Retour wordt niet geaccepteerd

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsRetour wordt niet geaccepteerd
Supriya asked 4 jaar ago
Ik heb Nike Premium schoenen in een maat 37,5 bij Footpatrol besteld waarna ik een maat 36.5 heb otnvangen. Dit staat op de schoen en op de doos. Nadat ik via de mail contact heb opgenomen met ze, moest ik de schoenen terugsturen en zou ik ook mijn verzendkosten vergoed krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens kreeg ik de schoenen weer teruggestuurd thuis met een melding dat ik de schoenen heb gedragen. Ik stomverbaasd natuurlijk, ik heb de schoenen terug gestuurd in de staat hoe ik het heb ontvangen. Ik heb de schoenen ook helemaal niet gedragen omdat het een hele maat te klein is (vandaar dat ik ook een 37,5 bestelde). Footpatrol is tenslotte een buitenlands bedrijf en wil nu niks voor mij betekenen terwijl ik inmiddels wel €150 kwijt ben aan een schoen die ik niet besteld heb. Weet iemand wat ik zou kunnen doen? Ik voel me namelijk erg belazerd door dit bedrijf. Alvast bedankt!
Daan Staf answered 4 jaar ago

Beste Supriya,

Dit is een lastige kwestie.

Vanuit jouw oogpunt:
Je hebt schoenen ontvangen, deze heb je nooit gedragen en terug gestuurd. Je hebt er recht op je geld terug te ontvangen.

Vanuit het oogpunt van de webwinkel:
Ze hebben een gedragen product terug ontvangen dat ze niet meer kunnen verkopen (smerig of beschadigd, dat weet ik niet).

Het is moeilijk om te bewijzen wie er hier gelijk heeft. Tenzij je foto’s hebt gemaakt natuurlijk, dan sta je al wat sterker. Helaas is deze webwinkel niet bij ons aangesloten, anders zouden we met jou en Footpatrol in gesprek gaan om tot een oplossing te komen. Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende. Je mag namelijk voor je een product retour stuurt deze wel uitproberen zoals je dat ook in een winkel zou kunnen doen.

Mijn advies is om de webwinkel te wijzen op een blog dat wij geschreven hebben over dit onderwerp: https://www.webwinkelkeur.nl/beschadigd-product-retourneren-hoe-zit-dat-wettelijk/. Wellicht dat ze, als ze dit blog gelezen hebben, toch bereidt zijn mee te willen werken. Mochten ze toch niet van gedachten veranderen, dan zou je nog een klacht in kunnen dienen bij het European Online Dispute Resolution platform https://ec.europa.eu/consumers/odr

Mvg. Daan Vaneker

Anja answered 4 jaar ago
Ik heb een poos geleden een bestelling gedaan bij Vova. Nu wil ik het retour sturen maar ze geven mij geen retouradres. Ik moet eerst foto's maken van de kleding en dan naar hun mailen. Hun bepalen of het dan retour kan/mag ik niet.  En ik heb alles weer netjes ingepakt. Ik wil die kleren niet dus gaan ze retour. Maar ik krijg GEEN RETOUR ADRES van hun.  Ben zo boos 😡😡😡😡😡😡😡
Thea ten Boekel answered 3 jaar ago
Goedemorgen mijnheer,mevrouw, In oktober 2020 een lingerieset besteld bij Annadiva 's Hertogenbosch. Uiteindelijk ontving ik begin december de bh, echter slip zou pas in januari 2021 leverbaar zijn. Na ontvangst bh bleek deze bij passen te klein te zijn. Ik heb de bh weer netjes ingepakt en op eigen kosten geretourneerd via UPS zoals Annadiva aangaf. Na het passen is heeft mijn droge huid wat sporen nagelaten.  Echter heb ik dat niet echt gezien omdat na pas poging de bh direct heb opgevouwen en weer in het doosje heb gedaan. Nu krijg een bericht van Annadiva dat er allemaal vlekken opzitten en de bh zou een bepaalde geur dragen wat niet v.d.fabrikant zou zijn. De bh is hierdoor volgens onverkoopbaar en moet worden vernietigd. Zij zijn niet bereidt het door mij betaalde bedrag van € 60,00 terug te betalen. Ik kon hem na betaling van € 6,00 verzendkosten terug kunnen krijgen. Maar ik pas hem.niet dus dat wil ik ook niet. Ik heb hen nogmaals bericht dat ik niet in de gaten heb gehad dat mijn huid, en gebruikte verzorgingsproducten hadden afgegeven tijdens het passen. Ik heb exvuses aangeboden en ook een optie aangedragen de bh professioneel te laten reinigen op mijn kosten en na aftrek dan toch een deel aan mij terug te betalen.  Hier willen zij niet aan meewerken. Kan ik nog iets doen om toch mijn geld terug te krijgen? Zij bieden  tenslotte ook om lingerie via een  webshop te verkopen, om thuis te laten passen.  Ik bestel vaker lingerie en retouneer ook vaker, maar zo'n standpunt of behandeling heb ik nog nooit meegemaakt. Ik hoop dat u mij kunt adviseren.   Met vriendelijke groet,  Thea  Email : boekelthea@gmail.com
Daan Staf answered 3 jaar ago
Beste Thea, Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je de bh hebt gepast en vervolgens geretourneerd. Bij ontvangst heeft de webwinkelier aangegeven dat er vlekken opzitten.  Bij retour mag een webwinkelier waardevermindering in rekening brengen. Mijn inschatting is dat een BH met gebruik sporen niet meer verkoopbaar is. Ook als deze professioneel gereinigd wordt kan een winkel het niet maken om die nogmaals te verkopen. Een 100% waardevermindering lijkt mij in deze terecht. Ons advies aan webwinkeliers is om in zo'n geval de retour te accepteren en het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs aan de klant uit te keren. Lees hierover meer op ons blog: https://www.webwinkelkeur.nl/beschadigd-product-retourneren-hoe-zit-dat-wettelijk/ Deze werkwijze is echter alleen maar een advies aan webwinkeliers. Op basis van wat ik lees denk ik dat de webwinkelier juridisch juist heeft gehandeld. Al hadden ze het natuurlijk wel klantvriendelijker kunnen aanpakken. Mvg. Daan
S answered 2 jaar ago
Beste,  Ik heb twee weken terug een (dacht ik) een bikiniset gekocht bij Marlies Dekkers. Als je daar op de site naar bikini's gaat en er je drukt op het kopje ''sale'' komen er blijkbaar ook gewone lingeriesets tevoorschijn. Dit had ik niet begrepen en heb dus een lingeries set gekocht in plaats van een bikini. Ik heb het gepast en het zat goed dus meegenomen op vakantie,  ik wilde het combineren met een andere bikini en had dus het broekje van de set aangetrokken. Ik had deze nog korter aan dan wanneer ik het had gepast echter kwam er door een flesje water een beetje water op, waardoor het enorm ging doorschijnen.  Ik hierover gemaild en Marlies Dekkers gaf aan dat het geen bikinibroek was maar een gewone. Omdat het bikinibroekje volgens hun gedragen is en daarmee gaan zij van uit (en dit blijven zij volhouden) de top ook mag het niet meer retour. Dit lijkt mij niet de gang van zaken?
Daan Staf answered 2 jaar ago

Beste S,

Om je bikiniset/lingerieset te kunnen retourneren kun je gebruik maken van het herroepingsrecht of het recht op conformiteit.

Het herroepingsrecht vervalt 14 dagen na levering en in deze periode mag je het product alleen testen zoals je dat in een winkel zou kunnen doen. Omdat je het broekje aan hebt gehad op vakantie en er wat water overheen is gekomen heb je er meer gebruik van gemaakt dan alleen testen zoals je dat in een winkel zou kunnen doen. Daarom kun je geen beroep doen op het herroepingsrecht.

Bij het recht op conformiteit gaat het erom of het product is wat je ervan mocht verwachten op basis van de informatie die de webwinkelier je heeft verschaft. Als je nog eens terugkijkt naar de informatie bij het bestelproces, is het dan een redelijke verwachting dat je een bikinisetje bestelde? In dat geval kun je je succesvol beroepen op non-conformiteit. De webwinkelier moet dan je product kosteloos vervangen. Alleen als vervanging in deze niet mogelijk is (of als je daar samen met de webwinkelier voor kiest), krijg je je geld terug.

Ik heb de website van https://www.marliesdekkers.com/ bekeken. Daarop staan badmode en sale beide in het hoofdmenu, gelijkwaardig aan elkaar. Op basis daarvan verwacht ik bij sale uitverkoopartikelen van het gehele assortiment, niet slechts van bikinisetjes. Ik vind het niet redelijk om te verwachten dat je een bikinisetje besteld. Daarom kun je volgens mij geen beroep op het recht op conformiteit.

Broekje en top zijn een setje, die zijn dus samen het product. Het is daarom niet mogelijk om alleen de top te retourneren omdat die nog wel onder het herroepingsrecht valt.

Vaak zie je wel dat een webwinkelier coulant is in zo’n situatie. Bijvoorbeeld door het product retour te nemen en je voor (een deel van) het aankoopbedrag een tegoedbon te geven. Maar ze zijn daar niet toe verplicht.

Mvg. Daan

L answered 2 jaar ago
Hoi,
ik heb een jasje besteld bij een webshop. Nu vind ik het jasje erg lelijk en klopte de kleur niet. Daarom heb ik het jasje weer retour gedaan (niet eens gepast). Nu heb ik mail gekregen dat ze de retour weigeren omdat er op de achterkant een haal zit. Dit heb ik niet gezien, want het jasje is amper de verpakking uit geweest omdat ik direct de kleur niet mooi vond en dus toch niet zou houden. Nu zegt die webshop dat ik de schade niet binnen 24 uur heb gemeld en dus het jasje terug mag ontvangen (+ weer verzendkosten betalen) of dat zij het jasje houden. In beide gevallen betaal ik de volledige kosten. De schade kon ik niet binnen 24 uur melden, omdat ik het simpelweg niet heb gezien. Er is geen overleg mogelijk, ze blijven erbij dat het mijn schuld is en ik alle kosten alsnog moet voldoen. Ik blijf erbij dat het niet mijn fout is en dat zij net zo goed de schade hebben kunnen veroorzaken, maar als ik dat noem, dan krijg ik weer een standaard riedeltje over de voorwaarden. Mag dit zomaar?
Marc Staf answered 2 jaar ago

Dag,

Dat is een lastige, ik begrijp dat je daar wat meer duidelijkheid over wilt hebben.

Klopt het dat je een beroep doet op het herroepingsrecht? Dan geldt het volgende: Omdat jij het product terugstuurt ben je verantwoordelijk voor wat er met het product gebeurd. Als een product kapot terugkomt, mag de webwinkel waardevermindering doorberekenen. Dit kan ook een 100% waardevermindering betekenen wanneer het product helemaal niet meer verkoopbaar is.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. ^Marc

Lon answered 2 jaar ago

Goedemiddag,

een aantal maanden geleden heb ik een paar slippers besteld bij een webshop. De slippers waren niet wat ik zocht en heb ze retour gestuurd. Tot mijn grote verbazing accepteerde ze het retour niet en hebben ze de slippers ook niet terug gestuurd. Wel krijg ik een rekening van ze die ik moet betalen. Wat kan ik hieraan doen?

Marc Staf answered 2 jaar ago

Dag Lon,

Wat vervelend zeg, ik help je graag.

Heb je ook een reden gekregen waarom de slippers niet retour mogen? Als jij je aan de retourtermijnen hebt gehouden en de slippers vallen niet onder een wettelijke uitzondering dan mag de webwinkel het retour niet (zomaar) weigeren.

Als om een goede reden de slippers wel terecht geweigerd zijn dan moet je in ieder geval de slippers terugkrijgen. Je hebt er immers voor betaald.

Ik raad je aan om de webwinkel te wijzen op hun wettelijke verplichtingen en hen dringend te verzoeken alsnog het orderbedrag terug te storten of de slippers terug te sturen.

Ik hoop dat je hier verder mee komt. ^Marc

Jasje answered 1 jaar ago

Hoi,

ik heb een jas bij miinto besteld en teruggestuurd. De doos was stuk en heb een andere doos gebruikt. Jas alleen gepast en meer niet. Nu geven zij aan dat de jas beschadigd is. Wat kan ik nu het beste doen. Ben al drie weken bezig en nog geen reactie. Zij gaven aan afgelopen maandag met een oplossing te komen.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Dat is vreemd, dan moet dit haast onderweg zijn gebeurd. Heeft de webwinkel ook foto's laten zien van hoe de jas beschadigd is? Ook al is een jas beschadigd, deze mag je nog wel retour sturen. Pas als een jas meer gebruikt is dan noodzakelijk is om het te proberen en het raakt hierdoor beschadigd mag er waardevermindering worden doorberekend. De webwinkel moet je daar dan wel vooraf over informeren in de algemene voorwaarden en op de retourenpagina. Miinto doet dit niet, ze mogen daarom geen waardevermindering doorberekenen. Je hebt dus recht op restitutie van het gehele aankoopbedrag.

alie answered 1 jaar ago

goedemiddag

ik heb een poncho besteld bij bol.com, maar komt van leverancier chris deeler, deze alleen over mijn hoofd gedaan

en gelijk weer in de verpakking want ik vond hem niet zo mooi, s,maandags gelijk op de post gedaan en retour bevestiging

gekregen van bol.com, maar de volgende dag kreeg ik een mail van chris deeler dat de poncho niet terug genomen werd

want was beschadigd en gedragen, heb toen contact gezocht met bol.com en foto,s gemaakt van de pocho dat er niks mis mee

was en een foto van het retourlabel, dus bol adviseerde om hem nogmaals terug te sturen naar chris deeler, maar die stuurt hem

ongeopend weer terug naar mij, houd gewoon vol  dat ie beschadigd is en gedragen, terwijl ik foto,s heb als bewijs, maar ik heb hem nog niet betaald want dat gaat via bol.com

hoe los ik dit op

Hartelijke Groeten Alie

e

Dag Alie,

Wat vervelend dat de webwinkel de poncho niet retour aanneemt, terwijl hij dit wel gewoon verplicht is. Ik raad je aan om nogmaals contact met de webwinkel op te nemen en daarbij de foto's te laten zien. Zo kan hij er niet onder uit dat de poncho gewoon goed is en retour aangenomen moet worden. Doet hij dit niet dan raad ik je aan om nogmaals contact op te nemen met bol.com. Wellicht kunnen zij de webwinkel er toe bewegen het retour wel aan te nemen.

Ik hoop dat je hier verder mee komt. ^Marc

Sonja answered 1 jaar ago

Goededag,

ik heb bij webwinkel Madam Peach kleding met 25%korting op Black Friday gekocht. In de week voorafgaande heb ik diverse mails van madam Peach gekregen over deze korting. De kledingstukken bleken echter niet naar smaak dus heb ik ze vrijwel gelijk na ontvangst weer retour gestuurd, op mijn kosten.

Madam Peach wil nu mijn retour niet aannemen omdat ik het met 25%korting heb gekocht. Ik mag het ruilen of ik krijg een tegoedbon. Het schijnt in de voorwaarden te staan dat kleding gekocht met korting niet retour genomen mag worden voor geldteruggave.. Mag een webwinkel dit als voorwaarde stellen? En had de webwinkel dit niet ook in de mails over die korting moeten vermelden? Ik hoor het graag.

Dag Sonja,

Wat vervelend dat de webwinkel het retour niet wil aannemen, goed dat je hier naar informeert.

Wat Madam Peach doet, mag niet. Afgeprijsde producten mogen gewoon retour. Ik raad je aan om ze daar op aan te spreken.

Hopelijk nemen ze het product alsnog retour aan.

Sacha answered 1 jaar ago

Goeiedag, ik heb onlangs een dj console ter waarde van 100 euro voor mijn zoon besteld bij dj Stunter via Afterpay. Toen wij de dj console ontvingen bleek dat deze niet op een tablet kon worden aangesloten terwijl dat wel op de site stond. Ik heb toen gebeld en nicht de bestelling retourneren. Nu zeggen ze dat de retour niet volledig is en daarom niet het volledige aankoopbedrag wordt gecrediteerd. Ik weet zeker dat ik alles gewoon in zijn geheel heb geretourneerd. Wat kun je in zo’n situatie doen? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Dag Sacha,

Wat vervelend dat de webwinkel niet het volledige bedrag wil terugstorten.

Wat ontbreekt er volgens de webwinkel? Welk bedrag willen ze wel terugstorten?

Jij bent als verzender verantwoordelijk voor de verzending, mocht het product niet goed terugkomen dan draag jij daar de kosten van. Heeft de webwinkel getekend voor het pakket?

Anoniem answered 1 jaar ago

Dag, ik heb onlangs een 2 gymsetjes van een top en een broek bij Fittastic Sportswear gekocht omdat ik mijn maat niet wist. De kleding kwam aan in een plastic zak waar de kleding los in zat, dus dat vond ik al raar.
Ik heb de kleding na het passen weer keurig in de zak gedaan en dichtgetapet. Vervolgens heb ik de zending retour gestuurd.

Op een gegeven moment is de retour aangekomen bij het bedrijf en beweerde ze dat er een pennenstreep op de top zat en zeiden ze dat ze het pakket terug konden sturen op mijn kosten en dat ik moest laten weten wat ik wilde.
Ik heb nooit een pen aangeraakt toen ik de kleding heb uitgepakt, gepast en teruggestopt in de zak.

Ik heb het bedrijf gemaild en gevraagd voor een foto, die ze me niet gaven. Vervolgens een nieuwe mail gestuurd waarin ze zeiden dat ze niks anders voor mij kunnen doen dan retour doen op mijn kosten. Ik ben het hier niet mee eens en vroeg me af of jullie advies hadden?

Dag,

Wat vervelend dat de webwinkel de producten niet retour aanneemt, goed dat je hier naar informeert.

De webwinkel mag het retour niet weigeren, wel mogen ze eventueel waardevermindering doorberekenen wanneer de producten meer gebruikt zijn dan noodzakelijk is ze te proberen.

Zij moeten dit dan wel kunnen aantonen.

Robert answered 1 jaar ago

Beste consumenten, u kunt zich altijd beroepen op de omgekeerde bewijslast waar webwinkels zich aan dienen te houden. Indien u een ondeugdelijk product ontvangt, is het aan de webwinkel om te bewijzen dat hetgeen zij retour hebben ontvangen, niet in die staat door hen is verzonden.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Dank je Robert, dat klopt gedeeltelijk. De omgekeerde bewijslast geldt tot een jaar na aankoop van het product. Na dat jaar ligt de bewijslast bij de consument. En dit gaat over de non-conformiteit. Niet over het herroepingsrecht, bij het herroepingsrecht heb je geen reden nodig om een product te retourneren.

Beste Marc,

Ik heb een vraag. Ik heb 2 artikelen (een broek en topje) geretourneerd aan de webwinkel. Bij het uitpakken van beide artikelen heb ik al opgemerkt dat de broek veel te lang was, dus beide meteen weer ingepakt en binnen de retour termijn geretourneerd. Nu stelt de webwinkel dat er vlekjes op het topje zitten en het kaartje van het topje aan de broek zitten. Heel vreemd... ik heb het retourformulier ingevuld aan de hand van de kaartjes van de kleding. En de vlekjes op het topje zijn mijn niet opgevallen, want ik heb de top meteen ingepakt. Conclusie van de webshop: ze accepteren mijn retour niet. Ze stellen camerabeelden te hebben van de artikelen bij het inpakken, na mijn vraag deze door te sturen komt er geen respons meer. Wat kan ik nu doen en wat moet ik doen bij geen reactie of terugstorting  van het aankoopbedrag? Ik ben sowieso geschrokken dat het voor een verkoper wel heel makkelijk is te stellen dat er iets mis is, terwijl ik zeker weet dat ik het keurig en zelfs ongepassen heb geretourneerd. Alvast erg bedankt voor uw reactie.

Hoi,

Mag een webwinkel een retour weigeren omdat het een product uit de sale was? Ik had 2 truien besteld die in de sale waren. De truien paste ik niet, dus ik heb deze retour gestuurd. Na ontvangst bij hun kreeg ik een mail dat ik twee opties had: de truien werden weer naar mij gestuurd, op mijn kosten. Of: ik ruilde het voor andere sale artikelen van dezelfde waarde. Zij zeggen dat ze in het retourbeleid hebben gezegd dat sale niet retour mag; echter zie ik overal dat dit niet mag, maar ze houden voet bij stuk.

Kortom: mag een webshop artikelen weigeren op basis van dat het in de sale is gekocht?

Alvast bedankt!

Hi Lucie,

Goeie vraag, nee dat mag niet. Sales artikelen vallen niet binnen de wettelijke uitzonderingen. Wat de webwinkel doet, mag dus niet. Ook niet wanneer ze dat op hun retourpagina hebben staan.

Hi Daisy,

Wat vervelend dat de webwinkel de retouren niet aanneemt, goed dat je dit vraagt.

De webwinkel mag deze producten niet weigeren, ook als een product vies is geworden mag deze nog gewoon retour. De prijskaartjes mogen daar zeker geen invloed op hebben. Een webwinkel mag wel waardevermindering doorberekenen wanneer een product meer gebruikt is dan noodzakelijk is om het uit te proberen. Maar jij geeft aan dat dat niet het geval is geweest.

Ook moet je als klant daar vooraf over geïnformeerd zijn, dit moet dus op de retourenpagina en algemene voorwaarden staan.

Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie. Mogen ze wel een tegoedbon geven ipv geld terug? Dat bieden ze nu bij anderen aan namelijk...

Hi Lucie,

Graag gedaan.

Nee, dat mag niet. Er moet worden terugbetaald met dezelfde betaalmethode als waarmee betaald is.

Gaat het om een lid van ons?

Hi Marc,

Geen idee, volgens mij niet. Ze zegt dat als ze het in haar voorwaarden zet, dat je er dan akkoord meegaat als je iets koopt. Heel veel webshops die vooral actief zijn op TikTok hebben dit beleid. Bedankt voor je reactie, dan weet ik dat ik in mijn recht sta!

Marc Staf answered 1 jaar ago

Je kunt wel aangeven dat het zo niet werkt, het herroepingsrecht is dwingend recht. De webwinkel kan daarin dus geen eigen regels bedenken.

Daisy answered 1 jaar ago

Dankjewel voor je antwoord. Mocht ik er niet uitkomen met hen, waar kan ik dan terecht?

Groetjes Daisy

Marc Staf answered 1 jaar ago

Om welke webwinkel gaat het? Een lid van ons?

Daisy answered 1 jaar ago

Fashion and Jewels, ik kan niet vinden of deze webwinkel lid is van jullie.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Die naam komt niet op onze ledenlijst voor, wat is de URL?

Daisy answered 1 jaar ago

Dit is de link naar de site: https://www.fashionandjewels.com

Ontzettend bedankt voor het meekijken.

Zojuist deze mail ontvangen:

Beste Daisy,

Bedankt voor je e-mails.

Helaas mogen camerabeelden niet vrijgegeven en gedeeld worden met derden, dit vanwege onder andere de privacywetgeving van de personen die daarop gefilmd worden.

We herinneren je graag aan onze retourvoorwaarden, welke terug te lezen zijn op onze webshop via onderstaande link:

Retourneren
fashionandjewels.com

favicon.ico

Wanneer items niet voldoen aan onze retourvoorwaarden, kunnen deze helaas niet retour geaccepteerd worden.

Onze retourvoorwaarden:

★ Wij nemen artikelen met vlekken (zoals make-up/deo) niet retour
★ De artikelen moeten in originele staat zijn en/of verpakking inclusief tag/kaartje hebben

Zoals wij in onze eerste e-mail van Datum: 13-03-2023 17:22 (GMT+01:00) meteen aangaven hebben wij de items in een andere staat retour ontvangen dan hoe wij deze aan jou hebben verzonden.
Op de Basis Crop Top - Beige - ML zitten vlekken en de originele tag van LVCILIA die hieraan bevestigd zat met daarop het artikelnummer, hangt er niet meer aan.

Het kaartje van de Basis Crop Top - Beige - ML met artikelnummer 22391 hangt nu namelijk aan ons eigen label FJ Exclusive - Perfect Flare Pants - Beige - M, welke een andere officiële tag en ander artikelnummer bevat.

Deze 2 tags kunnen niet verwisseld zijn in ons magazijn, gezien deze 2 items van een verschillend merk/label en verschillende leverancier zijn én de items inclusief tag bij ons worden geleverd.
Ons eigen label FJ Exclusive - Perfect Flare Pants - Beige - M broek bevat buiten onze eigen labels ook nog een geseald zakje.

Items worden individueel uitvoerig gecontroleerd op artikelnummers en tags voordat deze worden verzonden aan de klant.

Gezien wij deze items in deze staat niet retour kunnen nemen, horen we graag van je of je de items terug wenst te ontvangen, daar deze nog steeds aan jou toebehoren.
Hier zullen nieuwe verzendkosten voor gemaakt moeten worden, welke wij uit coulantie op ons willen nemen. We horen graag uiterlijk vrijdag 24 maart 2023 van je op welk adres je deze items wenst te ontvangen?

Alvast een goed weekend gewenst!

Met Vriendelijke Groet,
Customer Care

Marc Staf answered 1 jaar ago

Dank je, zij zijn geen lid van ons, ik kan je hier dus helaas verder niet bij helpen. Ik raad je aan om contact met hen op te nemen en aan te geven dat hun retourvoorwaarden zo niet zijn toegestaan en dat jij de producten gewoon mag terugsturen, al dan niet met waardevermindering.

Kawita answered 1 jaar ago

Beste,

Heb een bestelling bij Zara gedaan met betaalmogelijkheid via Klarna. Dat is is 12 januari, via Klarna retour gemeld op 28 januari. Meestal als je via de Klarna app een retour meld krijg je via de mail de retourmelding. En meteen daarna via Zara het retourlabel. Op mijn retourmelding van 28 januari heb ik niets vernomen, ik was toen zwaar ziek dus ook niet op mijn mail gekeken, maar wel met de verwachting dat ik het retourlabel zou ontvangen. op 19 feb neem ik zelf contact op met Zara, en die gaven aan dat het over de retourtermijn is en dat ik het retour via de website van Zara had moeten doen , de retourmelding via Klarna, is niet voldoende.

Ik heb eerder op 8 dec een retour gemeld van een andere bestelling bij Zara en toen ook niet via de website van Zara retour gemeld en toen is het wel goed gegaan.

Ligt het bij Klarna dat zij mijn retour niet goed hebben verwerkt naar Zara toe? Want idd geen mail van ze ontvangen. Op hun app staat het wel goed.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders geef ik graag meer info.

Alvast dank.

Kawita answered 1 jaar ago

Fout: over bovenstaande mail: Ik heb van Klarna wel een bevestigingsmail gehad van het retour van 28 jan, Zara heeft geen bevestiging van het retour gemaild.

met vrg gr.

Kawita

Dag Kawita,

Wat vervelend dat het retourneren niet goed is gegaan, goed dat je hier naar informeert.

Op de website van Zara staat het volgende over retourneren:

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld
schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de Overeenkomst te herroepen, aan
ZARA met betrekking tot Zara goederen en Zara Home met betrekking tot Zara Home goederen, op
telefoonnummer (...), door een e-mail te sturen naar (...) of door ons
contactformulier te gebruiken. U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping
dat bij deze Voorwaarden is bijgevoegd, maar dit is niet verplicht.

Omdat je je daar niet aan gehouden hebt, heeft Zara een punt om het retour te weigeren. Volg altijd de retourinstructies van de webwinkel op om dit soort problemen te voorkomen.

Hamza answered 1 jaar ago

Beste,

Ik heb bij Sportsivia Schoenen besteld ( nog niet ontvangen, wordt binnenkort geleverd ) maar nu zie ik op de retourbeleid dat het niet mogelijk is om producten in de korting terug te sturen nu zie ik dat heel hun assortiment altijd in de korting is... ik heb klarna achteraf betalen gebruikt dus geld is nog niet afgeschreven van mijn bank Wat is het beste om te doen zodat ik niks hoef te betalen en de schoen retour stuur want de webshop gaat er niet mee akkoord ik kan het niet terug sturen maar ik weet 100% zeker dat dit niet originele schoenen zijn maar neppe. het liefst wil ik de schoenen niet ontvangen en mijn order annuleren zal ik de post annuleren als het binnenkomt..

Hi Hamza,

Wat vervelend dat Sportsivia deze regel heeft, dat mag namelijk niet. Producten met een korting mogen gewoon retour. Je kunt inderdaad het product aan de deur weigeren, wat je ook kunt doen is hen er op wijzen dat het weigeren van sales producten niet mag.

Ik hoop dat je er zo verder mee komt.

Gabrielle answered 12 maanden ago

Ik heb bij Fittastic sportswear een legging besteld. Deze was te klein dus heb ik hem retour aangemeld en met het retourlabel wat ik daarop gemaild kreeg bij post.nl aangeboden. Daar heb ik vervolgens ook per mail een ontvangstbewijs van ontvangen. Ik heb toen ik de legging bestelde gekozen voor achteraf betalen via Klarna. Het betaalverzoek bleek ook na ruim twee weken niet geannuleerd te zijn waarop ik Fittastic gemaild heb met het verzoek dit alsnog te doen. Ik kreeg hier geen reactie op. Een week later heb ik nogmaals gemaild. Fittastic zegt nu dat ze de retourzending niet ontvangen heeft en dat ik bij de verzendende partij (Post.nl) moet informeren wat er fout gegaan is. Post.nl verstrekt bij gebruik van het retourlabel van de webwinkel echter geen informatie aan de klant. Fittastic moet zelf informeren.
Moet Fittastic het betaalverzoek bij Klarna annuleren?

Marc Staf answered 12 maanden ago

Hi Gabrielle,

Vervelend dat de webwinkel aangeeft het product niet retour te hebben ontvangen. Jij bent als verzender verantwoordelijk voor de verzending dus als het product niet binnen de termijn is teruggekomen dan mag de webwinkel het betaalverzoek open laten staan. Je moet dan immers betalen.

Wil Fittastic contact opnemen met PostNL om een onderzoek in te stellen?

Gabrielle answered 11 maanden ago

Ik vind dat vreemd want enerzijds lees ik hier dat ik altijd aan de retourvoorwaarden van de webshop moet voldoen en anderzijds blijf ik verantwoordelijk. Dan kan ik retourzendingen beter zelf verzenden.

Ik heb de webwinkel er op gewezen dat zij contact op moeten nemen , maar die laat niets meer van zich horen.

Me1fi2sy3 answered 11 maanden ago

In de algemene voorwaarden staat het volgende:

1. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.

Ik heb een ontvangstbewijs van de retourzending gemaild gekregen en het gaat maar om één kledingstuk dus om een complete retourzending.

Hi Gabrielle,

Het klopt dat jij verantwoordelijk bent voor de verzending, je hoeft je dus niet aan de retoureisen van de webwinkel te voldoen. Ik raad je wel aan om dit zoveel mogelijk te doen om discussie te voorkomen.

Nadat je het product retour hebt aangemeld moet je binnen 14 dagen het product retour sturen, als je niets van de webwinkel hoort raad ik je aan om dat te doen. Dan heb jij je in ieder geval aan de retourtermijnen gehouden.

Beste Me1fi2sy3,

Wat is je vraag precies? Het klopt dat de webwinkel binnen 14 dagen na retourmelding het orderbedrag terug moet storten. Als ze dat niet hebben gedaan is het goed om hierover contact op te nemen met de webwinkel en ze daar op te wijzen.

Gabrielle answered 11 maanden ago

Mijn vraag is of de webwinkel (Fittastic) mijn betaalverzoek bij Klarna ongedaan moet maken. Ik heb voldaan aan de retourvoorwaarden van Fittastic. Aangemeld binnen retourtermijn via retourformulier, verzonden met ontvangen retourlabel. Ik heb een verzendbewijs ontvangen per mail. Nu is het pakket zoek. Post.nl geeft me echter geen informatie. Omdat ik het retourlabel van Fittastic gebruikt heb moet Fittastic bij Post.nl informeren waar het pakket is of een onderzoek naar het pakket op starten. Ik kan dat zelf dus niet doen. Ik heb dit de webwinkel laten weten. Ik krijg daar geen reactie op. De communicatie verloopt sowieso slecht of niet. In de algemene voorwaarden van Fittastic staat dat ik recht heb op terugbetaling wanneer ik bewijs van de terugzending kan overleggen. Dat kan ik. Moet Fittastic het betalingsverzoek bij Klarna ongedaan maken?

Marc Staf answered 11 maanden ago

Het zou wel netjes zijn van de webwinkel dat ze de betaling pauzeren, tot dat er duidelijkheid is over het onderzoek en waar het pakket is gebleven. Als het pakket niet wordt teruggevonden ben ik wel bang dat dat jouw verantwoordelijkheid is en dat de webwinkel mag eisen dat je de betaling alsnog doet.

Gabrielle answered 11 maanden ago

Ik voldoe aan de gestelde eis van hun algemene voorwaarden dat ik recht heb op terugbetaling wanneer ik een bewijs van terugzending ka overleggen. Dat kan ik. Waarom hoeft Fittastic dan niet aan haar eigen voorwaarden te voldoen?

Marc Staf answered 11 maanden ago

Een bewijs van verzending is nog geen bewijs dat het ook bij hun afgeleverd is. Hetzelfde geldt voor wanneer het pakket niet bij jou zijn afgeleverd. Dan ligt de bewijslast bij de webwinkel en is een verzendbewijs of track en trace ook niet voldoende.

Gabrielle answered 11 maanden ago

Ik heb de situatie voorgelegd aan mijn rechtsbijstandverzekeraar. Deze is het met me eens dat ik volgens de algemene voorwaarden van Fittastic mijn geld terug had moeten krijgen of dat in dit geval Fittastic het betalingsverzoek bij Klarna had moeten annuleren. Ik kon namelijk een verzendbewijs overleggen en daarvan staat in hun voorwaarden dat ik dan mijn geld terug krijg. Dat het pakket zoek is geraakt doet er niet toe. Fittastic, betalend voor de verzending, had zelf bij post.nl kunnen informeren naar de status van het pakket, een onderzoek kunnen laten starten naar waar het pakket is en een vergoeding voor de inhoud kunnen krijgen. Die verantwoording ligt in dit geval dus niet bij de klant. Dankzij mijn verzekering hoef ik nu niet te betalen.

Marc Staf answered 11 maanden ago

Dat is fijn, de webwinkel moet zich inderdaad aan hun eigen voorwaarden houden.

Joyce answered 9 maanden ago

Goedemiddag,

ik heb bij amaya Amsterdam een setje besteld, een blouse en een rok, de pasvorm was verschrikkelijk, liep net niet in mijn blote kont, heb hem dus snel weer uit gedaan. Nu krijg ik het volgende bericht van ze: Hi Joyce,

Ons team in het warehouse heeft geconstateerd dat de blouse gedragen is.. De blouse ruikt dan niet alleen naar parfum, maar ook heel erg naar zweet. Beide items worden retour gestuurd want dit kunnen wij niet meer verkopen. Het is ook niet de bedoeling dat iets wordt gedragen en daarna wordt retour gestuurd.

Met vriendelijk groet,

Pien

ik ga toch niet iets dragen waar ik amper in pas? Wat kan ik hiertegen doen? Ben het er namelijk echt niet mee eens, als ik het 2 minuten aan het gehad is het veel.

mvg Joyce

Marc Staf answered 9 maanden ago

Beste Joyce,

Wat vervelend dat het retour geweigerd wordt. Dat mag namelijk niet. Je mag kleding gewoon aanpassen zoals je dat ook in de fysieke winkel zou doen. Alleen wanneer een product meer gebruikt is dan noodzakelijk is (bijvoorbeeld als je de kleding een hele dag draagt), mag de webwinkel waardevermindering doorberekenen. Je moet wel vooraf geïnformeerd zijn op de retourenpagina en in de algemene voorwaarden dat ze dit kunnen doen.

JANINE answered 9 maanden ago

Hoi.
deze week had ik een bestelling geplaatst bij de online webshop By Musthaves. Zij zeggen nu dat er een nieuwe wet is ivm de uitstoot van stikstof? dat sale artikelen niet meer geretourneerd mogen worden.
zij zeggen: “Ivm uitstoot producten onder een bepaalde prijs wel. Omdat retourneren duurder is dan het product”

ik kan deze wet nergens vinden. Naar mijn weten mag sale niet uitgezonderd worden van het retourrecht. Bovendien is alles wat ik heb besteld minimaal €25.

als ik ze vraag naar een link hierover, krijg ik een grote mond en dat het “heel vervelend is voor me.”

Kan iemand me hier meer over vertellen?

Ismail Akhan Staf answered 9 maanden ago

Hoi Janine,

Erg vervelend dat de webwinkel de retour van sale artikelen niet wil accepteren. Sale artikelen zijn niet uitgesloten van het herroepingsrecht en er is nog geen wet van kracht die de sale artikelen onder een bepaalde prijs uitzondert van het herroepingsrecht van consumenten.

Je hoort de artikelen dus gewoon te mogen retourneren en het bedrag terug te ontvangen.

Tamara answered 5 maanden ago

Hi hi,

ik heb recentelijk een bestelling geplaatst bij de Bijenkorf. Het betreft een coltruitje, deze heb ik alleen gepast, omdat het niet naar wens was geretourneerd.

Mijn retour werd maar niet verwerkt dus meerdere  keren over gebeld en gemaild. Uiteindelijk komt men met de mededeling dat er make-up op de col zit en dat er een waardevermindering van 10% wordt toegepast.

In dit geval betreft dit 88 euro, dit vind ik vrij hoog. Mag dit zomaar??

caleni Staf answered 5 maanden ago
Hoi Tamara, goed dat je dit even navraagt. Dit zou mogen, als de Bijenkorf kan aantonen dat het €88,- kost om de coltrui schoon te laten maken. Of in ieder geval de berekening kan verklaren, dit wordt ook wel waardevermindering genoemd. Dit retourrecht heb je alleen wanneer het een koop op afstand was.