Skip to content

Retour wordt niet geaccepteerd

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsRetour wordt niet geaccepteerd
Supriya asked 3 maanden ago
Ik heb Nike Premium schoenen in een maat 37,5 bij Footpatrol besteld waarna ik een maat 36.5 heb otnvangen. Dit staat op de schoen en op de doos. Nadat ik via de mail contact heb opgenomen met ze, moest ik de schoenen terugsturen en zou ik ook mijn verzendkosten vergoed krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens kreeg ik de schoenen weer teruggestuurd thuis met een melding dat ik de schoenen heb gedragen. Ik stomverbaasd natuurlijk, ik heb de schoenen terug gestuurd in de staat hoe ik het heb ontvangen. Ik heb de schoenen ook helemaal niet gedragen omdat het een hele maat te klein is (vandaar dat ik ook een 37,5 bestelde). Footpatrol is tenslotte een buitenlands bedrijf en wil nu niks voor mij betekenen terwijl ik inmiddels wel €150 kwijt ben aan een schoen die ik niet besteld heb. Weet iemand wat ik zou kunnen doen? Ik voel me namelijk erg belazerd door dit bedrijf.
Alvast bedankt!

1 Antwoorden
Daan Staf answered 3 maanden ago

Beste Supriya,

Dit is een lastige kwestie.

Vanuit jouw oogpunt:
Je hebt schoenen ontvangen, deze heb je nooit gedragen en terug gestuurd. Je hebt er recht op je geld terug te ontvangen.

Vanuit het oogpunt van de webwinkel:
Ze hebben een gedragen product terug ontvangen dat ze niet meer kunnen verkopen (smerig of beschadigd, dat weet ik niet).

Het is moeilijk om te bewijzen wie er hier gelijk heeft. Tenzij je foto’s hebt gemaakt natuurlijk, dan sta je al wat sterker. Helaas is deze webwinkel niet bij ons aangesloten, anders zouden we met jou en Footpatrol in gesprek gaan om tot een oplossing te komen. Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende. Je mag namelijk voor je een product retour stuurt deze wel uitproberen zoals je dat ook in een winkel zou kunnen doen.

Mijn advies is om de webwinkel te wijzen op een blog dat wij geschreven hebben over dit onderwerp: https://www.webwinkelkeur.nl/beschadigd-product-retourneren-hoe-zit-dat-wettelijk/. Wellicht dat ze, als ze dit blog gelezen hebben, toch bereidt zijn mee te willen werken. Mochten ze toch niet van gedachten veranderen, dan zou je nog een klacht in kunnen dienen bij het European Online Dispute Resolution platform https://ec.europa.eu/consumers/odr

Mvg. Daan Vaneker

Je antwoord