwijl dat wel op de site stond. Ik heb toen gebeld en nicht de bestelling retourneren. Nu zeggen ze dat de retour niet volledig is en daarom niet het volledige aankoopbedrag wordt gecrediteerd. Ik weet zeker dat ik alles gewoon in zijn geheel heb geretourneerd. Wat kun je in zo’n situatie doen? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Dag Sacha,
Wat vervelend dat de webwinkel niet het volledige bedrag wil terugstorten.
Wat ontbreekt er volgens de webwinkel? Welk bedrag willen ze wel terugstorten?
Jij bent als verzender verantwoordelijk voor de verzending, mocht het product niet goed terugkomen dan draag jij daar de kosten van. Heeft de webwinkel getekend voor het pakket?
Dag, ik heb onlangs een 2 gymsetjes van een top en een broek bij Fittastic Sportswear gekocht omdat ik mijn maat niet wist. De kleding kwam aan in een plastic zak waar de kleding los in zat, dus dat vond ik al raar.
Ik heb de kleding na het passen weer keurig in de zak gedaan en dichtgetapet. Vervolgens heb ik de zending retour gestuurd.
Op een gegeven moment is de retour aangekomen bij het bedrijf en beweerde ze dat er een pennenstreep op de top zat en zeiden ze dat ze het pakket terug konden sturen op mijn kosten en dat ik moest laten weten wat ik wilde.
Ik heb nooit een pen aangeraakt toen ik de kleding heb uitgepakt, gepast en teruggestopt in de zak.
Ik heb het bedrijf gemaild en gevraagd voor een foto, die ze me niet gaven. Vervolgens een nieuwe mail gestuurd waarin ze zeiden dat ze niks anders voor mij kunnen doen dan retour doen op mijn kosten. Ik ben het hier niet mee eens en vroeg me af of jullie advies hadden?
Dag,
Wat vervelend dat de webwinkel de producten niet retour aanneemt, goed dat je hier naar informeert.
De webwinkel mag het retour niet weigeren, wel mogen ze eventueel waardevermindering doorberekenen wanneer de producten meer gebruikt zijn dan noodzakelijk is ze te proberen.
Zij moeten dit dan wel kunnen aantonen.
Beste consumenten, u kunt zich altijd beroepen op de omgekeerde bewijslast waar webwinkels zich aan dienen te houden. Indien u een ondeugdelijk product ontvangt, is het aan de webwinkel om te bewijzen dat hetgeen zij retour hebben ontvangen, niet in die staat door hen is verzonden.
Dank je Robert, dat klopt gedeeltelijk. De omgekeerde bewijslast geldt tot een jaar na aankoop van het product. Na dat jaar ligt de bewijslast bij de consument. En dit gaat over de non-conformiteit. Niet over het herroepingsrecht, bij het herroepingsrecht heb je geen reden nodig om een product te retourneren.
Beste Marc,
Ik heb een vraag. Ik heb 2 artikelen (een broek en topje) geretourneerd aan de webwinkel. Bij het uitpakken van beide artikelen heb ik al opgemerkt dat de broek veel te lang was, dus beide meteen weer ingepakt en binnen de retour termijn geretourneerd. Nu stelt de webwinkel dat er vlekjes op het topje zitten en het kaartje van het topje aan de broek zitten. Heel vreemd... ik heb het retourformulier ingevuld aan de hand van de kaartjes van de kleding. En de vlekjes op het topje zijn mijn niet opgevallen, want ik heb de top meteen ingepakt. Conclusie van de webshop: ze accepteren mijn retour niet. Ze stellen camerabeelden te hebben van de artikelen bij het inpakken, na mijn vraag deze door te sturen komt er geen respons meer. Wat kan ik nu doen en wat moet ik doen bij geen reactie of terugstorting van het aankoopbedrag? Ik ben sowieso geschrokken dat het voor een verkoper wel heel makkelijk is te stellen dat er iets mis is, terwijl ik zeker weet dat ik het keurig en zelfs ongepassen heb geretourneerd. Alvast erg bedankt voor uw reactie.
Hoi,
Mag een webwinkel een retour weigeren omdat het een product uit de sale was? Ik had 2 truien besteld die in de sale waren. De truien paste ik niet, dus ik heb deze retour gestuurd. Na ontvangst bij hun kreeg ik een mail dat ik twee opties had: de truien werden weer naar mij gestuurd, op mijn kosten. Of: ik ruilde het voor andere sale artikelen van dezelfde waarde. Zij zeggen dat ze in het retourbeleid hebben gezegd dat sale niet retour mag; echter zie ik overal dat dit niet mag, maar ze houden voet bij stuk.
Kortom: mag een webshop artikelen weigeren op basis van dat het in de sale is gekocht?
Alvast bedankt!
Hi Lucie,
Goeie vraag, nee dat mag niet. Sales artikelen vallen niet binnen de wettelijke uitzonderingen. Wat de webwinkel doet, mag dus niet. Ook niet wanneer ze dat op hun retourpagina hebben staan.
Hi Daisy,
Wat vervelend dat de webwinkel de retouren niet aanneemt, goed dat je dit vraagt.
De webwinkel mag deze producten niet weigeren, ook als een product vies is geworden mag deze nog gewoon retour. De prijskaartjes mogen daar zeker geen invloed op hebben. Een webwinkel mag wel waardevermindering doorberekenen wanneer een product meer gebruikt is dan noodzakelijk is om het uit te proberen. Maar jij geeft aan dat dat niet het geval is geweest.
Ook moet je als klant daar vooraf over geïnformeerd zijn, dit moet dus op de retourenpagina en algemene voorwaarden staan.
Hoi Marc,
Bedankt voor je reactie. Mogen ze wel een tegoedbon geven ipv geld terug? Dat bieden ze nu bij anderen aan namelijk...
Hi Lucie,
Graag gedaan.
Nee, dat mag niet. Er moet worden terugbetaald met dezelfde betaalmethode als waarmee betaald is.
Gaat het om een lid van ons?
Hi Marc,
Geen idee, volgens mij niet. Ze zegt dat als ze het in haar voorwaarden zet, dat je er dan akkoord meegaat als je iets koopt. Heel veel webshops die vooral actief zijn op TikTok hebben dit beleid. Bedankt voor je reactie, dan weet ik dat ik in mijn recht sta!
Je kunt wel aangeven dat het zo niet werkt, het herroepingsrecht is dwingend recht. De webwinkel kan daarin dus geen eigen regels bedenken.
Dankjewel voor je antwoord. Mocht ik er niet uitkomen met hen, waar kan ik dan terecht?
Groetjes Daisy
Fashion and Jewels, ik kan niet vinden of deze webwinkel lid is van jullie.
Dit is de link naar de site: https://www.fashionandjewels.com
Ontzettend bedankt voor het meekijken.
Zojuist deze mail ontvangen:
Beste Daisy,
Bedankt voor je e-mails. Helaas mogen camerabeelden niet vrijgegeven en gedeeld worden met derden, dit vanwege onder andere de privacywetgeving van de personen die daarop gefilmd worden. We herinneren je graag aan onze retourvoorwaarden, welke terug te lezen zijn op onze webshop via onderstaande link: Retourneren fashionandjewels.comWanneer items niet voldoen aan onze retourvoorwaarden, kunnen deze helaas niet retour geaccepteerd worden.
Onze retourvoorwaarden:
★ Wij nemen artikelen met vlekken (zoals make-up/deo) niet retour ★ De artikelen moeten in originele staat zijn en/of verpakking inclusief tag/kaartje hebben Zoals wij in onze eerste e-mail van Datum: 13-03-2023 17:22 (GMT+01:00) meteen aangaven hebben wij de items in een andere staat retour ontvangen dan hoe wij deze aan jou hebben verzonden. Op de Basis Crop Top - Beige - ML zitten vlekken en de originele tag van LVCILIA die hieraan bevestigd zat met daarop het artikelnummer, hangt er niet meer aan. Het kaartje van de Basis Crop Top - Beige - ML met artikelnummer 22391 hangt nu namelijk aan ons eigen label FJ Exclusive - Perfect Flare Pants - Beige - M, welke een andere officiële tag en ander artikelnummer bevat. Deze 2 tags kunnen niet verwisseld zijn in ons magazijn, gezien deze 2 items van een verschillend merk/label en verschillende leverancier zijn én de items inclusief tag bij ons worden geleverd. Ons eigen label FJ Exclusive - Perfect Flare Pants - Beige - M broek bevat buiten onze eigen labels ook nog een geseald zakje. Items worden individueel uitvoerig gecontroleerd op artikelnummers en tags voordat deze worden verzonden aan de klant. Gezien wij deze items in deze staat niet retour kunnen nemen, horen we graag van je of je de items terug wenst te ontvangen, daar deze nog steeds aan jou toebehoren. Hier zullen nieuwe verzendkosten voor gemaakt moeten worden, welke wij uit coulantie op ons willen nemen. We horen graag uiterlijk vrijdag 24 maart 2023 van je op welk adres je deze items wenst te ontvangen? Alvast een goed weekend gewenst! Met Vriendelijke Groet, Customer CareDank je, zij zijn geen lid van ons, ik kan je hier dus helaas verder niet bij helpen. Ik raad je aan om contact met hen op te nemen en aan te geven dat hun retourvoorwaarden zo niet zijn toegestaan en dat jij de producten gewoon mag terugsturen, al dan niet met waardevermindering.
Beste,
Heb een bestelling bij Zara gedaan met betaalmogelijkheid via Klarna. Dat is is 12 januari, via Klarna retour gemeld op 28 januari. Meestal als je via de Klarna app een retour meld krijg je via de mail de retourmelding. En meteen daarna via Zara het retourlabel. Op mijn retourmelding van 28 januari heb ik niets vernomen, ik was toen zwaar ziek dus ook niet op mijn mail gekeken, maar wel met de verwachting dat ik het retourlabel zou ontvangen. op 19 feb neem ik zelf contact op met Zara, en die gaven aan dat het over de retourtermijn is en dat ik het retour via de website van Zara had moeten doen , de retourmelding via Klarna, is niet voldoende.
Ik heb eerder op 8 dec een retour gemeld van een andere bestelling bij Zara en toen ook niet via de website van Zara retour gemeld en toen is het wel goed gegaan.
Ligt het bij Klarna dat zij mijn retour niet goed hebben verwerkt naar Zara toe? Want idd geen mail van ze ontvangen. Op hun app staat het wel goed.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders geef ik graag meer info.
Alvast dank.
Fout: over bovenstaande mail: Ik heb van Klarna wel een bevestigingsmail gehad van het retour van 28 jan, Zara heeft geen bevestiging van het retour gemaild.
met vrg gr.
Kawita
Dag Kawita,
Wat vervelend dat het retourneren niet goed is gegaan, goed dat je hier naar informeert.
Op de website van Zara staat het volgende over retourneren:
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld
schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de Overeenkomst te herroepen, aan
ZARA met betrekking tot Zara goederen en Zara Home met betrekking tot Zara Home goederen, op
telefoonnummer (...), door een e-mail te sturen naar (...) of door ons
contactformulier te gebruiken. U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping
dat bij deze Voorwaarden is bijgevoegd, maar dit is niet verplicht.
Omdat je je daar niet aan gehouden hebt, heeft Zara een punt om het retour te weigeren. Volg altijd de retourinstructies van de webwinkel op om dit soort problemen te voorkomen.