Skip to content

Retour wordt niet geaccepteerd

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsRetour wordt niet geaccepteerd
Supriya asked 7 maanden ago
Ik heb Nike Premium schoenen in een maat 37,5 bij Footpatrol besteld waarna ik een maat 36.5 heb otnvangen. Dit staat op de schoen en op de doos. Nadat ik via de mail contact heb opgenomen met ze, moest ik de schoenen terugsturen en zou ik ook mijn verzendkosten vergoed krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens kreeg ik de schoenen weer teruggestuurd thuis met een melding dat ik de schoenen heb gedragen. Ik stomverbaasd natuurlijk, ik heb de schoenen terug gestuurd in de staat hoe ik het heb ontvangen. Ik heb de schoenen ook helemaal niet gedragen omdat het een hele maat te klein is (vandaar dat ik ook een 37,5 bestelde). Footpatrol is tenslotte een buitenlands bedrijf en wil nu niks voor mij betekenen terwijl ik inmiddels wel €150 kwijt ben aan een schoen die ik niet besteld heb. Weet iemand wat ik zou kunnen doen? Ik voel me namelijk erg belazerd door dit bedrijf.
Alvast bedankt!

4 Antwoorden
Daan Staf answered 7 maanden ago

Beste Supriya,

Dit is een lastige kwestie.

Vanuit jouw oogpunt:
Je hebt schoenen ontvangen, deze heb je nooit gedragen en terug gestuurd. Je hebt er recht op je geld terug te ontvangen.

Vanuit het oogpunt van de webwinkel:
Ze hebben een gedragen product terug ontvangen dat ze niet meer kunnen verkopen (smerig of beschadigd, dat weet ik niet).

Het is moeilijk om te bewijzen wie er hier gelijk heeft. Tenzij je foto’s hebt gemaakt natuurlijk, dan sta je al wat sterker. Helaas is deze webwinkel niet bij ons aangesloten, anders zouden we met jou en Footpatrol in gesprek gaan om tot een oplossing te komen. Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende. Je mag namelijk voor je een product retour stuurt deze wel uitproberen zoals je dat ook in een winkel zou kunnen doen.

Mijn advies is om de webwinkel te wijzen op een blog dat wij geschreven hebben over dit onderwerp: https://www.webwinkelkeur.nl/beschadigd-product-retourneren-hoe-zit-dat-wettelijk/. Wellicht dat ze, als ze dit blog gelezen hebben, toch bereidt zijn mee te willen werken. Mochten ze toch niet van gedachten veranderen, dan zou je nog een klacht in kunnen dienen bij het European Online Dispute Resolution platform https://ec.europa.eu/consumers/odr

Mvg. Daan Vaneker

Anja answered 3 maanden ago
Ik heb een poos geleden een bestelling gedaan bij Vova. Nu wil ik het retour sturen maar ze geven mij geen retouradres. Ik moet eerst foto’s maken van de kleding en dan naar hun mailen. Hun bepalen of het dan retour kan/mag ik niet.
En ik heb alles weer netjes ingepakt. Ik wil die kleren niet dus gaan ze retour. Maar ik krijg GEEN RETOUR ADRES van hun.
Ben zo boos 😡😡😡😡😡😡😡

Thea ten Boekel answered 4 weken ago
Goedemorgen mijnheer,mevrouw,
In oktober 2020 een lingerieset besteld bij Annadiva ’s Hertogenbosch. Uiteindelijk ontving ik begin december de bh, echter slip zou pas in januari 2021 leverbaar zijn. Na ontvangst bh bleek deze bij passen te klein te zijn. Ik heb de bh weer netjes ingepakt en op eigen kosten geretourneerd via UPS zoals Annadiva aangaf. Na het passen is heeft mijn droge huid wat sporen nagelaten.  Echter heb ik dat niet echt gezien omdat na pas poging de bh direct heb opgevouwen en weer in het doosje heb gedaan. Nu krijg een bericht van Annadiva dat er allemaal vlekken opzitten en de bh zou een bepaalde geur dragen wat niet v.d.fabrikant zou zijn. De bh is hierdoor volgens onverkoopbaar en moet worden vernietigd. Zij zijn niet bereidt het door mij betaalde bedrag van € 60,00 terug te betalen. Ik kon hem na betaling van € 6,00 verzendkosten terug kunnen krijgen. Maar ik pas hem.niet dus dat wil ik ook niet. Ik heb hen nogmaals bericht dat ik niet in de gaten heb gehad dat mijn huid, en gebruikte verzorgingsproducten hadden afgegeven tijdens het passen. Ik heb exvuses aangeboden en ook een optie aangedragen de bh professioneel te laten reinigen op mijn kosten en na aftrek dan toch een deel aan mij terug te betalen.  Hier willen zij niet aan meewerken. Kan ik nog iets doen om toch mijn geld terug te krijgen? Zij bieden  tenslotte ook om lingerie via een  webshop te verkopen, om thuis te laten passen.  Ik bestel vaker lingerie en retouneer ook vaker, maar zo’n standpunt of behandeling heb ik nog nooit meegemaakt. Ik hoop dat u mij kunt adviseren.
Thea
Email : boekelthea@gmail.com

Daan Staf answered 4 weken ago
Beste Thea,
Bedankt voor je bericht.
Ik begrijp dat je de bh hebt gepast en vervolgens geretourneerd. Bij ontvangst heeft de webwinkelier aangegeven dat er vlekken opzitten.
Bij retour mag een webwinkelier waardevermindering in rekening brengen. Mijn inschatting is dat een BH met gebruik sporen niet meer verkoopbaar is. Ook als deze professioneel gereinigd wordt kan een winkel het niet maken om die nogmaals te verkopen. Een 100% waardevermindering lijkt mij in deze terecht. Ons advies aan webwinkeliers is om in zo’n geval de retour te accepteren en het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs aan de klant uit te keren. Lees hierover meer op ons blog: https://www.webwinkelkeur.nl/beschadigd-product-retourneren-hoe-zit-dat-wettelijk/
Deze werkwijze is echter alleen maar een advies aan webwinkeliers. Op basis van wat ik lees denk ik dat de webwinkelier juridisch juist heeft gehandeld. Al hadden ze het natuurlijk wel klantvriendelijker kunnen aanpakken.
Mvg. Daan

Je antwoord