Skip to content

Blog

Wat gebeurt er in de wereld van de logistiek?

logistiek nederland webshop
10530
1
0

Met de recentelijk gelanceerde startups Hoody en Packaly en de twee nieuwe diensten van Red je Pakketje is de logistieke markt weer volop in beweging. De grootste gemeenschappelijke delers: duurzaamheid, gemak en levering on demand.

Hoody: collectief voor lokale retailers

Begin vorige week werd het online platform Hoody gelanceerd, dat lokale retailers met elkaar verbindt. Via de app kunnen consumenten online shoppen bij lokale (speciaal)zaken, waarna de gecombineerde bestelling door Hoody op de elektrische bakfiets wordt thuisbezorgd. Als het moet zelfs binnen het uur, maar avondleveringen zijn ook mogelijk.

Door een collectief te bieden voor lokale ondernemers wil de startup hen helpen om de strijd aan te gaan met de grote platformen, aangezien deze internetgiganten de online markt steeds meer domineren. Vooralsnog is het retailplatform uitsluitend actief in Haarlem, maar het is de bedoeling dat andere steden stapsgewijs volgen.

Packaly: levering binnen 60 minuten de norm

Ook het Utrechtse Packaly richt zich op het bezorgen van producten per fietskoerier. Maar waar Hoody haar dienst faciliteert via een verzamelplatform en een app, werkt Packaly met een koppeling die de ondernemer in de (web)winkel integreert. Het uitgangspunt is dat elke bestelling, ongeacht of het voedsel is of een fysiek product, binnen een uur geleverd moet kunnen worden.

Dit doet het bedrijf door de orders uit de lokale voorraad van de (web)winkelier te laten ophalen en te bezorgen bij de klant. Webwinkeliers die de bezorgdienst willen aanbieden, doen dit door Packaly te integreren in het afrekenproces, zodat de klant dit zelf als bezorgmethode kan selecteren. Packaly start begin volgende maand en wil snel uitbreiden naar andere steden.

Red je Pakketje: sms met aflevertijd

Het in 2015 opgerichte Red je Pakketje heeft de elektrische bakfietsen eveneens ontdekt. Nadat de logistieke speler onlangs een succesvolle pilot draaide voor de last mile in de Amsterdamse binnenstad, wil het bedrijf de milieuvriendelijke bezorgmethode op grotere schaal gaan inzetten.

Tussen de steden en dorpen wil Red je Pakketje de vertrouwde elektrische bussen gebruiken, maar voor de laatste kilometers in de binnenstad zal de elektrische bakfiets haar intrede doen. Net als Hoody en Packaly wil Red je Pakketje de binnensteden ontzorgen, files verminderen en de CO2-uitstoot terugdringen.

En dit is niet de enige nieuwe dienst van de Amersfoortse speler. Sinds deze maand krijgen consumenten vijf minuten voordat de bezorger er is een sms-bericht. Via de bijgevoegde track-en-trace kunnen ze bovendien exact zien waar de chauffeur zich bevindt. Om de dienst aan te kunnen bieden, werkt Red je Pakketje samen met CM.com, een wereldwijd platform dat zich richt op conversational commerce.

Wie zal het winnen?

Welke partij zal het lukken? Dat niet alle fietsbezorgers succes hebben, blijkt uit het feit dat twee jaar geleden Fadello nog haar faillissement moest aanvragen. Ook zijn er al eerder veel nieuwe bezorgdiensten geweest, terwijl tot nu toe toch vooral de grote logistieke bedrijven de dienst uitmaken. Dat er echter een vraag is voor een meer duurzame, betaalbare en makkelijke bezorgdienst, is een feit. De tijd zal ons leren of een van bovenstaande clubs ons land echt kan veroveren.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Het is geen kwestie van winnen met of lukken van het huidige concept, het gaat er meer om welke partij zich succesvol weet aan te passen aan veranderende omstandigheden zoals wetgeving, concurrentie, enzovoort, en daarbij de kosten onder controle weet te houden. Een nieuwe trend is bijvoorbeeld dat lokale retailers juist steeds vaker lokaal zelf gaan bezorgen. Zo behoudt men het contact met de klant, die anders misschien niet meer in de winkel komt, goed voor klanttevredenheid en loyaliteit, en groei van de omzet door up- en cross-selling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *