Wat de kleintjes kunnen leren van de fouten van de grootten

Ken je het verhaal van David versus Goliath? Het verhaal behoort tot de meest beroemde Bijbelse legendes. In het verhaal ontstaat er een strijd tussen de gigantische reus Goliath en de underdog David, welke uiteindelijk door David gewonnen wordt. Bij Stichting WebwinkelKeur ondersteunen we ook veel kleine spelers. En alhoewel je veel kunt leren van hetgeen wat de ander succesvol maakt, kun je evengoed leren van de fouten welke door de ander gemaakt worden. In de strijd tussen Goliath en David was het uiteindelijk de uitrusting, c.q. de beveiliging, welke Goliath neer deed gaan. Een projectiel zou het voorhoofd van de reus geraakt moeten hebben, wat de reus deed bezwijken. Regelmatig lezen we dergelijke beveiligingsfouten ook over grote bedrijven, bijvoorbeeld met het nieuws van vandaag dat een Brit van de Engelse Clydesdale Yorkshire Bank zo’n 110.000 euro wist te bemachtigen door misbruik te maken van een beveiligingsfout.

Beveilig je bedrijf zoals je ook je eigen leven beveiligd

Legendes zoals het verhaal van David versus Goliath zijn populair. Dat zien we terug in series zoals Game of Thrones. In Game of Thrones leren we ook hoe belangrijk beveiliging is. De ridder Jaime Lannister draagt een extreem dure uitrusting welke hem regelmatig uit moeilijke situaties red. Als je jouw webwinkel serieus neemt dan is het ook zaak dat je deze beschermd. Liever geef je iets meer geld uit ten bescherming van je webwinkel dan dat je achteraf ten val komt doordat je de webwinkel minimaal beveiligd hebt. In bovenstaand voorbeeld van de Yorkshire Bank weet iemand een redelijk fors bedrag te bemachtigen door gebruik te maken van een fout in het systeem. De schade in termen zoals de reputatie van de bank is nog gigantischer. En er zijn genoeg andere voorbeelden. Bijvoorbeeld toen er via de campagnesite ‘welkom terug’  van bol.com de klantgegevens van 84.000 mensen op straat kwamen te liggen.

Iedereen is wettelijk verplicht om een zorgverzekering te nemen. Mocht er dan iets gebeuren dan heb je altijd een vangnet welke je opvangt. De beveiliging van de webwinkel staat helaas nog te vaak laag op het prioriteiten-lijstje. Als webwinkelier ben je per definitie afhankelijk van software. Dat maakt niet alleen jou kwetsbaar maar ook iedereen die een bestelling bij jouw webwinkel doorvoert. Maak daarom van de beveiliging van jouw webwinkel een prioriteit. We helpen je daar graag bij. Dit doen we door middel van onze security scan, waar je voor een klein bedrag inzicht hebt op de beveiligingsrisico’s van je webwinkel. En het mooie? Je krijgt er nog een gratis SSL-certificaat bij 00k.

Conclusie

Geen enkele beveiliging is waterproof. Alhoewel de fictieve personage Jaime Lannister voldoende geld investeerde in zijn beveiliging wist hij zich toch gevangen te zetten en uiteindelijk één van zijn handen kwijt te raken. Goede beveiliging van de webwinkel kan echter wel de meeste aanvallen tegenhouden. De meeste websites worden namelijk niet gericht gehackt, maar gescand voor bekende beveiligingsproblemen. Vandaar dat menig webwinkelier baat heeft bij onze security scan. Zorg daarnaast voor up-to-date software, goede wachtwoorden welke je periodiek vervangt en maak regelmatig back-ups.  Mocht er dan toch iets misgaan, besluit dan dat je van de fout leert. Het beveiligen van je webwinkel is geen luxe, het is eerder noodzaak. Meld je nu dan ook aan voor onze security-scan.